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
auto

Átszervezés a Volkswagennél – gondok vannak az ID.4-gyel is

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Úgy látszik, nincs szerencséje a Volkswagennek az ID. sorozat piaci bevezetésével. Már az ID.3 gyártása és értékesítése is nehézkesen indult, most pedig úgy néz ki, az ID.4-re is hasonlóan nehéz hónapok várnak.

Esetleg emiatt váltottak vezetőket Wolfsburgban?

Nehéz szülés

A VW ID.3 piaci bevezetése finoman szólva sem úgy sikerült, ahogy a VW anno tervezte. A vállalat, nagy médiafelhajtás közepette, 2019 novemberében kezdte meg a típus sorozatgyártását, de egészen 2020 szeptemberéig kellett várniuk az első tulajdonosoknak az autó átvételére. Mint ismeretes, sorozatos gondok adódtak az autó szoftverével, és, hogy a helyzet lehetőleg ne legyen túl egyszerűen orvosolható, a vezeték nélküli frissítés volt az egyik funkció, ami nem működött, így minden egyes legyártott autót egy több órás procedúra keretében manuálisan kellett frissíteni. Ráadásul 2020 a koronavírus jegyében telt el, ami nem segítette sem a problémák megoldását, sem az értékesítés megkezdését. Így, az eredeti 100.000 darabos első éves eladási tervek helyett, csak 56.500 példányt sikerült leszállítaniuk tavaly.

Bár Európában a „Golf osztály” még mindig az egyik legnépszerűbb kategória, és az ID.3 gyakorlatilag itt tekinthető a listavezető és névadó típus (elektromos) utódjának, talán még nagyobb figyelem övezi az ID.4 piaci startját. A városi terepjárónak is csúfolt SUV/CUV kategória a legdinamikusabban növekvő piaci szegmens szinte az egész világon, ráadásul, az ID.4 ebben a mezőnyben, az ID.3-mal ellentétben, egy igazi globális modell, amelyet Kínától Európán át Amerikáig forgalmazni fognak.

A tökéletes recept: íme az első elektromos SUV a Volkswagentől

Csakhogy most úgy néz ki, ennek a bevezetése is csúszik, mégpedig a Nextmove legfrissebb információi szerint egészen áprilisig. Bár tavaly év végén, lóhalálában, kiszállítottak pár ezer darabot az autóból a különösen fontos villanyautós norvég piacra, illetve az idén januártól újabb adókedvezmény-szűkítés elé néző Hollandiába, most egy ideig ismét csak raktárkészletre gyárt a VW. Az ok: újabb komoly szoftverhiba.

Vezércsere

A Business Insider német kiadásának információi szerint egészen konkrétan most a második nagy szoftverkiadás, az ME2 (Markteinführung 2) okoz fejfájást a mérnököknek. A sors iróniája, hogy ennek egyik feladta pont az eredeti ID.3/ID.4 szoftver (ME1) hibáinak kijavítása lenne, illetve ez keltené életre a legdrágább felszereltség HUD (Head-up Display) kijelzőjének több funkcióját. Hogy pontosan mi vele a gond, azt nem tudjuk, de ahhoz elég komoly, hogy 3 hónapot halasztani kelljen miatta a további kiszállításokat.

Ráadásul a jövő sem néz ki valami fényesen. A lap értesülései szerint ugyanis a következő kiadás, az ME3 is igen problémás. A VW szoftverfejlesztő csapata szerint jelenleg mindössze egyetlen funkciója fut hibamentesen, ezért nem kizárt, hogy 2022-ben is maradnak az ME2 fő verziónál a cégcsoport autói.

Thomas Ulbrich. Forrás: VW

Talán nem véletlen tehát, hogy a vállalat vezérkara személycsere mellett döntött a fejlesztési osztály élén. A Business Insider egy belső dokumentum alapján azt mondja, február elsejétől a villanyautó-program eddigi vezetője, a házon belül csak Mr. Elektro néven emlegetett Thomas Ulbrich veszi át a stafétát, és fő feladata a sorozatos szoftverproblémák megoldása lesz. Kiemelt helyen szerepel a listán a vezeték nélküli frissítés életre keltése is, hiszen addig minden hasonló probléma kapcsán a márkaszervizbe kell vinni az autókat az új verzió feltöltéséhez. Jól mutatja egyébként az elektromobilitás súlyát a cég jövőjében, hogy a teljes cégcsoport fejlesztéseiért felelős legfőbb vezető a villanyautós program éléről érkezik. 

Ulbrich egyébként azt az ötletet is erősen pártolja, hogy a Renault-hoz hasonlóan, a VW is kínáljon akkubérleti opciót elektromos modelljeinél, ezzel csökkentve az autók árát, és növelve a vásárlási kedvet. Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy miért van erre szükség, ha az ID. sorozat csakugyan annyira sikeres, mint a wolfsburgiak azt állítják.

Szomorúan ismerős képek tavalyról, csak most ID.4-ek állnak egy parkolóban, új szoftverre várva. Forrás: Nextmove / Youtube

A cégnél egyébként azt is beszélik, hogy a Škoda és Seat márkák különösen zúgolódnak a sorozatos blama miatt, hiszen amíg a fő VW változatok nem működnek jól, addig az ő testvérmodelljeik sem tudnak gyártásba kerülni. Egyelőre legalább az vigasztalhatja az említett leányvállalatok vezetőit, hogy jelenleg, a szokásos költségmegosztási mechanizmussal ellentétben, az anyacég nem terheli rájuk a szoftverjavítás költségeinek egy részét.

A lap által megkérdezett egyik nagy német VW kereskedő-hálózat képviselője sem túl boldog. Mint az Autohaus Wranczke tulajdonosa elmondta, jelenleg még bemutatómodellt sem kapnak az ID.4-ből, így a csalódott vevők kisétálnak a boltból, ahelyett, hogy egy tesztvezetés után megrendelnék az autót.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.