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 Jó pár évvel ezelőtt, a villanyautózás magyar hőskorában még nagyon komoly feladat volt az elektromos autó tulajdonosának, hogy száz, vagy adott esetben több száz kilométer távolságra utazzon, hiszen nagyon kevés töltő állt a rendelkezésére. 2022-re azonban már kellően elterjedtek az elektromos autók ahhoz, hogy sok kisebb-nagyobb vállalkozás felismerje: a jövőbe fektet, ha elektromosautó-töltőket telepít. Nem is nagyon múlik el úgy hét, hogy a töltőket térképen ábrázoló, a villanyautósok Bibliájaként aposztrofált Plugshare töltőadatbázisba ne kerüljön be egy-két új építés alatt álló, vagy már átadott töltőpont. Mégis, az a helyzet, hogy Magyarország a térségben elmaradottnak számít az egy főre (egy villanyautóra) jutó töltőpontokból, hiszen a kisebb és elektromos autók számában is gyengébb eredményt felmutató Szlovákiában is jobb az ellátottság. Az 5,5 millió lakosú Szlovákiában 2021-es adatok szerint 347 DC töltő áll a villanyautósok szolgálatára, a 10 milliós Magyarországon pedig összesen 563 a DC töltők száma, de a 4 milliós Horvátországban is van 297 DC töltő, vagyis lakosságarányosan nézve itthon legalább 100-150 DC töltővel van kevesebb, mint a környező exszocialista országokban – oké, Románia és Ukrajna még nálunk is jobban le van maradva, de őrült tempóban fejlődnek. Egy dolog a töltőpontok számszerűsége, egy másik viszont a földrajzi elhelyezkedés homogenitása, vagy inhomogenitása. Ahogy a legtöbb esetben, úgy a töltőpontok esetében is Budapest centrikus Magyarország, itt található ugyanis az ország töltőinek elég jelentős része. Vannak azonban olyan útszakaszok – s nem csak alsóbbrendű, vagy háromszámjegyű utakra kell itt gondolni -, amelyek elektromosautó-töltők szempontjából viszonylag elhanyagoltak. DC elektromosautó-töltők Magyarországon 2022. I félév – forrás: Plugshare Tény persze, hogy az egyre nagyobb akkumulátor kapacitású elektromos autókkal egyre kisebb problémát jelent az, hogy 60-70 km-re találhatók csak DC töltők egymástól, mégis nonszensznek tűnik, hogy a 800-900 km-es hatótávú dízelautókhoz 10 km-enként találunk kutakat, míg az általában 150-200 km, jó esetben 300-400 km hatótávú villanyautók tulajdonosainak jóval előrébb kell gondolkozniuk. Ahhoz, hogy a villanyautózás valóban elterjedhessen, minden fűútvonal mentén biztosítani kell a töltési lehetőséget. Az első ilyen szakaszt az extaxi Leaf próbálgatása közben Ceglédről Budapestre, majd vissza autózva találtam meg. Vecsés után ugyanis nincs DC gyorstöltésre lehetőség Ceglédig – sőt akkor még Szolnokig sem volt (időközben megépült az Abonyhoz közeli TEA töltőpont). Egy 30 kWh-s akkuval rendelkező kocsival nem lehetett télen megjárni az utat rátöltés nélkül, zöldfülű villanyautó-tanoncként pedig eléggé zavart, hogy nekem 60 km-re kell kiszámolnom, hogy mennyi energiára lesz szükségem. A szerkesztőségen belül beszélgetve aztán kiderült, hogy jó pár ilyen szakasz van az országban, sőt, arra is fény derült, hogy az ominózus Vecsés-Cegléd szakasz az egyik legrövidebb a problémásabb útvonalak közül, úgyhogy nekem igazából nem kellene sírnom. Egy következő cikkünkben szeretnénk azokra az útszakaszokra felhívni a figyelmet, ahol hosszú, legalább 60-70 km távolságon nincs DC töltési lehetőség, esetleges közeli lehajtókat is beleszámítva. Az AC töltés nem helyettesíti a nagyobb teljesítményű DC töltőket, hiszen azokon a töltési időt nem percekben, hanem sokkal inkább órákban kell mérni. Bár léteznek további nagy forgalmú autópályák is, amelyeken akár száz km-en keresztül sincsenek DC töltők – mint például az M6-os, ahol konkrétan egyetlen töltő sincs Érd és Pécs között – ezeket mégsem tüntettük fel a térképünkön, mivel kisebb letérőkkel elérhető mellettük egyenáramú villámtöltő (pl. Dunaújváros szélén, vagy Tolnán és Mohácson). A térképen általunk feltüntetett problémás szakaszok a következők: Szolnok-Ártánd határátkelő 140 km (4-es és 42-es) Kecskemét-Békéscsaba: 117 km (44-es, M44) Görbeháza-Vásárosnamény: 104 km (M3) Szolnok-Hódmezővásárhely: 93 km (442-es, 45-ös) Debrecen-Mátészalka: 78 km (471-es) Győr-Székesfehérvár: 75 km (81-es) Budapest-Kecskemét: 73 km (M5) Csorna-Szombathely: 67 km (M86) Vecsés-Cegléd: 63 km (M4) Olvasóinktól tehát olyan szakaszok beküldését kérjük, amelyek legalább 50 km hosszan nem kínálnak kisebb (max. 10 km-nyi) kitérővel sem DC töltési lehetőséget. A pontos útvonalakat a két DC töltő távolságát feltüntetve a Facebook oldalunkon üzenetben, vagy a cikkünkhöz kommentben várjuk (kérjük, hogy ne egy már létező kommenthez írjátok válaszként a saját útvonalatokat). 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 Irházy Róbert Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!