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
auto
2024. 04. 20. szombat

Kanadában megbüntetnék a benzinkutakat, ha nincs elektromos töltőjük

Vancouver a kanadai nyugati part legfontosabb városa, közvetlenül az USA északi határán fekszik, fejlett metropolisz 660 ezer lakossal. Mégis, 66 benzinkútjából mindössze kettőn lehet elektromos autót tölteni.

A friss hírek szerint azonban könnyen elképzelhető, hogy ez évi 10 ezer dollárjába kerül majd a maradék 64-nek.

Benzinkutak és parkolók

A vancouveri városháza javaslata szerint évi 10 ezer dolláros díjat kell fizetnie azoknak a benzinkutaknak, valamint 60 férőhelynél nagyobb parkolóknak, amelyek nem rendelkeznek a javaslatban meghatározott paraméterű elektromosautó-töltővel. A város CO2-kibocsátásának 40%-át a közlekedés okozza, és a döntéshozók szerint a töltőhálózat hiánya komolyan hátráltatja a villanyautók terjedését. A város jelenleg 263 dolláros éves díjat szed a benzinkutaktól, és 163 dollárt a parkolóktól az üzemeltetési jogokért cserébe, de ez 10 ezer dollárra nőhet, ha nem teljesítik a követelményeket.

Persze ahogy az gyakran lenni szokott, ha kicsit megkapargatjuk a felszínt, a szigorúnak és nagyon zöldnek tűnő tervezet a valóságban több ponton is olyan könnyítéseket rejt, ami legalábbis megkérdőjelezi, hogy mennyire marketing, vagy mennyire valós a politikai szándék.

Benzinkút Kanadában. Forrás: Ken Lund, Wikimedia

Először is, az érintett kutaknak és parkolóknak 2025-ig van idejük az előírások teljesítésére. Az egyre gyorsuló elektromos átállás közepette elég valószínűtlennek tűnik, hogy legalábbis egy benzinkútnak ne legyen jól felfogott üzleti érdeke 2025-ben elektromos töltőt üzemeltetnie.

Másodszor, a teljesítményre vonatkozó követelmények is meglehetősen idejétmúltak. A benzinkutaknak legalább egy, 50 kW-os villámtöltőt kell majd üzemeltetniük, ami 3 év múlva meglehetősen az előző évtized technológiájának tűnhet majd. A 60 férőhely feletti parkolók esetében összesen legalább 26,6 kW teljesítményt kell nyújtani, amit megtehetnek 4 darab, 6,6 kW körüli AC töltő formájában is.

A város számításai szerint a telepítés költsége 136 ezer kanadai dollár benzinkutanként, és 100 ezer dollár parkolónként, aminek a legnagyobb része a munkadíj. Elsőre ez kicsit túlzónak tűnik, tudva, hogy más becslések 30 ezer (amerikai) dollárra teszik egy 50-es töltő telepítését az USA-ban, 140 ezerért pedig már 350 kW-os szörnyetegeket helyeznek üzembe, míg AC oldalon 6 ezer dollárról írnak töltőpontonként – minden költséggel együtt.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.