Ez az, amiben a Dacia majdnem olyan jó, mint a Tesla

A többség számára az autóvásárlás egy komoly, sok évre szóló döntés, gyakran több éves fizetésünket költjük autóra. Számos család második legnagyobb vagyontárgya az autó a lakás után. Az ilyen döntéseket érdemes alaposan átgondolni, körüljárni, megvizsgálni a lehetőségeket. Az emberek ilyen esetben igyekeznek szakértői véleményeket is kikérni. A szakértő sokszor az autószalon értékesítőjét jelenti, így a legtöbb márka minden nagyobb városban fenntart autószalonokat és márkaszervizeket.

Aztán jött a Tesla, és ezt a területet is felforgatta, azt állítva, hogy webáruházból is lehet autót vásárolni. Tíz évvel ezelőtt talán senki sem gondolta volna, hogy ez a modell működni fog. Most viszont a BearingPoint tanulmánya már azt vizsgálja, mennyire vannak lemaradva a régi gyártók az online autóértékesítés úttörőjétől. A kérdés jelenleg sokkal aktuálisabb, mint egy évvel ezelőtt, hiszen a COVID-19 háttérbe szorított személyes kapcsolatokat, valamint az autóeladások visszaesése is takarékosságra ösztönzi a gyártókat minden területen, még akkor is, ha az elektromos autók iránti kereslet rohamosan növekszik.

A Tesla az értékesítés területén is felforgatta az autóipart

Az online értékesítés egyre fontosabbá válik, amint azt a Tesla bizonyítja. Nehéz megérteni, hogy egyes autógyártók egyáltalán nem szolgálnak ki bizonyos piacokat” – mondta Christoph Landgrebe, a BearingPoint partnere.

A tanácsadó cég a világ legnagyobb autópiacain, azaz Kínában (31%), az Egyesült Államokban (25%), és Európában (25%) elemezte és értékelte a vezető gyártók online értékesítési képességeit. Megvizsgálták, hogy mennyire sikeresen elégítik ki digitálisan az ügyféligényeket, különös tekintettel a vásárlási élményekre és tapasztalatokra.

A tanulmány elkészítése során Európában az Egyesült Királyság, Németország, Olaszország, Franciaország, és Spanyolország piacát vizsgálták. A kutatás az új autók online értékesítésére vonatkozik. Elsősorban az egyes piacok 10 legnagyobb gyártójának teljesítményére koncentráltak, de rajtuk kívül kiválasztottak és figyelembe vettek kisebb, de erősebb online jelenléttel rendelkező gyártókat is. A hét ország piacán így összesen 91 márka kínálatát tanulmányozták. Az online jelenlét nem korlátozódik sem a prémium, sem a tömeggyártókra.

EZT OLVASTAD MÁR?  Áprilisban is magas a villanyautók aránya az összeomlott francia piacon
Ma már Porsche Taycant is rendelhetünk online

Az online jelenlét vizsgálatát három területre osztották, az értékesítést megelőző folyamatokra, az értékesítésre, valamint a jármű átadására. Az értékesítést megelőző folyamatok az autók konfigurálását, az elérhető termék-információk átadását, személyes tanácsadást, a virtuális/kiterjesztett valóság élményét, a tesztvezetés megszervezését, valamint az általános felhasználói élményt foglalják magukban. Az értékesítési folyamat az online vásárlással kezdődik, de kiterjed a vásárlási mód és a finanszírozás kiválasztására, valamint a megrendelés esetleges törlésére is. Az átadási folyamat tartalmazhat márkakereskedésben történő átvételt vagy házhoz szállítást, de fontos eleme a megrendelési és átadási folyamat nyomon követésének lehetősége is. Az online értékesítési folyamat mind a 17 állomásán 0-3 volt az elérhető pontszám, így minden gyártó maximum 51 pontot szerezhetett.

Az autógyártók maximum 51 pontot szerezhettek az online értékesítési folyamatukra (forrás: BearingPoint)

A tanulmány alapvetően pozitív következtetésre jutott. Megállapították ugyanis, hogy a gyártók többsége már rendelkezik online üzletekkel. A legnagyobb online személyautó-kínálat Kínában és az Egyesült Királyságban érhető el. Az Egyesült Királyság piacáról a tanulmány szerzői úgy vélekedtek, hogy tudatos kísérletezés folyik az országban a hagyományos gyártók között az online területen.

Németországban épp kialakulóban van az online piac, a többi vizsgált európai országban korlátozott az elérhető online üzletek száma, így Olaszország, Franciaország és Spanyolország nem tekinthető érettnek az online értékesítési piac tekintetében. Meglepő módon a leginkább fejletlen ezen a téren az USA piaca.

A tanulmány szerint a Dacia UK a világ második legjobb online autóáruháza. A tisztán elektromos Spring sajnos még nem kapható.

Az egyetlen gyártó, amely minden vizsgált országban rendelkezett online jelenléttel, a Tesla volt, így természetesen az amerikai gyártó nyerte az összehasonlítást. Az elérhető 51 pontból az Egyesült Királyságban 40, az EU vizsgált országaiban, Kínában és az USA-ban 39 pontot szereztek meg „webáruházaikkal”.

EZT OLVASTAD MÁR?  Lengyelországban is véget ér az ingyenes töltés korszaka

A legnagyobb meglepetés a Dacia szereplése az Egyesült Királyságban. A Renault budget-márkájának 36 pontos eredménye közelítette meg leginkább a Tesla sikereit. Érdekesség, hogy miközben hazai piacukon a német gyártók nem szerepeltek jól, Kínában a Volkswagen és a BMW (a helyi Geely mellett) egyaránt 33 pontot, az Audi pedig 29 pontot ért el, amivel megszerezték a második és harmadik helyezést.

Az Egyesült Államokban érték el a legalacsonyabb pontszámot a régi nagy gyártók. Az USA ranglistáján a második a Chevrolet GMC 24 ponttal, harmadik a Honda, 18 pontos eredménnyel.

Mindegyik vizsgált piacon a Tesla végzett az élen (forrás: BearingPoint)

Bár a tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a régi gyártók lemaradása jelentős a Teslától, a jó hír, hogy a szerzők véleménye szerint ezen a területen lehetőség van a gyors fejlődésre. Azt javasolják az autógyártók számára, hogy mielőbb jelenjenek meg teljes körű online felülettel, amely az információgyűjtéstől a vásárláson át a felhasználás követéséig minden folyamatot felölel. Innovatív megoldásokat javasolnak, a virtuális és kiterjesztett valóság alkalmazását, amelyek a lehető legpontosabban tükrözni tudják a hagyományos, offline vásárlási folyamatokat.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.