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 Ahogy az elektromos autók elterjedésének is gátat szabnak a töltési infrastruktúra hiányosságai, ugyanúgy a közösségi közlekedés elektromos eszközei is csak megfelelő infrastruktúrával válhatnak hatékonnyá. Ráadásul az elektromobilitás térnyerésével létrejövő új világ teljesen átfogó megközelítést igényel. A töltés nemcsak egy újabb kisfogyasztót jelent a rendszerben, hanem egy olyan telepített rendszert, amelynek energiaellátásáról folyamatosan gondoskodni kell. Ehhez tervezésre, optimalizálásra és folyamatos felügyeletre van szükség. Ezt felismerve a Siemens nemcsak egyedileg telepíthető töltőoszlopokban gondolkodik a kérdésről- mondta el a Balasa Levente egy, a témában rendezett konferencián. A Siemens Zrt. Smart Infrastrucutre divíziójának vezetője kifejtette, a vállalat portfóliójában olyan komplex rendszerek is megtalálhatók, amelyek támogatják a teljes városi hálózat kiépítését, felügyeletét és az energiahálózat hatékony működtetését is.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPUJ5TXdxeU9USjFSWjRyTjFmYTF6WXNUVi5tTlpwTHJac24wTC43N3dZVFQudTcvZmFzdGlkPWFkbWt0enRmcHlxZXV3Y2pva3VmeXpqZmx2bmwvc3RwYXJhbT16ZmpvZ3FyaG9wL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm1vYmlsaXRpLmh1L2Vtb2JpbGl0YXMvaGlyZWsvMjAyNS8wMS0yNC0xIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2dkZWh1LmhpdC5nZW1pdXMucGwvaGl0cmVkaXIvaWQ9QnlNd3F5T1RKMVJaNHJOMWZhMXpZc1RWLm1OWnBMclpzbjBMLjc3d1lUVC51Ny9mYXN0aWQ9YWRta3R6dGZweXFldXdjam9rdWZ5empmbHZubC9zdHBhcmFtPXpmam9ncXJob3AvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PS91cmw9aHR0cHM6Ly93d3cubW9iaWxpdGkuaHUvZW1vYmlsaXRhcy9oaXJlay8yMDI1LzAxLTI0LTEnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAxL21vYmlsaXRpLWNlZi0xMjAweDE2MDAtMjAyNS0wMS0yNC5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAxL21vYmlsaXRpLWNlZi0xMjAweDE2MDAtMjAyNS0wMS0yNC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJTUcgU1JDPSJodHRwczovL2dkZWh1LmhpdC5nZW1pdXMucGwvX1tUSU1FU1RBTVBdL3JlZG90LmdpZj9pZD1CeU13cXlPVEoxUlo0ck4xZmExellzVFYubU5acExyWnNuMEwuNzd3WVRULnU3L2Zhc3RpZD1ub2pqa2lvY3BhZG16bmViY2Rpa2RycG1udmp3L3N0cGFyYW09cGVscnB2bm96di9uYz0wL2dkcHI9MC9nZHByX2NvbnNlbnQ9IiAvPg0K Út a nettó zéró felé Hatalmas előrelépés az egyéni mobilitás zöldítése, azonban a városi tömegek utaztatásában igazán nagy eredményt a közösségi közlekedés átalakításával lehet elérni. Az e-mobilitás már a buszparkokban is hódít, a Zöld Busz programok sok városban hozzájárulnak ahhoz, hogy a flották legalább részben elektromos modellekből álljanak. Csábító ajánlat, hogy ezek a buszok lokálisan nem bocsátanak ki károsanyagokat, ezzel tisztább maradhat a városi levegő, azonban ennek ára, hogy az elektromos töltésről mindenképpen gondoskodni kell. Ez a buszok esetében kétféleképpen történhet: egyrészt a használaton kívüli időben a telephelyen vagy a műszak során több rövidebb töltés alkalmával. Mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai is: míg az előbbinél nagyobb akkumulátorra van szükség, ami megdobja a busz árát, nem kell számolni azzal, hogy időt szánjanak a nap során a rátöltésekre. Ám a másik esetben kisebb akkumulátorral, ezáltal olcsóbb buszokkal számolhatnak a közlekedési társaságok, ezeket pedig a buszfordulókban a kötelező pihenőidők alatt tölthetik a sofőrök. A telephelyek energiarendszerének bővítése a legtöbb esetben szükséges, itt ugyanis mindenképpen kell majd tölteni a buszokat, azonban a két megoldás egymással párhuzamosan (mintegy komplementerként) is alkalmazható. A buszgarázsokban energiatárolók felszerelése támogathatja a töltőket – így egyszerre nagyobb mennyiségű energia állhat rendelkezésre a gyorsabb töltéshez pufferként. A tárolás kulcseleme lehet továbbá egy zöldebb telephely kiépítésének is: hiszen lehetőséget teremt arra, hogy megújuló energiákkal biztosítsák a buszok töltését. A napelemek által napközben termelt energiát így akár éjszaka is felhasználhatják. A közlekedési eszközpark és a töltők telepítése viszont még mindig csak az átállás első lépését jelentik. Ahhoz, hogy tényleg előremutatóan beszéljünk az e-mobilitásról, többre van szükség, holisztikus megközelítésre és rendszerszintű gondolkodásra – húzta alá a szakember. Mint egy teljesen decentralizált energiarendszer A töltési infrastruktúra és a közlekedési hálózat közös szimbiózisának kialakítása a cél az elektrifikációs koncepcióalkotások során. Minden esetben javasolt a közlekedési átalakítások előtt közlekedésszervezőt is bevonni a tervezésbe, ugyanis a szakember segítségével lehetséges kialakítani a megfelelő útvonalakat. Ezek figyelembe veszik a közlekedési eszközök ellátási területeit ugyanúgy, ahogy azt is, hogy hol, mikor és hogyan lesz lehetőség az elektromos autóbuszok töltésére. A Siemens portfóliójában gyakorlatilag minden helyzetre választható megoldás, így olyan hálózat építhető ki, ami nemcsak az adott pillanatban, hanem a közlekedési fejlesztésekkel dinamikusan bővíthető. Ezekre a fejlesztésekre pedig folyamatosan szükség lesz, ugyanakkor nemcsak a városon belül, hanem az energiatermelésben is. Leegyszerűsítő lenne az elektromos közlekedési eszközökre úgy tekinteni, mint járművekre, amelyek túlterhelik a hálózatot, az elektrifikáció ugyanis nemcsak emiatt, hanem a fosszilis energiahordozók kiszorítása miatt is egyre nagyobb teret kell, hogy nyerjen. Ahhoz viszont, hogy a megtermelt zöldenergiát biztonsággal eljuttassuk a fogyasztókhoz (jelen esetben az elektromos buszokhoz) nélkülözhetetlen az energiahálózat fejlesztése. A hálózat felkészítésének része a rendszer felügyelete, folyamatos mérések és a villamos fogyasztók megfelelő szabályozása. Tulajdonképpen az e-mobilitás egy olyan új ökoszisztémát teremt meg, amiben számos kisebb szabályozható energiatermelő és egy sor szabályozható fogyasztó működik együtt. A Siemens által fejlesztett rendszerben a sok fogyasztó (a töltők) egy IT-backend rendszeren keresztül képesek egymással és a központi irányítással is kommunikálni, ez pedig lehetőséget biztosít arra, hogy a karbantartás és a felügyelet is egyszerűbbé váljon. Emellett kialakítható lenne az autósok számára egy olyan töltési struktúra, amiben telefonos applikáción követhetik a töltöttséget, a terheltséget, illetve a fizetést is a mobiljukkal intézhetnék- fejtette ki Balasa Levente. Bár az energiaelosztással kapcsolatban nehéznek tűnik, hogy mindig rendelkezésre álljon a szükséges mennyiségű energia, valójában több lehetőség is lenne a probléma megoldására. Egyrészt, ideje teljesen új felfogással gondolkodni a városi mobilitásról, kiváltképp az e-mobilitásról. Az energiatárolók telepítése lokális puffereket jelenthet a töltéshez (ahogy a buszok esetében is), az akkumulátorok ára pedig a kereslet emelkedésével várhatóan folyamatosan csökkenni fog. A digitalizáció is segíthet abban, hogy az időben eltolt energiafelhasználást, vagyis a nem a termelés időpontjában történő töltéseket hatékonyabban kezeljük. Végső sorban pedig az autók akkumulátoraira is tekinthetünk úgy, mint lokális energiatárolókra V2L (vehicle-to-load: röviden, amikor az e-jármű biztosít áramot eszközök, a háztartás számára) és V2G (vehicle-to-grid- röviden, amikor az e-jármű energiát ad a villamoshálózat fele) fejlesztéseknek és pilot projekteknek köszönhetően. A jövőben a tárolókapacitás egy részét visszatáplálva akár az otthonok vészenergia-ellátásában is szerepet vállalhatnak a villanyautók akkumulátorai, de az is elképzelhető, hogy a töltőre csatlakoztatott autót a termelési csúcsidőszakban energiatárolóként használja fel az energiaelosztó rendszer. Ezekre az újszerű megoldásokra pedig már van is élő példa Bécsben, egy energiaközösségi programban, amelyben a Siemens is szerepet vállalt. Az Aspern Smart City okos rendszerében, fotovoltaikus és hőenergiát hasznosító rendszerekkel biztosítanak áramot és fűtést a háztartásoknak, illetve külön figyelmet fordítanak a hulladékhő hasznosítására is – összegezte a Smart Infrastructure divízió vezetője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!