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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Jelentősen olcsóbbak lesznek a GM és a Tesla villanyautói Amerikában

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

Írásainkban már többször foglalkoztunk az amerikai villanyautós támogatási rendszerrel, ami egyszerre bonyolult és egyszerű is. Végtelenül leegyszerűsítve a dolgot, mind az 50 államnak lehet saját, külön bejáratú támogatási rendszere a villanyautózás elterjedésének elősegítése céljából (ez a dolog bonyolult része), de létezik egy szövetségi program is, ami az Egyesült Államok minden lakójának elérhető. Ez utóbbi lényege, hogy elektromos autó vásárlása esetén maximálisan 7500 dolláros adóvisszatérítést lehet igényelni – feltéve ha az illető keres annyit, hogy legalább ennyi adót kellett befizetnie.

Van azonban két cég, amelyiknek termékei után már nem lehet ezzel a szövetségi kedvezménnyel élni, ugyanis a GM és a Tesla már egy ideje elérte a rendszer felső küszöbét. Van ugyanis egy olyan kitétel, miszerint mindez csak addig érvényes, amíg az adott gyártó el nem ad 200.000 elektromos autót az Egyesült Államokban.

Ez most meg fog változni.

Felemás támogatás

Bár elsőre úgy tűnhet, ez a rendszer fair, hiszen mindenkire egyformán vonatkozik, többen nem értenek ezzel egyet. A GM és a Tesla bizonyos értelemben – a japán Nissan mellett – a villanyautózás úttörőinek számítanak, hiszen abban az időben érték el a 200 ezres határt, amikor még jóval költségesebb volt elektromos autót gyártani és ezeken kevesebb volt a hasznuk is. Részben ezen cégek tevékenysége miatt ugyanakkor, ma már jóval kisebbek a költségek, de a babérokat most pont azok a versenytársaik aratják le, akik a hőskorszakban a kezeiken ültek – szól az érvelés.

Akármit is gondolunk a fentiekről, nyilván naivitás lenne azt gondolni, a mostani változásokban nem játszik közre az, hogy a jelenlegi rendszerből a 4 nagy amerikai autógyártóból (már ha az FCA-t ide soroljuk) kettő ki lett zárva, mert túl gyorsan, túl jól teljesítettek, míg a tengerentúli versenytársaik mind részesülnek belőle. Ezt sem a politikusok, sem az őket masszírozó lobbisták nem nézik jó szemel és a választóknak is nehéz eladni.

Joe Biden amerikai elnök tavalyi kampányának egyik fő tematikája a zöld gazdaság megerősítése, az átállás felgyorsítása volt, és már akkor beszéltek a villanyautós támogatási rendszer átalakításáról. Tegnap éjszaka azután a Demokraták be is nyújtották tavaly júniusban elbukott javaslatuk frissített változatát. A GREEN Act 2021 névre keresztelt csomag (rövid összefoglalója itt, mazochistáknak a teljes szöveg itt) nem csak az elektromos autókról szól, a megújuló energiáktól kezdve a környezetvédelmen át sok területet érint. A jogszabálynak most minden esélye megvan arra, hogy elfogadásra is kerüljön, hiszen mind a képviselőház, mind a szenátus, mind pedig az elnöki pozíció a Demokrata párt kezében van és kampány ígéretek kapcsolódnak hozzá.

Új rendszer, több autó, minimum két nyertes

Az új rendszer legfontosabb változása, hogy nem 200.000, hanem 600.000 autónál húzza meg a határt. De van benne egy csavar is amit szinte biztos, hogy a Teslára gondolva tettek bele.

Jelenlegi rendszer Új rendszer
0-200.000 eladott autó $7.500 $7.500
200.000-600.000 eladott autó $0 $7.000
A limit elérésének negyedévében $7.500 $7.000
A limit utáni első negyedév $7.500 $3.500
A limit utáni második negyedév $3.750 $0
A limit utáni harmadik negyedév $3.750 $0
A limit utáni negyedik negyedév $1.875 $0
A limit utáni ötödik negyedév $1.875 $0

Ahogy a korábbiakban, a gyártó által eladott első 200.000 autóra továbbra is 7500 dollár a lehetséges adóvisszatérítés maximális értéke, azonban a módosítás után egészen 600.000 darabig még mindig 7000 dollárt lehet visszakérni az államtól.

Korábban egy elég hosszú kivezetési fázisa volt a támogatásnak. Miután a gyártó elérte a limitet, még az aktuális, illetve a rákövetkező negyedévben a teljes támogatást kapták ügyfelei, így védve azokat, akik nemsokkal azelőtt rendelték meg autójukat, hogy a vállalat elérte a 200 ezres határt. Ezután újabb két negyedéven keresztül még a támogatás 50%-a járt, majd újabb fél évig 25%. A Tesla hivatalosan 2018 júliusában érte el a küszöböt, így vásárlói, ha csökkenő mértékben is, de egészen 2019 december 31-ig élhettek a lehetőséggel. A General Motors 2018 végén lépte át a 200 ezret, így 2020 március 31-ig járt autói után támogatás. (Itt gyártó alatt az anyacéget kell érteni, tehát ez a GM összes márkájára vonatkozott. Továbbá a támogatás elérhető egyes plug-in hibridekre is, így ezek eladásai is ide számítottak).

Forrás: Jimtonicc / Reddit

Mostantól a kivezetés gyorsabban történik majd. Továbbra is védik azokat akik a 600 ezres határ átlépése előtti napokban rendeltek – a vásárló nem köteles számon tartani, hol jár a gyártó az eladásaival, de emiatt nem kerülhet olyan helyzetbe, hogy többe kerül neki a kocsi, mint amikor megrendelte. Így a küszöb átlépésnek illetve az ezt követő negyedévben még a teljes összeg jár, ezután pedig még 50% igénylehető vissza, de itt vége is a keretnek.

Hol is tartunk?

Minden gonoszkodás nélkül mondhatjuk, hogy a GM-et nem fenyegeti az a veszély, hogy az elmúlt egy évben eladott volna újabb 400 ezer elektromos, vagy plug-in autót az Egyesült Államokban, azonban ez a Tesláról már nem mondható el. Számításaink szerint, mire ebből hatályos jogszabály lesz, 2018 júliusa óta már újabb 600 ezer villanyautónál tart majd a hazai piacion a kaliforniai márka, azaz összesen 800 ezer kocsit adott el addigra Amerikában. Így a fenti változás a cég vásárlóinak semmit sem hoz. Vagy mégis?

Igen. Ha időben indul az austini gyár, akár még az első pár ezer Cybertruck is olcsóbb lehet Amerikában.

Van ugyanis a tervezetben egy érdekes mondat, amit mintha konkrétan rájuk szabtak volna, ez pedig valahogy így szól: Azon gyártók esetében, akik már a módosítás érvénybe lépése előtt elérték az eddigi 200 ezres határt, a korábbi limit elérésének dátuma és az új törvény hatálybalépése közötti időszakban eladott autókat figyelmen kívül kell hagyni a 600 ezres küszöb megállapítása szempontjából. Magyarul, a Tesla is 200.001-ről fog indulni és a teljes 7000 dolláros összeget igénybe lehet majd venni.

És, hogy meddig? Nos feltételezve, hogy az amerikai törvényhozás többségi Demokratái szeretnék az elnök első 100 napos programjának sikereként elkönyvelni a módosítást, és az legkésőbb április 1-el hatályba lép, valamikor 2022 második negyedévének végén fogja a Tesla elérni az újabb 400.000 darabot, ezzel átlépve a 600 ezres küszöböt.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.