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
auto

Kanadában megbüntetnék a benzinkutakat, ha nincs elektromos töltőjük

Vancouver a kanadai nyugati part legfontosabb városa, közvetlenül az USA északi határán fekszik, fejlett metropolisz 660 ezer lakossal. Mégis, 66 benzinkútjából mindössze kettőn lehet elektromos autót tölteni.

A friss hírek szerint azonban könnyen elképzelhető, hogy ez évi 10 ezer dollárjába kerül majd a maradék 64-nek.

Benzinkutak és parkolók

A vancouveri városháza javaslata szerint évi 10 ezer dolláros díjat kell fizetnie azoknak a benzinkutaknak, valamint 60 férőhelynél nagyobb parkolóknak, amelyek nem rendelkeznek a javaslatban meghatározott paraméterű elektromosautó-töltővel. A város CO2-kibocsátásának 40%-át a közlekedés okozza, és a döntéshozók szerint a töltőhálózat hiánya komolyan hátráltatja a villanyautók terjedését. A város jelenleg 263 dolláros éves díjat szed a benzinkutaktól, és 163 dollárt a parkolóktól az üzemeltetési jogokért cserébe, de ez 10 ezer dollárra nőhet, ha nem teljesítik a követelményeket.

Persze ahogy az gyakran lenni szokott, ha kicsit megkapargatjuk a felszínt, a szigorúnak és nagyon zöldnek tűnő tervezet a valóságban több ponton is olyan könnyítéseket rejt, ami legalábbis megkérdőjelezi, hogy mennyire marketing, vagy mennyire valós a politikai szándék.

Benzinkút Kanadában. Forrás: Ken Lund, Wikimedia

Először is, az érintett kutaknak és parkolóknak 2025-ig van idejük az előírások teljesítésére. Az egyre gyorsuló elektromos átállás közepette elég valószínűtlennek tűnik, hogy legalábbis egy benzinkútnak ne legyen jól felfogott üzleti érdeke 2025-ben elektromos töltőt üzemeltetnie.

Másodszor, a teljesítményre vonatkozó követelmények is meglehetősen idejétmúltak. A benzinkutaknak legalább egy, 50 kW-os villámtöltőt kell majd üzemeltetniük, ami 3 év múlva meglehetősen az előző évtized technológiájának tűnhet majd. A 60 férőhely feletti parkolók esetében összesen legalább 26,6 kW teljesítményt kell nyújtani, amit megtehetnek 4 darab, 6,6 kW körüli AC töltő formájában is.

A város számításai szerint a telepítés költsége 136 ezer kanadai dollár benzinkutanként, és 100 ezer dollár parkolónként, aminek a legnagyobb része a munkadíj. Elsőre ez kicsit túlzónak tűnik, tudva, hogy más becslések 30 ezer (amerikai) dollárra teszik egy 50-es töltő telepítését az USA-ban, 140 ezerért pedig már 350 kW-os szörnyetegeket helyeznek üzembe, míg AC oldalon 6 ezer dollárról írnak töltőpontonként – minden költséggel együtt.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.