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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Két elismert lapnál is Elon Musk lett az év embere

egyéb

Hogy a 21. században mennyire számítanak ezek a sajtótermékek által kitalált díjak, titulusok és szavazások, az jó kérdés, de mindenki erről beszél, úgyhogy mi sem mehetünk el mellette szó nélkül.

A balhék ellenére

December 13-án hozta nyilvánosságra a Time magazin, hogy az év embere, pontosabban év személye Elon Musk lett, aki a Tesla, a SpaceX, a Neuralink, illetve a The Boring Company vezetője.

Mielőtt belemennénk a lap indoklásába, tegyük helyre mit is jelent ez a cím. Közkeletű tévedés, hogy ezt a titulust az kapja aki a legtöbb jót, legfantasztikusabb dolgokat cselekedte, legnagyobb hasznára volt abban az évben emberiségnek. Ebből fakad sok gúnyolódó komment, vélemény és mém, amik általában azt veszik elő, hogy 1938-ban Adolf Hitler, 1939-ben pedig Joszif Sztálin kapták meg ezt a címet. (Hogy azért pozitív példa is legyen: 1956-ban „a magyar szabadságharcos” lett az év embere a magazinál). A valóság ezzel szemben az, hogy a lap hivatalos megfogalmazása szerint a szerkesztőség azt választja meg az év személyének aki akár pozitív, akár negatív értelemben a legnagyobb hatással volt a világra az adott évben. Tudom, most mindenkit sokkoltam azzal, hogy a közösségi médiában sokan úgy kommentelnek, hogy előtte nem tájékozódnak, akár az adott írást sem olvassák el.

Musk kapcsán a Time azzal a felütéssel kezdi az interjút és értékelést – ha tetszik, indoklást -, hogy ő a világ leggazdagabb embere, de nincs se háza, se különösebb egyéb tulajdona. Olyan autóban ül, amit ő alkotott, rakétákat küld az űrbe, a nap erejével termel energiát, a cége által gyártott járművek pedig nem igényelnek fosszilis üzemanyagot, de sofőr is alig kell beléjük – folytatják. Az ujja csettintésre szárnyal, vagy bukik a tőzsde, rajongói pedig minden szaván csüngenek, a Földön jár, de a Marsról álmodik – írja a lap bevezetője.

Véleményük szerint Musk cégeinek, és személyének a világra gyakorolt hatása olyan kiemelkedő, és mérlegét tekintve pozitív, hogy kiérdemli az év személye megjelölést, még akkor is ha sok megnyilvánulása vitatható.

Duplázott

A Time magazin 94 éve ítéli meg a titulust évről évre, de a világ egyik leghíresebb üzleti lapja, a Financial Times is 51 éve mindig megválasztja az év emberét. Idén náluk is Elon Musk kapta a címet – különös egybeesés, nem valószínű, hogy sokszor előfordult volna a múltban.

Az FT indoklása, és ebbe ágyazott Musk interjúja gyakorlatilag a Teslával magyarázza a döntésüket. A brit lap megemlíti, hogy még ha a Tesla valami oknál fogva meg is szűnne létezni, hatása visszafordíthatatlan az autóipar és a klímavédelem szempontjából. Mint írják, a Model S tíz évvel ezelőtt bebizonyította, hogy az elektromos autók mind a dizájn, mind a teljesítmény terén fel tudják venni a versenyt belsőégésű motoros társaikkal, 4 évvel ezelőtt pedig a Model 3 ezt elhozta egy sokkal alacsonyabb árszintre is. Mindeközben Musk úgy állította fejére az autóipart, hogy vállalata elkerülte a csődöt, és cégét a Wall Street shortolói próbálták folyamatosan bedönteni. A lap szerint a Tesla hatására mostanra a világ összes autógyártója elkötelezte magát az elektromos átállás mellett, utolsóként a Toyota jelentett be egy 35 milliárd dolláros programot – teszik hozzá.

Az írás megemlíti Musk harcát a tőzsdefelügyelettel és beszólogatásait az egyik amerikai közlekedésbiztonsági hivatalnak. Kitérnek a SpaceX eredményeire, de elidőznek a cégvezető Twitteres stílusán is. A cikk végén Musk figyelmeztetését idézik a kínai veszélyről: ahogy a japán autógyártók a 20. század második felében, úgy most a kínai márkák fogják meghódítani a nyugati vásárlók szívét, ha nem kapja össze magát a többi szereplő.

Borzasztó döntés?

A két lap döntése kapcsán sok negatív véleményt lehetett olvasni a médiában, internetes kommentekben. Az egyik nagy magyar internetes lap például azzal a címmel adta hírül a döntést, hogy külföldi vélemények szerint ez egy borzasztó döntés volt, mert egy a világnak sokat ártó egoista milliárdost emeltek piedesztálra vele.

Muskkal kapcsolatban sokan joggal kritizálják a Covid kapcsán tett korai kijelentéseit, vagy emlegetik fel a thai gyerekek kapcsán folytatott vitáját a mentés egyik résztvevőjével. Sokan nem értékelik gyerekesnek tűnő humorát, vagy hogy sokszor pimasz a hatalom képviselőivel, látszólag mit sem adva arra, hogy ennek milyen hatása van cégei befektetőire. Ezekről mind lehet vitatkozni, sok kritikával én is egyetértek, azonban mostanában két fő irányból támadják Muskot Amerikában, és ezeknek semmi köze az előbbiekhez. Az egyik, hogy ő a világ leggazdagabb embere, mégsem fizet szinte semmi adót a kritika szerint, a másik pedig az, hogy úri huncutság, übergazdagok méregdrága játéka ez az űrverseny, ami helyett az éhínségen/világbékén/rák ellenszerén lehetne dolgozni. Nos ezeket az ellenvetéseket én személy szerint súlyos tájékozatlanságból elkövetett felháborodásnak tartom, de ebbe most bele sem mennék, mert messzire vezet, inkább azt mondom, aki kíváncsi a részletekre, hallgassa meg a most hétvégén esedékes 104. Villanyórát, mert erről is fogunk benne beszélni.

Ami viszont fejvakarásra késztet, az a miért most kérdése. Ha már az előbb szapultam a közösségi médiát, most hadd idézzek onnan egy ismeretlen szerzőtől. Musk kapcsán egy magyar kommentelő valahol azt írta, olyan ez mint az Oscar díj. A rendező csinál 10 remek filmet, de az Akadémia átnéz rajta, egyetlen díjat sem kap. Aztán csinál valami közepeset, vagy rosszat, és hirtelen kap egy Oscart. Mindenki úgy érzi, na végre, már rég meg kellett volna kapnia, de senki nem érti miért ezért az ócska filmért díjazták. Kicsit így vagyok a két lap döntésével, nem teljesen értem mi történt az elmúlt évben, aminek kapcsán éppen most jött el ez a pillanat. Talán mostanra lett szélesebb körben is világos Musk cégeinek az iparágaikra gyakorolt hatása.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.