PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Már idén itt lehet a 10 milliós Tesla?

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

Mostanában egyre több olyan Teslás pletykát olvasunk, amelyre elsőre csak legyintünk, hogy irreális rajongói várakozás, valószínűtlenül idősíkkal. Azután egyre másra jönnek a hipotézist megtámogató információk, mi meg csak vakarjuk a fejünket, hogy a fenébe a végén még tényleg megcsinálják.

Most is egy ilyen következik.

A nép Teslája

Amikor  2016-ban bemutatták a Model 3 prototípusát és Elon Musk „megfizethető” autóként hivatkozott a nettó 35 ezer dolláros induló árú kocsira, kicsit kínosan feszengtünk innen Magyarországról hallgatva a szavakat. Oké, hogy Amerikában pont ennyi az új autók átlagos eladási ára (átlagos ár != alap ár) de itthon ez még messze nem népautó – pláne a gyenge forinttal, magas áfával, vámmal és szállítási költségekkel megspékelt végleges bruttó árat tekintve.

Tudja ezt a Tesla is, ezért igyekeznek autóik árait lejjebb szorítani, aminek egyik eszköze a helyi gyártás, másik pedig még olcsóbb modellek kifejlesztése. Ez utóbbi lenne az internet által csak Model 2-ként emlegetett nettó 25.000 dolláros alapárú autó.

Hivatalos fotó nincs az új típusról, de egy évvel ezelőtt ezzel a szórólappal toborozták a mérnököket a Tesla kínai fejlesztőközpontjába. Forrás: Twitter/@Tesla__Mania

Musk mind a kínai, mind a német gyár kapcsán beszélt egy-egy helyi gyártású olcsóbb autóról, de egyelőre még nem tudjuk, hogy két külön autóról, vagy ugyanarról a modellről van-e szó. Mindenesetre a legfrissebb sajtóértesülések szerint a kínai nép-Tesla akár már idén év végén megérkezhet.

Változó tervek

Musk eredeti bejelentése szerint az új kínai és német modelleket valószínűleg helyben fogják majd fejleszteni, és a tavalyi akkumulátor napon az hangzott el, hogy 2-3 éven belül tudnak egy meggyőző, 25 ezer dolláros, önvezető autót gyártani az új celláknak köszönhetően. Természetesen már ma is léteznek még ennél is olcsóbb villanyautók, a kulcs a „meggyőző” jelzőben van, ami nagyjából azt jelenti, hogy elfogadható hatótávot, sportautós teljesítményt és nagy teljesítményű DC villámtöltést kapunk ezért a pénzért. (Az önvezetés itt nyilván a beépített hardverre utal, erre senki ne számítson alap áron).

Most azonban úgy néz ki, felgyorsultak az események.

Giga Sanghaj építkezés 2021 február. Forrás: Jason Yang / Youtube

A Tesla kínai gyárának következő bővítési hulláma már nagyban zajlik, a cég újabb területeket vásárolt a meglévő telek mellett, az épület két oldalán új csarnokok emelkednek ki a földből, és elkészült egy többsávos bekötőút, valamint egy ezt kiszolgáló híd is. Ennek a munkának a kapcsán a vállalatnak különböző környezettanulmányi és engedélyeztetési procedúrákat is végig kellett csinálnia, a helyi sajtó pedig megszerezte az egyik ilyen anyagot. Mint a sina.com.cn oldal közzétette, a dokumentumokból és egyéb forrásaikból származó információik szerint a cég valóban készül egy 160.000 jüan, azaz nagyjából 7.4 millió forintos autóval, ami 350-450 kilométer közötti hatótávval és szerényebb teljesítménnyel bír majd és 5 ajtós lesz.

Ami a korábbiakhoz képest új információ, hogy a kocsi nem egy új platformra, hanem a Model 3 alapjaira épül majd és, ha igaz az értesülés, a novemberi Guangzhou Auto Show keretében debütál majd Kínában. A gyártás év végén, vagy jövőév elején indulhat majd.

Giga Sanghaj építkezés 2021 február. Forrás: Jason Yang / Youtube

Óvatosan

A fenti hírek kapcsán azért én továbbra is óvatosságra intenék.

Kezdjük rögtön az árral. A 25.000 dollár, azaz 7,4 millió forint jól hangzik, de ne felejtsük el, hogy amíg ez az autó nem Berlinben készül erre rájön még egy 10%-os EU vám, szállítási költség és a 27%-os magyar ÁFA is. Optimistán azt mondanánk, hogy ez 10-11 millió forintot jelenthet, ami viszont nem annyira rossz hír, hiszen így beleférne a magyar állami támogatás jelenleg ismert keretrendszerébe. Azért egy bruttó 8 millió forintos, Golf méretű 5 ajtós Teslára sokan befizetnének. A legolcsóbb Model 3 jelenleg Németországban kapható Európában, és ennek nettó, támogatás nélküli indulóára 36.500 euró, azaz nettó 13 / bruttó 16,5 millió forint.

Ha már Sanghaj kontra Berlin. A jelenlegi építkezés ütemét látva egyáltalán nem kizárt, hogy év végére, felszerszámozva, gyártásra készen áll az új kínai csarnok. Azonban ez nem jelenti automatikusan az azonnali európai forgalmazás megkezdését. Lehet, hogy a Model Y-hoz hasonlóan meg kell várnunk az európai gyártást, a Giga Berlin második ütemének befejezését, ami simán jelentheti 2022 második felét, vagy végét.

A Giga Berlin első fázisa – kívülről – már szinte teljesen elkészült. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Érdekes ez a Guangzhou Auto Showra utaló megjegyzés is, hiszen a Tesla még soha nem mutatott be autókiállításon új modellt – ez olyan mintha az új iPhonet a CES keretében jelentené be az Apple. Na persze. De, tekintve, hogy ez egy Kínában tervezett és gyártott, elsősorban a helyi piacra szánt autó, lehet hogy alkalmazkodnak az ottani viszonyokhoz ebben a tekintetben is.

És végül, a 25 ezer dolláros alapmodell nem biztos, hogy rögtön a gyártás elején elérhető lesz már. A Tesla, logikusan, mindig a drágább, jobban felszerelt autók gyártásával kezd, majd amikor már elérték a méretgazdaságosság egy szintjét, akkor dobja piacra a legolcsóbb variánst. Ráadásul, érdeklődés hiányában, mind a Model S, mind a Model 3 esetén pár hónap után kivezetésre került a kínálat legalja és egy kicsit drágább, jobb paraméterekkel rendelkező változat vette ét a helyét.

Szóval, óvatosan a várakozásokkal, de egyelőre tényleg úgy néz ki, hogy a vártnál jó egy évvel hamarabb érkezhet az a Tesla, ami már végre itthon is az olcsóbb európai versenytársakkal kerül egy árkategóriába.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.