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
auto

10.000 elektromos Volkswagent hívnak vissza

A német Nextmove villanyautó kölcsönző egy a Volkswagen szervizhálózatának kiküldött belső levélből értesült a visszahívásról, amit hivatalosan még nem jelentettek be.

A világon összesen 10.000 ID sorozatú autó akkumulátora lehet érintett.

Veszély nincs, de nem jó

A német autókölcsönző és villanyautós hír-, illetve tesztportál úgy tudja, hogy az autógyártó azt állapította meg, hogy egyes akkupakkjai abnormálisan nagy önkisülést mutatnak. A hiba forrása gyártási hibás akkucellákban keresendő, amelyek állítólag az LG Energy System lengyelországi gyárában készültek.

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

Mivel egyes cellák önkisülése nagyobb, mint ami normális lenne, az egész pakk kapacitása és az autó hatótávja is a gyárinál kisebb értéket mutathat. Az autógyártó a Nextmove kérdésére megerősítette a hibát, és azt mondják Németországban 3000 ilyen autó lehet. Egyelőre úgy néz ki, hogy egy jól behatárolható gyártási időszakot érint a hiba. A Nextmove flottájából nyolc autó érintett, mind a gyártás elejéről, a First Mover kiadásból származnak.

A hibát a gyakorlatban úgy lehet észrevenni, ha a teljesen feltöltött autót hosszabb időre – mondjuk egész éjszakára – magára hagyjuk, majd amikor ismét beszállunk, jelentősen alacsonyabb a hatótáv. De ugyanígy előfordulhat az is, hogy vezetés közben hirtelen és váratlanul nagyot esik a töltöttség / hatótáv. Ha ilyenkor az autót kicsit nem terheljük, lassan és egyenletesen haladunk vele, a helyzet visszaállhat a normálisra, de legalábbis a legközelebbi töltőhöz elérhetünk a kocsival.

Aki esetleg az autó akkujának kapacitását is méri, követi, az valószínűleg tudja, hogy az 58 kWh-s VW aksi normális nettó kapacitása nagyjából 54 kWh. Ha ettől lényegesen eltérő értéket mérünk, akkor az is a hibára utalhat.

A Volkswagen az érintett ügyfeleket értesíteni fogja, a javítás nagyjából egy napot vesz igénybe és nem a teljes akkupakkot, csak a hibás cellát tartalmazó modult cserélik. Ha valakinek még a 2.4 előtti szoftververzió van az autójában, akkor egy füst alatt azt is frissítik, illetve ennek előfeltételeként kicserélik a 12 voltos akkumulátort is – legalábbis Németországban, de gyanítjuk a magyar márkaszervizeknél is hasonló lesz a procedúra.

A gyártónak egyébként nincs száz százalékos képe arról, melyek az érintett autók, mivel ha valaki adatvédelmi aggályok miatt az autóban kikapcsolta a gyártó felé történő adatküldést, akkor nem látják a kocsi akkujának adatait. Azonban ha abból a gyártási szériából több példány is érintett, akkor ezek a kocsik is felkerülnek a visszahívási listára.

A Volkswagen arra egyelőre nem tudott választ adni, hogy más MEB platformos autók, Audik, Cuprák, vagy Škodák is érintettek-e a hibában.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.