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
auto
2024. 05. 08. szerda
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

Jeff Dahn, a Tesla akkumágusa 2019-ben 1 millió mérföldes, egy évvel később pedig már 2 millió mérföld élettartamú akkumulátort ígért az elektromos autókba, amely a legtöbb hétköznapi tulajdonos számára feleslegesen hosszú élettartam, hiszen az autók elenyésző része fut élete során ennyire sokat. Megváltozik a helyzet, ha az autókat robotaxiként használják éjjel-nappal, ezzel jelentős mértékben növelve a kihasználtságot, így olcsóvá téve a közlekedést.

3,5 millió kilométer egyetlen akkumulátorral

Addig is, míg eljön a hosszú élettartamú akku, Bjørn Nyland, a norvég villanyautós vlogger megvizsgálta a közel két éves, 80.000 kilométert futott autója akkujának állapotát. Az autót 2019 márciusában kezdte használni, azaz Európában az első példányok egyike volt. (A Tesla 2019 februárjában kezdte meg a Model 3 európai szállítását.)

Bjørn módszere az akkumulátor-degradáció mérésére egyszerű. A 100%-ra töltött autót lemeríti lehetőleg minél egyenletesebb sebességgel haladva, majd a megtett futásból és az átlagfogyasztásból kiszámítja az akkumulátorból kivett energia mennyiségét.

A tesztet először 2019. április 27-én végezte el új autójával, amikor 73 kWh-t tudott kivenni az akkumulátorból.

Fél évvel később, október 15-én 69,6 kWh-t mért, amely 4,6%-os csökkenés, Bjørn feltételezése szerint ez azonban nem teljes mértékben a degradációból fakad, hanem egy szoftverfrissítésnél is csökkent az akku felhasználható kapacitása.

2020. 06. 13-án, az autó 14 hónapos korában, 60.000 km futás után 68,8 kWh volt a kivett energia mennyisége, amely 5,7%-os degradációt jelent.

2021. február 6-án elvégezte az utolsó mérést az autóval (eladta, így további mérésekre már nem lesz lehetősége). Ezúttal 67 kWh-t tudott felhasználni a 324 kilométeres tesztút során, amely 8,2%-kal kevesebb, mint az autó újkori kapacitása.

Bjørn szerint valószínű, hogy a legutolsó mérést negatívan befolyásolta, hogy -13 fokban, havazásban tudta végrehajtani a mérést, de az autó eladása miatt egy tavaszi ismétlés már nem lesz kivitelezhető.

Az autó a 22 hónapos, 80.000 kilométeres használat során összesen 19.808 kWh energiát használt fel. A töltéseket 60%-ban DC töltőn végezte, amely gyakran 60 fokos akkuhőmérsékletet eredményezett. A vlogger véleménye szerint a DC töltések viszonylag magas aránya is hozzájárult a magas degradációhoz, úgy gondolja, ha valaki kímélni szeretné az akkut, ne fűtse elő azt a töltés előtt, ha nem feltétlenül van szüksége a maximális töltési teljesítményre. Márpedig saját tapasztalatai szerint nincs szükség rá, gyakran tapasztalja, hogy az autó már teljesen feltöltődött, de az utasok még nem végeztek az ebédszünettel.

Mindenesetre a 60.000 és 80.000 km után végzett mérések eredménye közel lineáris degradációt mutat, 10.000 kilométerenként (illetve 11 hetenként) csökkent 1%-ot az akku kapacitása. Amennyiben a folyamat a továbbiakban is lineárisan alakul, akkor 200.000 kilométeres futás után 20%-os degradációval számolhatnak azok a Model 3 tulajdonosok, akik viszonylag gyakran használnak Superchargert.

Érdekesség, hogy főszerkesztőnk, Tibor a 2 éves, bár csak 61.000 kilométert futott 40 kWh-s LEAF-en alig magasabb mértékű degradációt mért annak ellenére, hogy az akkumulátor kapacitása csak fele a Tesla Model 3-hoz viszonyítva, azaz a LEAF akkuja jóval több cikluson esett már túl.

Mennyit romlik a Nissan Leaf akkumulátora 2 év és 61 ezer km után?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.