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
auto
2024. 05. 18. szombat
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

Jeff Dahn, a Tesla akkumágusa 2019-ben 1 millió mérföldes, egy évvel később pedig már 2 millió mérföld élettartamú akkumulátort ígért az elektromos autókba, amely a legtöbb hétköznapi tulajdonos számára feleslegesen hosszú élettartam, hiszen az autók elenyésző része fut élete során ennyire sokat. Megváltozik a helyzet, ha az autókat robotaxiként használják éjjel-nappal, ezzel jelentős mértékben növelve a kihasználtságot, így olcsóvá téve a közlekedést.

3,5 millió kilométer egyetlen akkumulátorral

Addig is, míg eljön a hosszú élettartamú akku, Bjørn Nyland, a norvég villanyautós vlogger megvizsgálta a közel két éves, 80.000 kilométert futott autója akkujának állapotát. Az autót 2019 márciusában kezdte használni, azaz Európában az első példányok egyike volt. (A Tesla 2019 februárjában kezdte meg a Model 3 európai szállítását.)

Bjørn módszere az akkumulátor-degradáció mérésére egyszerű. A 100%-ra töltött autót lemeríti lehetőleg minél egyenletesebb sebességgel haladva, majd a megtett futásból és az átlagfogyasztásból kiszámítja az akkumulátorból kivett energia mennyiségét.

A tesztet először 2019. április 27-én végezte el új autójával, amikor 73 kWh-t tudott kivenni az akkumulátorból.

Fél évvel később, október 15-én 69,6 kWh-t mért, amely 4,6%-os csökkenés, Bjørn feltételezése szerint ez azonban nem teljes mértékben a degradációból fakad, hanem egy szoftverfrissítésnél is csökkent az akku felhasználható kapacitása.

2020. 06. 13-án, az autó 14 hónapos korában, 60.000 km futás után 68,8 kWh volt a kivett energia mennyisége, amely 5,7%-os degradációt jelent.

2021. február 6-án elvégezte az utolsó mérést az autóval (eladta, így további mérésekre már nem lesz lehetősége). Ezúttal 67 kWh-t tudott felhasználni a 324 kilométeres tesztút során, amely 8,2%-kal kevesebb, mint az autó újkori kapacitása.

Bjørn szerint valószínű, hogy a legutolsó mérést negatívan befolyásolta, hogy -13 fokban, havazásban tudta végrehajtani a mérést, de az autó eladása miatt egy tavaszi ismétlés már nem lesz kivitelezhető.

Az autó a 22 hónapos, 80.000 kilométeres használat során összesen 19.808 kWh energiát használt fel. A töltéseket 60%-ban DC töltőn végezte, amely gyakran 60 fokos akkuhőmérsékletet eredményezett. A vlogger véleménye szerint a DC töltések viszonylag magas aránya is hozzájárult a magas degradációhoz, úgy gondolja, ha valaki kímélni szeretné az akkut, ne fűtse elő azt a töltés előtt, ha nem feltétlenül van szüksége a maximális töltési teljesítményre. Márpedig saját tapasztalatai szerint nincs szükség rá, gyakran tapasztalja, hogy az autó már teljesen feltöltődött, de az utasok még nem végeztek az ebédszünettel.

Mindenesetre a 60.000 és 80.000 km után végzett mérések eredménye közel lineáris degradációt mutat, 10.000 kilométerenként (illetve 11 hetenként) csökkent 1%-ot az akku kapacitása. Amennyiben a folyamat a továbbiakban is lineárisan alakul, akkor 200.000 kilométeres futás után 20%-os degradációval számolhatnak azok a Model 3 tulajdonosok, akik viszonylag gyakran használnak Superchargert.

Érdekesség, hogy főszerkesztőnk, Tibor a 2 éves, bár csak 61.000 kilométert futott 40 kWh-s LEAF-en alig magasabb mértékű degradációt mért annak ellenére, hogy az akkumulátor kapacitása csak fele a Tesla Model 3-hoz viszonyítva, azaz a LEAF akkuja jóval több cikluson esett már túl.

Mennyit romlik a Nissan Leaf akkumulátora 2 év és 61 ezer km után?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.