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
auto
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

A Nissan sunderlandi létesítményének jövője a 2016-os Brexit-szavazás óta bizonytalan volt, és az autógyártó többször is figyelmeztette a brit kormányt, hogy az Európai Unióval kötött szabadkereskedelmi megállapodás nélkül jelentős költségnövekedést fog elszenvedni, ami miatt a gyár bezárása és a termelés elköltöztetése sem kizárt.

Az ország legnagyobb autógyárának mintegy 6000 dolgozója (valamint a beszállítói hálózatát fenntartó közel 70.000 fő) most fellélegezhet, miután a Nissan bejelentette, hogy az egyezmény megszületése bebiztosította a jelenleg a LEAF villanyautót, a Juke crossovert, és a Qashqai SUV-t termelő létesítmény hosszú távú jövőjét. Ashwani Gupta ügyvezető igazgató immáron pozitívnak nevezte a Brexitet a Nissan számára, ami kompetitív környezetet teremt Sunderlandnek, nem csak az Egyesült Királyságon belül, hanem azon kívül is.

Merthogy nemcsak nem zár be az Északkelet-Angliában található gyár, de még bővül is: ide költözik a LEAF legnagyobb, 62 kWh-s akkumulátorának gyártása. A briteknél összeszerelt LEAF-ekhez ez idáig két forrásból érkezett az akkumulátor. A 40 kWh kapacitású pakkot helyben termeli a Nissan, pontosabban kínai partnere, az AESC Envision, míg a 62 kWh-s csomagot az Egyesült Államokból importálja az AESC Tennessee állambeli gyárából. A Brexit miatt azonban az Amerikából szállított aksit jelentős vám terheli, ami gazdaságtalanná teszi a LEAF e+ európai értékesítését. Ennek következtében a nagyobb akku gyártása is Sunderlandbe települ.

Az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti kereskedelmi egyezmény ráadásul kiköti, hogy a szigetországból csakis akkor történhet vámmentesen egy autó exportálása az EU-ba, ha annak értékének legalább 55%-a az Unióban, vagy az Egyesült Királyságban realizálódik („Rules of Origin”). A legdrágább autóalkatrész gyártásának elköltöztetésével ennek a kitételnek is megfelel majd a LEAF e+. Az AESC 1,9 GWh-s éves akkugyártó kapacitással rendelkezik Angliában, azt egyelőre nem tudni, hogy ez hogyan változik a bővítéssel. A Nissan-gyár egyébként közel 70%-ban exportra termeli az autókat, nagyrészt az Unióba.

A helyi akkumulátor-gyártás alapjaiban meghatározza a brit autóipar jövőjét, miután az Ázsiából érkező energiatároló berendezések ára a vámok miatt jelentősen megnő, 2030-tól viszont kizárólag tisztán elektromos és hibrid meghajtású autókat lehet majd értékesíteni. Andy Palmer, az Aston Martin vezérigazgatója a napokban nyílt levélben figyelmeztette a miniszterelnököt a Brexittel, valamint a gyors léptékű elektromosítással járó veszélyekre, és egy úgynevezett Gigafactory Taskforce megalapítását javasolta, ami felgyorsítja az ország saját akkumulátorgyártó-hálózatának kiépítését.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.