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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Veszprémben is közel az ingyenes parkolás vége

zöld rendszám

Veszprém lehet idén a nyolcadik azoknak a magyar városoknak a sorában, ahol megszűnik a zöld rendszámos járművek ingyenes parkolása. A feltételes mód ma még indokolt, mivel a város közgyűlése csak a jövő héten (2022.09.29) fogja tárgyalni a javaslatot, de a vehir.hu által ismertetett tervezet a parkolási zónák kiterjesztése, a parkolási díjak és a közösségi közlekedés díjainak emelése mellett a zöld rendszámos kedvezmény megvonását is tartalmazza.

Hegedűs Barbara alpolgármester hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az autók számának folyamatos növekedése jelentős terhet ró a városi infrastruktúrára. A lakossági visszajelzések alapján a jelenlegi fizetős zóna határán lakók életét megnehezíti, hogy egyre több autót a környező utcákban tesznek le, így ez indokolja, hogy október 1-jétől újabb utcákban válik fizetőssé a parkolás. Érdekes fejlemény, hogy a most fizetőssé váló utcákba nem kerülnek hagyományos parkolóórák, csak digitális díjfizetésre (SMS, online, mobilparkolás) vagy bérlet váltására van lehetőség.

Mely városokban lehet zöld rendszámmal ingyen parkolni?

Több jelenleg is fizetős területet átsorolnak a sárga vagy zöld zónából a legdrágább piros zónába, miközben a parkolási díjak is emelkednek. A piros zónában 480 Ft/óra, a zöldben 320 Ft/óra, a sárgában 240 forint/óra lesz a parkolási díj, a bérletek ára pedig 30-50 százalékkal fog emelkedni. A piros zónában november 1-től már szombaton (7-12 óra között) is fizetni kell majd, és ettől a naptól tervezik a zöld rendszámos járművek ingyenes parkolását is megszüntetni. A parkolási nehézségeket új parkolóházak építésével is igyekeznek enyhíteni a városban.

A parkolási díjak emelésével és a fizetős terület növelésével nem biztos, hogy sikerül majd Veszprémben a közösségi közlekedés felé terelni az embereket, mivel a jegyek és bérletek árát is emelni tervezik. Az év elején Egerben a parkolási díjak emeléséből befolyó bevételt arra fordították, hogy a helyi lakosoknak gyakorlatilag ingyenessé (éves 1000 forintos regisztrációs díj mellett) tették a közösségi közlekedést, ezzel is csökkentve a belvárosi parkolási káoszt és zsúfoltságot.

Egerben ingyenes lett a közösségi közlekedés

Idén már hét magyar város (Ajka, Hódmezővásárhely, Nagykanizsa, Pápa, Siófok, Szentendre, Velence) döntött a zöld rendszámos ingyenes parkolás megszüntetéséről, négy további városban (Miskolc, Mosonmagyaróvár, Pécs és Szolnok) pedig csak az előzetesen regisztrált tisztán elektromos járműveknek ad ingyenes parkolási lehetőséget. Egyelőre még 36 további település, köztük a főváros szerepel azon a listán, amelyen a zöld rendszámra automatikusan ingyenes parkolást nyújtó városokat gyűjtjük 2016-tól, a zöld rendszám bevezetésétől.

Steiner Attila, a TIM államtitkára a napokban elmondta, hogy nagyon fontos ösztönzőnek tartja a zöld rendszámos parkolási kedvezményeket, ezért továbbra is megtartaná az ingyenes parkolást. Ezen kívül arról is beszélt, hogy a kormány beavatkozása szükséges az elektromosautó-töltők piacán, mivel a töltőállomások telepítése nem követi az elektromos autók számának növekedését, így gátolja a tiszta üzemű járművek terjedését.

A magyar töltőhálózat gátolja a villanyautók terjedését

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.