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 Még folyik a vizsgálat a szombati francia Tesla Model 3 baleset kapcsán, így biztosat még nem tudunk mondani az okokról, de annyi téves információ jött le a magyar sajtóban ezzel kapcsolatban, hogy úgy döntöttünk keresünk valami megbízhatóbb forrást. Tragikus baleset A megbízhatóbb forrás pedig ezúttal a Reuters lett, akik elég korrektül összerakták az ismert tényeket, és behivatkozták a múltbéli eseteket és vizsgálatokat. Az egyik nagy magyar online portál például azzal a szalagcímmel hozta le a hírt, hogy a párizsi taxisok ejtik a Tesla 3-akat, egy másik nagy forgalmú oldal szerint pedig egy megállíthatatlan önvezető Tesla okozott halálos balesetet. Ez természetesen ebben a formában nem igaz. A Reuters eredeti összefoglalója szerint szombat este Párizsban súlyos baleset történt. Egy szolgálaton kívüli taxi autókat tört össze, gyalogosokat gázolt el – 20-an megsérültek, egy biciklis pedig életét vesztette. A tragikus baleset akkor történt, amikor a taxis a családját vitte vacsorázni. Elmondása szerint a piros lámpánál állt, amikor az autó hirtelen gyorsulni kezdett, és bár ő próbált fékezni, az nem állt meg. A rendőri vizsgálat lezártáig a G7 nevű párizsi taxitársaság, melynek 9000 taxis bedolgozója van, elővigyázatosságból ideiglenesen kivonja a forgalomból a 37 darab Tesla Model 3 típusú autóját. A francia hatóságok felvették a kapcsolatot a Tesla európai vezetőjével, aki átadta az autó adatrögzítőjének adatait. Az autógyártó szerint a belső elemzésük nem talált műszaki hibára utaló jelet. Egyelőre nem tudunk róla, hogy az Autopilot használatban lett volna. Ismerős körülmények A Reuters feleleveníti, hogy az amerikai közúti közlekedés biztonságáért felelős NHTSA jelenleg is vizsgál 31 korábbi olyan balesetet, ahol felmerült, hogy be volt kapcsolva a gyártó Autopilot nevű rendszere, és a kocsi egy az úton álló járműbe rohant – az első három, már lezárt ügyben nem találták hibásnak a Tesla vezetéstámogató rendszerét. A vizsgálatot később kiterjesztették szinte az összes márka minden autójára amelyben vezetéstámogató rendszerek vannak. Az eddigi legnagyobb vizsgálatba kezdett az amerikai közlekedési hatóság Mint a lap emlékeztet rá, korábban vizsgáltak 200 olyan esetet is, ahol a francia balesethez hasonlóan a sofőrök arról számoltak be, hogy fékezni próbáltak, de a kocsi csak tovább gyorsult. Annak a vizsgálatnak a végén egyetlen esetben sem találtak műszaki hibát, mindenhol a sofőr nyomott rossz pedált, mint erről mi is írtunk. Hivatalos: hazugság volt az önmagától gyorsuló Tesla A hasonló esetek sajnos gyakoribbak mint gondolnánk, és szinte minden márkát érintenek, ám viszonylag ritka, hogy műszaki hiba álljon mögöttük – ezt már mi tesszük hozzá. (A legismertebb kivétel a Toyota esete a 2000-es évek elejéről, amelynek hatalmas visszahívás lett a vége a potenciálisan beragadó gázpedál miatt). A leggyakoribb kiváltó ok, hogy a sofőr véletlenül a gázra tapos a fék helyett, majd összezavarodik, pánikol, és miközben azt hiszi fékez, a valóságban tövig nyomja a gázt. A műszaki hiba oldalán a nem megfelelő vezető oldali szőnyeg szokott még felmerülni, amelybe beakadhat a gázpedál. A modern autókban azonban elektronikus gázpedál van, és sok típusnál, így a Tesláknál is, a vezérlés úgy van programozva, hogy ha a gáz mellett lenyomjuk a féket is, akkor utóbbi mindig felülírja a gyorsítást, és az autó megáll. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!