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
auto

Musk: az alkalmazottak 10%-át elküldi a Tesla

elektromos autó
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

FRISSÍTÉS: Cikkünket frisstettük az idő közben kikerült eredeti e-maillel, amely megerősítette a második fejezetben leírt felvetéseinket. Részletek a cikk végén.

A Reuters értesülése szerint Elon Musk arról értesítette a Tesla menedzsmentjét, hogy azonnali létszám stopot és 10%-os leépítést rendel el.

Az eredeti email még nem láttuk, de a fűnyíróelv alkalmazása valószínűtlen.

Recesszió

Musk a Reuters állítása szerint arra utasította a cég menedzsmentjét, hogy azonnali hatállyal szüntessék be a toborzást, és arra is felkészítette őket, hogy a vállalat 10%-os leépítést fog végrehajtani. A Tesla vezetője azzal indokolta a döntését, hogy „nagyon rossz érzései vannak” a gazdaság irányával kapcsolatban. Musk arról már korábban is beszélt Twitteren, hogy szerinte pár éves recesszió következhet a világgazdaságban.

Újabb Tesla-botrány: be kell járni dolgozni!

A Tesla igazgatójának levele nem sokkal azután jött ki, hogy bejelentette, megköveteli, hogy az irodai alkalmazottak ne otthonról, hanem a munkahelyükön végezzék a munkát, akinek pedig ez nem tetszik, az mehet máshová „munkát imitálni”.

A vállalat 2018-ban már egyszer végrehajtott egy 9%-os, 2019-ben pedig egy 7%-os leépítést, azóta azonban jelentősen növekedett és most már több mint 100.000 fő dolgozik náluk.

Fűnyíró? Aligha.

A Reuters cikke nem ment részletekbe a 10%-os elbocsátás és a létszámstop kapcsán, de aligha jelenti ez a fűnyíróelv bevezetését, azaz hogy minden régióban és minden munkakörben egységesen ennyi embert küldenek el.

A vállalat a közelmúltban két új gyárat nyitott meg, és Austinban illetve Berlinben is a termelés, a gépsorok, valamint a munkaerő bővítése volt eddig napirenden. Ez aligha változott. Nemrég döntöttek arról, hogy a cég sanghaji üzeme is tovább bővül – nyilván ide is kellenek majd alkalmazottak a gépsorok mellé. A vállalat autói iránt továbbra is hatalmas a kereslet, a várakozási idők a napokban nőttek tovább néhány régióban, mégpedig annak ellenére, hogy minden kontinensen folyamatosan bővítik a termelést.

Valószínű azonban, hogy a back office munkatársak, azaz a HR, az IT, a pénzügyi osztályok létszáma csökkeni fog és ha a 10%-os szám a teljes céghez volt mérve, akkor ezeken a helyeken e felett lesz az elbocsátások aránya. Kérdés, hogy a döntés mennyiben érinti a K+F területeket, így az új termékek fejlesztésén dolgozó mérnököket, vagy az Autopilot/FSD csapatot akik az önvezetésen és a vezetői asszisztenseken dolgoznak. A cég jelentős bővítést tervez a Supercharger hálózaton is, így az sem tiszta ezen a területen változtak-e a tervek.

FRISSÍTÉS: Idő közben előkerült az email teljes változata, amely nagyrészt megerősíti fenti elmélkedésünket – bár minden kérdést nem válaszol meg száz százalékban:

A Tesla vezetője a teljes céghez intézett rövid levelében úgy fogalmaz, hogy egyes területeken túl nagyra nőtt a munkavállalók létszáma, ezért 10%-kal csökkentik a fix havi béres alkalmazottak állományát. Mint kiemeli, ez nem vonatkozik azokra, akik az autó, vagy akkumulátor gyártásban, illetve a napelemek telepítésének területén dolgoznak. Az ilyen, órabérben alkalmazott munkatársak létszáma még nőni is fog.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.