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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

A Giga Texas megnyitóján résztvevő több ezer vendég szorgosan videózott és fotózott, így most, az esemény után pár nappal betekintést kapunk pár érdekességbe az új Model Y gyártása kapcsán.

Most két olyan videót mutatunk meg, amelyek eddig nem látott részleteket fednek fel.

Mesél az öreg

Sandy Munrót talán már nem kell bemutatnunk olvasóinknak – a veterán autóipari szakember azzal lett ismert és népszerű a villanyautós közösségben, hogy cégével megannyi típust szedtek már szét, elemeztek ki, és az egyébként jó pénzért kínált jelentéseik lebutított változatát, kedvcsinálóját sokszor közzé is teszik YouTube videók formájában. Munro nem csak szakember, de érdekesen és közérthetően mesél, magyarázza el a gyártástechnológiákat és a mérnöki döntések hátterét is.

Munro is ott volt a Giga Texas megnyitóján, és az egyik feltöltött videójában több érdekességet megmutat az austini Model Y-ról. A Tesla nem nagyon takargatta a részeleteket, ún. robbantott nézetben állította ki az autó újításait, azaz az összetartozó darabokat 3D-ben felfüggesztve lehetett megtekinteni. Akit érdekel az ilyesmi, az szánja rá a 18 percet a bekezdés alján beszúrt videóra – automatikus feliratokat is be lehet kapcsolni, amit igény szerint a YouTube, ha nem is tökéletesen, de magyarra fordít. Mindenki másnak kiemeltük az érdekesebb részeket:

Munro videójában 4:54-nél megmutatják az új, strukturális akkupakkal szerelt Model Y egy félbevágott példányát. Tavaly októberben Berlinben már láttunk hasonlót, de most közelebbről szemügyre vehetjük az akkupakkot, amelyben nincsenek modulok, illetve nincs külön padlólemeze a kasztninak, hanem az akkupakk borítása közvetlenül tölti be ezt a szerepet. Ezen felül  erre kerülnek rögzítésre az ülések is, amelyeket az aksival együtt, alulról emelnek be a kocsiba. A mostani videón jól látszik a cellák hűtése is.

7:39-nél egy újabb érdekes rész kezdődik, ugyanis itt a cellákat kitekerve látjuk lógni egy állványon – kicsit olyan, mintha fotó filmek negatívjait látnánk száradni. Itt Munro azt is megmutatja, hogyan alakították ki a tabless megoldást, azaz, hogy nem egy ponton, hanem a cella teljes tetején kivehető a delej. A szeparátorfólia két szélén a réz, illetve alumínium film rojtos, mint egy rajzlap aminek a széleit bevagdosták az oviban. Amikor a fóliát feltekerik és az acélköpenybe helyezik, ezek a kis rojtok érintkeznek a zárókupakkal, és ezeken a pontokon keresztül tudnak közlekedni az elektronok.

Nem kevésbé érdekes az az installáció, ami az autó alvázának első és hátsó részét mutatja. A 15:17 körül kezdődő részben az egyik keretben az autó orrának korábbi változatát látjuk, ahol az alváz több külön elemből áll és ezeket robotok hegesztik össze. Felül damilon lógnak ez egyes alkatrészek, abban a pozícióban, ahogy majd illeszkedni fognak – ez az a bizonyos robbantott nézet. Alatta pedig a kész elemet látjuk. Ezután Munro átsétál a következő kiállított darabhoz, ami ugyanez, csak már egy darabból kiöntve, felette pedig csak azok az alumínium téglák lógnak, amelyeket megolvasztva az öntőformába préselnek.  Később megnézhetjük ugyanezt az autó alvázának hátsó része kapcsán is.

Mint Munro elmondja, ez azért lényeges, mert ezzel a technikával helyet és robotokat spórolnak a gyárban, miközben a darab gyorsabban készül el, pontosabb és olcsóbb is lesz.

A Model Y idegrendszere

Persze nem csak Munro járt a gyárban, mások is készítettek videókat.

A Reddit közösségi fórumon egy olyan videót találtunk, amelyen a mennyezetről lelógatva a Model Y teljes elektromos és adatkábel-rendszere látszik, szintén 3D formába rendezve. Így minden vezeték pontosan ott van, ahol a valóságban, csak éppen a karosszéria elemek nem takarják ezeket, így olyan ez, mintha egy anatómia tankönyvben látnánk az autó idegrendszerét.

Electrical components of a Model Y hanging from the ceiling of Gigafactory ATX
byu/DFrost918 inteslamotors

Giga Texas: megérkezett a Tesla új aksija

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.