Peugeot e-2008 merítés
A PSA csoport által gyártott tisztán elektromos autók jellegzetessége, hogy a műszerfalon nem írják ki az akku töltöttségét százalékosan, így az autós csak a folyamatosan változó tippelőóra, illetve a töltöttségi szintet jelző grafikus skála állapota alapján becsülheti meg, hogy még mennyi energia lehet az akkuban. A tippelőóra ráadásul az út végén rendkívül pesszimista, sok km-en keresztül képes 4 majd 2 km-t írni, mielőtt megjelenne teknős ikon. Pont akkor nem nyújt tehát segítséget, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.
A hétköznapokban ez nyilván nem gond, hiszen általában nem kényszerülünk arra, hogy az utolsó Wh-kat is kiautózzuk az akkuból, de hosszabb utakon ez fontos lehet, különösen akkor, ha élvezni akarjuk a 100 kW-os töltési teljesítményt, amit csak teljesen lemerült akkunál (17% alatt) lehet elérni. Bizonyos esetekben a %-os töltöttség ismeretében könnyebben megítélhető, hogy bevállalható-e egy adott táv, vagy meg kell állni egy extra töltésre.

Persze a Peugeot-ból is kinyerhető ez az információ, ráadásul kétféleképpen is. Az egyik egy kicsit kényelmetlenebb, de csak egy töltőkábel kell hozzá. Elég ugyanis az autóval megállni, és a kábelt bedugni a töltőcsatlakozóba, és máris megjelenik a műszerfalon néhány pillanatra a töltöttségi szint %-ban. Ebből a várható fogyasztás alapján már egészen jól belőhető, hogy elegendő-e az energia a hátralévő útra vagy sem. Könnyű azonban belátni, hogy autópályán, vagy éjszaka országúton nem a legjobb megoldás megállni így ellenőrizni a töltöttségi szintet. (Senki ne tegye!)
Szerencsére van kényelmesebb megoldás is, de ahhoz telepíteni és aktiválni kell a MyPeugeot applikációt egy mobiltelefonon. A folyamat ugyan eltart néhány napig (nekem a karácsony előtti regisztrációm csak a két ünnep közötti túránk utánra aktiválódott), de érdemes megcsinálni. Ebből ugyanis akár menet közben is százalékos pontossággal kinyerhető az akku töltöttségi szintje. Ráadásul az a legjobb az egészben, hogy az átlagos telefonos applikációkhoz képest villámgyorsan, szinte azonnal frissül az adat a telefon képernyőjén, ha kérjük.
Ettől függetlenül zavart, hogy nem lehet tudni, hogy mennyit tud még elmenni az autó, amikor már csak 10, 8, 6 vagy 4 km-t ír (50 km-es hatótáv fölött tízesével, az alatt kettesével ugrik a megtehető hatótáv), ezért egyik este elvittem, hogy teljesen lemerítsem.
10 km-es hatótávnál az applikáció szerint az akku töltöttsége 13%-nál állt. 46 kWh-s akkuméretet számolva ez még majdnem 6 kWh energia. Városi forgalomban (ahogy a teszt is zajlott) fűtéssel együtt is elég kellene legyen 30 km-re. A jósolt hatótáv 15 km megtétele után csökkent 2 km-re, de az applikáció szerint ekkor még 5%-on volt a töltöttség (24,5 kWh/100 km-es fogyasztás??) A tippelőóra innen nem mozdult, a következő 7 km-en végig 2-t mutatott, miközben a töltöttség 1%-ig esett. A teszt indulásától (amikor még 10 km-t jósolt) városi forgalomban 22 km-t tudtam megtenni, mielőtt a tippelőóráról eltűnt a hatótáv kijelzést (csak – jeleket tett ki), majd kb. 100 méterrel később megjelent a teknős is. Mivel nem volt segítségem a vontatáshoz, innen már csak a kb. 100 méterre lévő töltőig volt merszem elgurulni.
A villámtöltőn 4 kWh felhasználásával 10%-ig töltöttem az akkut, majd 8% töltöttséggel értem haza.
Tippelőóra (műszerfal) | Tippelőóra (applikáció) | Töltöttség (applikáció) | Még megtehető táv (számított) | km óra állása (műszerfal) |
10 km | 10 km | 13% | 22 km | 13.573 km |
8 km | ? | 9% | ? | ? |
6 km | ? | 8% | ? | ? |
4 km | ? | 7% | ? | ? |
2 km | ? | 6% | ? | ? |
2 km | 2 km | 5% | 7 km | 13.588 km |
2 km | 2 km | 3% | 4 km | 13.591 km |
2 km | 2 km | 2% | 2 km | 13.593 km |
— | 2 km | 1% | 0 km | 13.595 km |
A PSA csoport e-CMP padlólemezes autói tehát sokkal pesszimistábban, vagy ha úgy tetszik riogatóbban írják ki a műszerfalra az adatokat, mint ami a valóság, hogy ezzel mielőbbi töltésre ösztönözzék a felhasználót, és megóvják őt a teljes lemerüléstől. 15-20 km-es hatótáv alatt mindenképpen érdemes használni az applikációt, hiszen a százalékos kijelzés ilyenkor is sokkal használhatóbb, mint a tippelőóra pesszimista adata. Applikáció hiányában pedig célszerű 4-5 km-enként megállni és a kábel bedugásával ellenőrizni a töltöttséget, amikor a megtehető hatótáv a műszerfal szerint 10 km alá csökken (persze csak ha ez nem veszélyes). Ha ez a múltkori kirándulásunkon eszembe jut, akkor valószínűleg az extra töltés nélkül is vállaltam volna az utat hazáig.
Persze ha lehet, akkor érdemes elkerülni az ilyen helyzeteket, hiszen egy 5 perccel hosszabb töltéssel sokkal kevesebb időt veszítünk, mint az út szélén segítségre várva.