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
auto

Kuplunggal és kézi váltóval épített villanyautót a Jeep

Az idén március 28-án kezdődő Easter Jeep Safari tradicionálisan az az off-road autós rendezvény, ahol a Jeep a gyártásban lévő modelljei által inspirált egyszeri koncepciókat szokott bemutatni. Most először történik meg, hogy az újdonságok között tisztán elektromos meghajtásút is találunk, ami azt jelzi, hogy az immár a Stellantis részeként működő terepjáró-gyártó is készül a teljes elektromosításra a plug-in hibridjei mellett. Mindazonáltal a Jeep Wrangler Magneto közel sem hétköznapi villanyautó, sokkal inkább a legékesebb példája annak, amikor a gyártó foggal-körömmel ragaszkodik a hagyományos hajtás jellemzőihez.

Népszerű, és ikonikus terepjárójának átalakításakor a Jeep azt tartotta szem előtt, hogy a villanyautó minél jobban hasonlítson az eredeti Wranglerhez. Habár a 3,6 literes V6 benzinmotor kikerült, a mérnökök egy hasonló teljesítmény és nyomaték leadására képes elektromos erőgéppel helyettesítették, így 285 lóerő és 370 newtonméter mozgatja a több mint 2600 kilós járművet. A gyorsulásban azért egy kicsit javult az autó, 6,8 másodperc alatt éri el a 100 km/h környékét álló helyzetből.

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

A Magneto nem az elektromosított Jeepek koaxiális rendszerét vette át, ahol mindkét tengely saját motorokat kapott, hanem egyetlen, a motorháztető alá pakolt villanymotor küldi az energiát mind a négy kerékre.

Az elektromosság eltárolásához összesen 70 kWh akkumulátort épített be a Jeep, amit a jobb tömegelosztás érdekében négy részre osztott: egy ment az első tengely fölé a villanymotor alá, kettőt az alvázba rejtett a gyártó, egy pedig hátul kapott helyet a csomagtér alatt. A Wrangler Magneto rendszere 800V feszültségű, de töltési adatokat nem osztott meg a Jeep, és azt sem árulta el, hogy mekkora hatótávolság nyerhető ki az aksiból.

A hajtásláncban az az igazán érdekes, hogy az amerikaiak megtartották a kuplungot és a hatsebességes manuális váltórendszert, pedig jól tudjuk, hogy egy elektromos autóban a villanymotor működési módja miatt erre nincs semmi szükség. A Jeep szerint az igazán élvezetes off-road élményhez elengedhetetlen a kézi váltás.

Technikai részletekbe nem ment bele a cég, de valahogy úgy kell elképzelni a rendszert, mint a manuális és az automata váltás keverékét: első fokozatba például kuplung nélkül betehető az autó, mivel nincs alapjárat, és a lefulladástól sem kell tartani, így minden korábbinál alacsonyabb sebességgel lehet mászni a sziklákat. Egyes fokozat fölött azonban kell a kuplung, de ez esetben is segíti a sofőrt az autó a váltásnál a regen bekapcsolásával – írja a The Drive.

A Wranglerből valószínűleg készül teljesen elektromos, gyártásba szánt változat valamikor a jövőben, de meglepő lenne, ha a Jeep megtartaná ezt a szokatlan, és igen bonyolult megoldást. Elvégre, akik élvezik a kuplungozást, azok rendszerint nem ugyanazok, akik villanyautóra vágynak.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.