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
auto

Mekkora arányban fedezhetjük saját napelemeinkkel a villanyautónk töltését?

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

Bár a nyilvános töltőoszlopok száma országszerte igen dinamikusan bővül, aki megteheti, azért mégis többnyire inkább az otthoni töltést preferálja. Az autó saját napelemes rendszerről való töltése amellett, hogy a leggazdaságosabb és a legkörnyezettudatosabb töltési mód, a függetlenség érzését is megadja, hiszen történjen bármi, a nap energiája mindig rendelkezésünkre fog állni.

Magyarországon a szaldós elszámolás miatt pusztán pénzügyi szempontból nézve tulajdonképpen mindegy is, hogy fizikailag a napelemeinkből származik-e az autóban felhasznált áram, vagy a hálózatból. A szaldós rendszer azonban nem marad örökké velünk, és az energiafüggetlenségünk, vagy a környezettudatosságunk szempontjából sem mindegy, hogy az autózásra felhasznált energiánk milyen arányban származik a tetőnkön lévő panelekből.

A német EUPD Research készített egy tanulmányt, amely ezt a kérdést vizsgálta, és bár a németországi viszonyokat nem lehet egy az egyben átültetni Magyarországra, azért az eredményei számunkra is érdekesek lehetnek.

A tanulmány keretében 500 olyan német villanyautóst kérdeztek meg a töltési preferenciájukról, akik családi házban élnek. A válaszadók 74%-a számára az otthoni töltés áll az első helyen, 9%-uk a benzinkutakhoz hasonló városi vagy országúti töltőállomásokat kedveli, 6%-uk bevásárlás közben szeret tölteni, csupán 3% válaszolta azt, hogy a munkahelyi töltést részesíti előnyben, a többieknek pedig nincs egyértelmű preferenciájuk.

A tanulmányban alapul vett hipotetikus felhasználó villanyautója minden munkanapon délután 5 órától, illetve minden szombat délután és vasárnap délelőtt a töltőre volt csatlakoztatva, majd kiszámolták, hogy ez alapján mekkora önellátási arány várható különböző méretű napelemes rendszerek, és adott éves futásteljesítmény mellett.

Ezzel a töltési profillal, és évi 14 ezer km-es futásteljesítménnyel (azaz 2500 kWh energia töltési célú felhasználásával) egy 7 kWp-os napelemes rendszer 39%-ban képes közvetlenül fedezni az autó energiafelhasználását, amennyiben pedig egy 7 kWh-s energiatároló is tartozik a rendszerhez, az önellátás aránya már 81%-ra nő. Ehhez tudnunk kell, hogy Németországban az újonnan telepített napelemes rendszerek körülbelül kétharmada-háromnegyede akkumulátorral együtt kerül kiépítésre, így ott az akkumulátor figyelembevételének is van relevanciája.

Az alábbi grafikonon a sötétzöld szín jelöli a napelemes termelés közvetlen felhasználásának arányát, a világos zöld az akkumulátorból felhasznált, míg a szürke a hálózatról vásárolt áram arányát mutatja. A kék vonal az adott konfiguráció mellett elérhető fajlagos árat mutatja a jobboldali tengelyen a 31,9 centes lakossági áramárhoz képest.

A tanulmány készítői azt is kiszámolták, hogy egy évi mindössze 5000 km-t közlekedő villanyautó esetében a 80%-os önellátási arányhoz 6 kWp-os napelemes rendszerre és 6kWh-s akkumulátorra van szükség, míg 30 ezer km éves futás esetében már 12 kWp/12 kWh-ra. Az alábbi táblázat részletesebben is bemutatja, hogy a 3 különböző éves futásteljesítményű autó esetében mekkora fokú önellátás érhető el bizonyos napelemes-akkus konfigurációk mellett.

Németországban a magasabb lakossági áramárak, és a bruttó elszámolás miatt a nagyobb mértékű saját felhasználás megtakarítást jelenthet a villanyautósoknak, akik egyre többen vannak, hiszen lassan már minden negyedik új autó konnektorról tölthető.

Németország: tíz eladott autóból egy már tisztán elektromos

Címlapkép: Tesla

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.