Párizsban betiltották a gyilkos önvezető Teslákat – vagy valami ilyesmi

Még folyik a vizsgálat a szombati francia Tesla Model 3 baleset kapcsán, így biztosat még nem tudunk mondani az okokról, de annyi téves információ jött le a magyar sajtóban ezzel kapcsolatban, hogy úgy döntöttünk keresünk valami megbízhatóbb forrást.

Tragikus baleset

A megbízhatóbb forrás pedig ezúttal a Reuters lett, akik elég korrektül összerakták az ismert tényeket, és behivatkozták a múltbéli eseteket és vizsgálatokat.

Az egyik nagy magyar online portál például azzal a szalagcímmel hozta le a hírt, hogy a párizsi taxisok ejtik a Tesla 3-akat, egy másik nagy forgalmú oldal szerint pedig egy megállíthatatlan önvezető Tesla okozott halálos balesetet. Ez természetesen ebben a formában nem igaz.

A Reuters eredeti összefoglalója szerint szombat este Párizsban súlyos baleset történt. Egy szolgálaton kívüli taxi autókat tört össze, gyalogosokat gázolt el – 20-an megsérültek, egy biciklis pedig életét vesztette. A tragikus baleset akkor történt, amikor a taxis a családját vitte vacsorázni. Elmondása szerint a piros lámpánál állt, amikor az autó hirtelen gyorsulni kezdett, és bár ő próbált fékezni, az nem állt meg. A rendőri vizsgálat lezártáig a G7 nevű párizsi taxitársaság, melynek 9000 taxis bedolgozója van, elővigyázatosságból ideiglenesen kivonja a forgalomból a 37 darab Tesla Model 3 típusú autóját.

A francia hatóságok felvették a kapcsolatot a Tesla európai vezetőjével, aki átadta az autó adatrögzítőjének adatait. Az autógyártó szerint a belső elemzésük nem talált műszaki hibára utaló jelet. Egyelőre nem tudunk róla, hogy az Autopilot használatban lett volna.

Ismerős körülmények

A Reuters feleleveníti, hogy az amerikai közúti közlekedés biztonságáért felelős NHTSA jelenleg is vizsgál 31 korábbi olyan balesetet, ahol felmerült, hogy be volt kapcsolva a gyártó Autopilot nevű rendszere, és a kocsi egy az úton álló járműbe rohant – az első három, már lezárt ügyben nem találták hibásnak a Tesla vezetéstámogató rendszerét. A vizsgálatot később kiterjesztették szinte az összes márka minden autójára amelyben vezetéstámogató rendszerek vannak.

Mint a lap emlékeztet rá, korábban vizsgáltak 200 olyan esetet is, ahol a francia balesethez hasonlóan a sofőrök arról számoltak be, hogy fékezni próbáltak, de a kocsi csak tovább gyorsult. Annak a vizsgálatnak a végén egyetlen esetben sem találtak műszaki hibát, mindenhol a sofőr nyomott rossz pedált, mint erről mi is írtunk.

A hasonló esetek sajnos gyakoribbak mint gondolnánk, és szinte minden márkát érintenek, ám viszonylag ritka, hogy műszaki hiba álljon mögöttük – ezt már mi tesszük hozzá. (A legismertebb kivétel a Toyota esete a 2000-es évek elejéről, amelynek hatalmas visszahívás lett a vége a potenciálisan beragadó gázpedál miatt). A leggyakoribb kiváltó ok, hogy a sofőr véletlenül a gázra tapos a fék helyett, majd összezavarodik, pánikol, és miközben azt hiszi fékez, a valóságban tövig nyomja a gázt. A műszaki hiba oldalán a nem megfelelő vezető oldali szőnyeg szokott még felmerülni, amelybe beakadhat a gázpedál. A modern autókban azonban elektronikus gázpedál van, és sok típusnál, így a Tesláknál is, a vezérlés úgy van programozva, hogy ha a gáz mellett lenyomjuk a féket is, akkor utóbbi mindig felülírja a gyorsítást, és az autó megáll.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.