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
auto
2024. 11. 22. péntek
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

A mai napon egy online eseményen mutatkozott be Európában a Ford E-Transit Custom, amely az 1 tonna teherbírású kisteherautók kategóriájában a világ egyik legnépszerűbb modellje. A bemutató nem csak egy autóról szólt, hanem a folyamatosan fejlődő Ford Pro ökoszisztémáról is, amelyben a Pro nem a Professional, hanem a Productivity rövidítése.

A Transit Európa első számú kisteherautója, amely a több mint 50 éves története során a Ford szerint 786 milliárd euróval járult hozzá a kontinens gazdaságához. A Transit nem csak áruszállító, de ezt a modellt használja számos kisvállalkozó, a tetőfedőtől a vízvezeték-szerelőn keresztül a virágárusig. Különösen az elektromos hajtással most bemutatkozott, kisebb, 1 tonnás teherbírással rendelkező Custom változat népszerű a szakemberek körében.

Eddig a Ford Mustang Mach-E személyautó mellett a nagy, akár 2 tonnával terhelhető E-Transit jelentette a Ford elektromos kínálatát, és nem véletlenül került a színpadra a Mustang Mach-E is:  az E-Transit Custom vezetőfülkéje egy modern személyautót idéz. Kezdjük azzal, hogy az egypedálos vezetés nem megszokott ebben a kategóriában. A tervezéskor különös gondot fordítottak a felhasználók kényelmére, így olyan fontos apróságokra is gondoltak, mint a teljesen vízszintesre dönthető kormánykerék, amely így kis asztalnak is használható, akár egy gyors ebédhez, akár egy laptop alá.

Az előrébb tolt első tengely a járművezető számára is kényelmesebb beszállást biztosít. A tágas utastér érdekében az irányváltó karja a kormányoszlopra, az elektronikus kézifék kapcsolója a középkonzolra került, így a padló teljesen sík. Egyszerre három eszköz tölthető USB csatlakozóról, a csomagtérből pedig maximum 2,3 kW-os teljesítményt igénylő elektromos berendezések is megtáplálhatók.

A jövő év őszétől Törökországban gyártott Ford E-Transit Custom WLTP hatótávja 380 km, így nem csak városi, utolsó mérföldes kiszállításra alkalmas, hosszabb járatok esetén is képes felvenni a versenyt a dízelmotoros kisáruszállítókkal. A hatótáv növelése érdekében tovább csiszolták az aerodinamikát és modern hőszivattyús fűtési rendszert alkalmaznak. Az AC töltésről 11 kW-os fedélzeti töltő gondoskodik, a DC töltésről pedig annyit tudtunk meg, hogy a 15-80% tartomány visszatöltéséhez 41 perc szükséges, de már 5 perc alatt akár 38 kilométer hatótávot kaphatunk.

A tervezésnél alapkövetelmény volt az alacsony padlószint, amely a mélyre helyezett akku miatt a stabilitáshoz, az alacsony tömegközépponthoz is hozzájárul. A saját tömeg csökkentése nem csak a hatótávra hat jótékonyan, de az autó terhelhetőségére is: 1 tonna a maximális teherbírás, amely számos ügyfél számára hatalmas előny. Az 1030 mm-es nyílást felfedő oldalsó tolóajtó is megkönnyíti a rakodást.

A mai járművek már nem egyszerű autók, sokkal inkább kerekeken guruló mobiltelefonok. A connected car funkcionalitás már nem csak a prémium személyautók privilégiuma, a technológia megérkezett a haszongépjárművek világába is. A technológia itt már nem csak a komfortot növeli, például az előkondicionált utastérrel, de jelentős munkaidő és költségmegtakarítást is eredményez egy nagyobb flottát üzemeltető vállalat számára.

Magánautósként aligha tűnik fontosnak, hogy a kulcsnélküli rendszernek köszönhetően ajtónyitásonként 20 másodpercet meg lehet takarítani azzal, hogy nem kell elővenni és megnyomni a kulcs ajtónyitó gombját. Ha azonban megszámolnánk, hogy egy futár hányszor nyitja ki naponta az ajtót, akkor máris számítanak a másodpercek, fél percek.

A flottamenedzser számára hatalmas előnyt és munkaidő-megtakarítást jelent, hogy akár távolról is képes az alkalmazottak kártyáit egyes autókhoz rendelni. A telephelyi és út közbeni töltés mellett az alkalmazottak otthoni töltése is a rendszerbe integrálható, távolról ellenőrizhető a járművek töltöttségi szintje, így nem a járművezetőnek kell a töltéstervezésre koncentrálni.

A szoftver nem csak abban segít, hogy az autó töltöttsége mindig a megfelelő szinten legyen, hanem azt is támogatja, hogy lehetőség szerint akkor töltődjön az autó, amikor az energia ára a legkedvezőbb.

A Ford Pro azzal is növeli a termelékenységet, hogy egy kézbe fogja össze a járművekkel a szervizelést, a szoftvert, a töltést és a finanszírozást, ezáltal 10-20%-kal képes csökkenteni a járművek teljes birtoklási költségét.

A flottamenedzser nem csak a járművezető jogosultságokat kezelheti távolról, hanem időzítheti a szervizelést vagy optimalizálhatja egyes járművek töltését, sőt olyan funkciókat is biztosít a rendszer, amelyek segítségével kielemezhető a járművezetők viselkedése, és ezek az információk felhasználhatók például a továbbképzésekhez.

Európába is megérkezett a Ford Pro és az E-Transit

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.