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
auto
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

A PSA csoport által gyártott tisztán elektromos autók jellegzetessége, hogy a műszerfalon nem írják ki az akku töltöttségét százalékosan, így az autós csak a folyamatosan változó tippelőóra, illetve a töltöttségi szintet jelző grafikus skála állapota alapján becsülheti meg, hogy még mennyi energia lehet az akkuban. A tippelőóra ráadásul az út végén rendkívül pesszimista, sok km-en keresztül képes 4 majd 2 km-t írni, mielőtt megjelenne teknős ikon. Pont akkor nem nyújt tehát segítséget, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.

A hétköznapokban ez nyilván nem gond, hiszen általában nem kényszerülünk arra, hogy az utolsó Wh-kat is kiautózzuk az akkuból, de hosszabb utakon ez fontos lehet, különösen akkor, ha élvezni akarjuk a 100 kW-os töltési teljesítményt, amit csak teljesen lemerült akkunál (17% alatt) lehet elérni. Bizonyos esetekben a %-os töltöttség ismeretében könnyebben megítélhető, hogy bevállalható-e egy adott táv, vagy meg kell állni egy extra töltésre.

A Peugeot e-208 töltési görbéje, de ebben a tekintetben nincs különbség az e-208 és az e-2008 között.

Persze a Peugeot-ból is kinyerhető ez az információ, ráadásul kétféleképpen is. Az egyik egy kicsit kényelmetlenebb, de csak egy töltőkábel kell hozzá. Elég ugyanis az autóval megállni, és a kábelt bedugni a töltőcsatlakozóba, és máris megjelenik a műszerfalon néhány pillanatra a töltöttségi szint %-ban. Ebből a várható fogyasztás alapján már egészen jól belőhető, hogy elegendő-e az energia a hátralévő útra vagy sem. Könnyű azonban belátni, hogy autópályán, vagy éjszaka országúton nem a legjobb megoldás megállni így ellenőrizni a töltöttségi szintet. (Senki ne tegye!)

Szerencsére van kényelmesebb megoldás is, de ahhoz telepíteni és aktiválni kell a MyPeugeot applikációt egy mobiltelefonon. A folyamat ugyan eltart néhány napig (nekem a karácsony előtti regisztrációm csak a két ünnep közötti túránk utánra aktiválódott), de érdemes megcsinálni. Ebből ugyanis akár menet közben is százalékos pontossággal kinyerhető az akku töltöttségi szintje. Ráadásul az a legjobb az egészben, hogy az átlagos telefonos applikációkhoz képest villámgyorsan, szinte azonnal frissül az adat a telefon képernyőjén, ha kérjük.

Ettől függetlenül zavart, hogy nem lehet tudni, hogy mennyit tud még elmenni az autó, amikor már csak 10, 8, 6 vagy 4 km-t ír (50 km-es hatótáv fölött tízesével, az alatt kettesével ugrik a megtehető hatótáv), ezért egyik este elvittem, hogy teljesen lemerítsem.

10 km-es hatótávnál az applikáció szerint az akku töltöttsége 13%-nál állt. 46 kWh-s akkuméretet számolva ez még majdnem 6 kWh energia. Városi forgalomban (ahogy a teszt is zajlott) fűtéssel együtt is elég kellene legyen 30 km-re. A jósolt hatótáv 15 km megtétele után csökkent 2 km-re, de az applikáció szerint ekkor még 5%-on volt a töltöttség (24,5 kWh/100 km-es fogyasztás??) A tippelőóra innen nem mozdult, a következő 7 km-en végig 2-t mutatott, miközben a töltöttség 1%-ig esett. A teszt indulásától (amikor még 10 km-t jósolt) városi forgalomban 22 km-t tudtam megtenni, mielőtt a tippelőóráról eltűnt a hatótáv kijelzést (csak – jeleket tett ki), majd kb. 100 méterrel később megjelent a teknős is. Mivel nem volt segítségem a vontatáshoz, innen már csak a kb. 100 méterre lévő töltőig volt merszem elgurulni.

A villámtöltőn 4 kWh felhasználásával 10%-ig töltöttem az akkut, majd 8% töltöttséggel értem haza.

Tippelőóra (műszerfal) Tippelőóra (applikáció) Töltöttség (applikáció) Még megtehető táv (számított) km óra állása (műszerfal)
10 km 10 km 13% 22 km 13.573 km
8 km ? 9% ? ?
6 km ? 8% ? ?
4 km ? 7% ? ?
2 km ? 6% ? ?
2 km 2 km 5% 7 km 13.588 km
2 km 2 km 3% 4 km 13.591 km
2 km 2 km 2% 2 km 13.593 km
2 km 1% 0 km 13.595 km

A PSA csoport e-CMP padlólemezes autói tehát sokkal pesszimistábban, vagy ha úgy tetszik riogatóbban írják ki a műszerfalra az adatokat, mint ami a valóság, hogy ezzel mielőbbi töltésre ösztönözzék a felhasználót, és megóvják őt a teljes lemerüléstől. 15-20 km-es hatótáv alatt mindenképpen érdemes használni az applikációt, hiszen a százalékos kijelzés ilyenkor is sokkal használhatóbb, mint a tippelőóra pesszimista adata. Applikáció hiányában pedig célszerű 4-5 km-enként megállni és a kábel bedugásával ellenőrizni a töltöttséget, amikor a megtehető hatótáv a műszerfal szerint 10 km alá csökken (persze csak ha ez nem veszélyes). Ha ez a múltkori kirándulásunkon eszembe jut, akkor valószínűleg az extra töltés nélkül is vállaltam volna az utat hazáig.

Persze ha lehet, akkor érdemes elkerülni az ilyen helyzeteket, hiszen egy 5 perccel hosszabb töltéssel sokkal kevesebb időt veszítünk, mint az út szélén segítségre várva.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.