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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Musk: az alkalmazottak 10%-át elküldi a Tesla

FRISSÍTÉS: Cikkünket frisstettük az idő közben kikerült eredeti e-maillel, amely megerősítette a második fejezetben leírt felvetéseinket. Részletek a cikk végén.

A Reuters értesülése szerint Elon Musk arról értesítette a Tesla menedzsmentjét, hogy azonnali létszám stopot és 10%-os leépítést rendel el.

Az eredeti email még nem láttuk, de a fűnyíróelv alkalmazása valószínűtlen.

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

Recesszió

Musk a Reuters állítása szerint arra utasította a cég menedzsmentjét, hogy azonnali hatállyal szüntessék be a toborzást, és arra is felkészítette őket, hogy a vállalat 10%-os leépítést fog végrehajtani. A Tesla vezetője azzal indokolta a döntését, hogy „nagyon rossz érzései vannak” a gazdaság irányával kapcsolatban. Musk arról már korábban is beszélt Twitteren, hogy szerinte pár éves recesszió következhet a világgazdaságban.

Újabb Tesla-botrány: be kell járni dolgozni!

A Tesla igazgatójának levele nem sokkal azután jött ki, hogy bejelentette, megköveteli, hogy az irodai alkalmazottak ne otthonról, hanem a munkahelyükön végezzék a munkát, akinek pedig ez nem tetszik, az mehet máshová „munkát imitálni”.

A vállalat 2018-ban már egyszer végrehajtott egy 9%-os, 2019-ben pedig egy 7%-os leépítést, azóta azonban jelentősen növekedett és most már több mint 100.000 fő dolgozik náluk.

Fűnyíró? Aligha.

A Reuters cikke nem ment részletekbe a 10%-os elbocsátás és a létszámstop kapcsán, de aligha jelenti ez a fűnyíróelv bevezetését, azaz hogy minden régióban és minden munkakörben egységesen ennyi embert küldenek el.

A vállalat a közelmúltban két új gyárat nyitott meg, és Austinban illetve Berlinben is a termelés, a gépsorok, valamint a munkaerő bővítése volt eddig napirenden. Ez aligha változott. Nemrég döntöttek arról, hogy a cég sanghaji üzeme is tovább bővül – nyilván ide is kellenek majd alkalmazottak a gépsorok mellé. A vállalat autói iránt továbbra is hatalmas a kereslet, a várakozási idők a napokban nőttek tovább néhány régióban, mégpedig annak ellenére, hogy minden kontinensen folyamatosan bővítik a termelést.

Valószínű azonban, hogy a back office munkatársak, azaz a HR, az IT, a pénzügyi osztályok létszáma csökkeni fog és ha a 10%-os szám a teljes céghez volt mérve, akkor ezeken a helyeken e felett lesz az elbocsátások aránya. Kérdés, hogy a döntés mennyiben érinti a K+F területeket, így az új termékek fejlesztésén dolgozó mérnököket, vagy az Autopilot/FSD csapatot akik az önvezetésen és a vezetői asszisztenseken dolgoznak. A cég jelentős bővítést tervez a Supercharger hálózaton is, így az sem tiszta ezen a területen változtak-e a tervek.

FRISSÍTÉS: Idő közben előkerült az email teljes változata, amely nagyrészt megerősíti fenti elmélkedésünket – bár minden kérdést nem válaszol meg száz százalékban:

A Tesla vezetője a teljes céghez intézett rövid levelében úgy fogalmaz, hogy egyes területeken túl nagyra nőtt a munkavállalók létszáma, ezért 10%-kal csökkentik a fix havi béres alkalmazottak állományát. Mint kiemeli, ez nem vonatkozik azokra, akik az autó, vagy akkumulátor gyártásban, illetve a napelemek telepítésének területén dolgoznak. Az ilyen, órabérben alkalmazott munkatársak létszáma még nőni is fog.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.