PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Duplázták a nyereséget a Teslánál

üzlet

A Tesla harmadik negyedéves eredményében sem az volt a kérdés, hogy nyereséges lesz-e a cég, hanem inkább csak az, hogy mennyire. A cég most zárta sorozatban 13. nyereséges negyedévét.

Rekord eladások, (közel) rekord profit – mégis mindenki az egyes elemzők által vizionált Kínai keresletcsökkenésre adott válaszra lesz kíváncsi.

Rekord eladások

A Tesla a legutóbbi negyedévben 343.830 autót szállított le, ami 42%-os növekedést jelent 2021-hez képest. 2022-ben eddig összesen 908 ezer autót adtak el, ami majdnem annyi, mint a 2021 év végi adat volt. A cég kommunikációja szerint tudatosan a negyedéves kiszállítási hullámok kisimításán dolgoznak, ezért most nem volt cél, hogy minden áron, jelentős túlórák és többletköltségek kapcsán az utolsó autót is átadják az időszak vége előtt, így szeptember végén több ezer autó várta, hogy hajóra rakják.

A Tesla Energy üzletág a napelemes rendszereket (hagyományos és üvegcserép), valamint az akkus energiatárolókat (Megapack és Powerwall) foglalja magában. A vállalat az egy évvel korábbinál 13%-kal több, 94 MW napelemet és rekord mennyiségű, több, mint 2 GWh akkus energiatárolót helyezett ki az elmúlt három hónapban.

Végül nézzük hogyan fejlődött a cég bolt, szerviz és Supercharger hálózata, melyek közül utóbbi már a harmadával növekedett egy év alatt.

3,3 milliárd profit

A vállalat 21,5 milliárd dolláros árbevétel mellett 3,3 milliárd dollár nyereséget ért el. Idén eddig összesen 8,87 milliárd dollár volt az adózott nyereségük. A harmadik negyedév nyeresége 103 százalékos növekedést mutat az előző évhez képest, miközben az eladások „mindössze” 42 százalékkal nőttek. Ugyanakkor a nyereség egy hajszállal, 26 millió dollárral azaz 0,8%-kal elmaradt az eddigi rekordtól, amit az idei első negyedévben mutatott a cég. Fontos különbség azonban, hogy a CO2 kvóta eladásokból akkor 679 milliós tiszta nyereség származott, míg most ez 286 milliót tett ki, azaz közel 400 millióval volt kevesebb.

A Tesla készpénzállománya az időszak végén rekord 21,1 milliárd dollár volt, a szabad pénzáram pedig 3,3 milliárdot tett ki. A lízingelt autók tételén kívül a vállalatnak már jó ideje gyakorlatilag nincs adóssága (63 millió dollár). Az S&P hitelminősítő két hete a befektetésre ajánlott BBB kategóriába sorolta a vállalatot, és valószínű, hogy a mostani negyedéves jelentés tükrében a Moody's felminősítésére sem kell sokat várni.

Kereslet?

A negyedéves jelentés kapcsán valószínű, hogy a piaci elemzők és befektetési tanácsadók leginkább a kereslet körüli kérdések tisztázását várták. A Tesla az elmúlt évben jelentős, egyes régiókban 30% feletti áremeléseket hajtott végre, és Kínában olyan pletykákkal volt tele a sajtó a negyedév vége felé, hogy hamarosan olcsóbbak lesznek az autóik. Ez jó pár vásárlót arra ösztönözhetett/ösztönözhet, hogy kivárjon, még annak ellenére is, hogy a pletykát a gyártó helyi képviselete cáfolta.

Mindeközben Amerikában jelenleg is folyik az új villanyautó vásárlási támogatás részletszabályozásának kidolgozása, de az már most szinte biztos, hogy több Tesla típus is 7500 dollárral olcsóbb lehet emiatt január 1-től. (A Tesla vásárlói már évek óta nem jogosultak a támogatásra, de ez most változni fog.) Ez szintén azt jelentheti, hogy az USA-ban jelentős tömegek kivárhatnak a jövő év elejéig.

Emellett a világgazdaság helyzete sem rózsás, mindenhol magas az infláció, és a háború illetve az energiaválság sincs még lezárva és feloldva, ami további bizonytalanságot jelent a fogyasztók vásárlási kedve kapcsán. Emiatt sokan megkérdőjelezik, hogy reális cél-e idén a Teslától az 50%-os növekedés és 1,4 millió körüli értékesítés, jövőre pedig, hogy több, mint 2 millió autót szállítsanak le.

Szinte bizonyos azonban, hogy a budapesti idő szerint ma éjszaka esedékes szokásos konferenciahíváson sok kérdést kapnak majd ennek kapcsán, a válaszok pedig nagyban befolyásolják majd a piac holnapi reakcióját.

A telekonferencián elhangzó legérdekesebb információkról szokásos összefoglalónkkal fogunk jelentkezni.

Megjegyzés: a cikk szerzője Tesla részvényekkel rendelkezik.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.