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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Jobb a sűrű fillér? – így nő többszörösére a BYD nyeresége

November 16-án átadták a 3 milliomodik elektromos hajtású BYD személyautót, egy Seal-t Wang Shuang kínai női futballsztárnak. Az első egymillió elektromos (BEV+PHEV) BYD elkészülése 13 évet igényelt, a második csupán egy évet. A harmadik millió 6 hónap alatt készült el, a négymilliomodik 4 hónap múlva, márciusban várható.

Az autóiparban példátlan módon három év alatt megötszörözte  autógyártását a Magyarországra rövidesen személyautóival is megérkező kínai BYD,  amelynek autóbusz összeszerelő üzeme Komáromban, már 5 éve működik. 2021-ben a világ 25. legnagyobb autógyártója volt, idén a 14. hely környékére várható, jövőre a Suzukival harcolhat a 9. helyért. 2025-ben a TOP 5-ben lehet?

Harmadik éve hónapról-hónapra növekszenek a cég NEV (new energy vehicle) eladásai, melynek köszönhetően, 2022. márciusában leállították a hagyományos benzinüzemű járművek gyártását. Az elmúlt években a gyártott autók nagyjából fele hagyományos benzinmotorral rendelkezett, negyede plug-in hibrid, míg negyede tisztán elektromos hajtást kapott.

BYD Seal – 61,4 vagy 82,5 kWh akkumulátor, 550 -700 km CLTC szerinti hatótáv .

Ezt, a hagyományos autógyártóknál példa nélküli lépést, a BYD új szuperhibrid technológiája és a blade akkumulátorok tették lehetővé. A BYD új hibridrendszere egy párhuzamos hibridhajtás, a direkt erre a célra fejlesztett Atkinson ciklus szerint működő, magas 15,5:1 kompresszióviszonyú benzinmotor csak tölt. A motor termikus hatásfoka 43%, jobb mint a korábban világelső  Toyota 41%-os értéke. A veszteségek csökkentése érdekében hiányoznak a mechanikusan hajtott segédberendezések és különösen precíz osztott hűtést alkalmaznak. Az optimális működés érdekében különbözhet a blokk és a hengerfej hőmérséklete is. A plug-in hibrid hajtásrendszerekből két fő típust vezettek be: a DM-i jelzésű takarékos változatot, rendszerint ez is kétféle akkumulátormérettel, a Kínában használt NEDC majd CLTC szabvány szerint kb. 50-80 km hatótávval, és egy nagyobb akkumulátorral, eleinte 100, újabban 200 km-t meghaladó hatótávval. A DM-i mellett másik a DM-p (dual motor performance) verzió: itt a hangsúly a menetteljesítményen, a gyorsuláson van.

A blade akkumulátorok leggyakrabban 96 cm hosszú, 9 cm magas különböző vastagságú penge alakú cellákból álló LFP akkumulátorok. Megtartják a lítium-vas-foszfát akkumulátorok jó tulajdonságait, stabil, tartós, biztonságos  és főleg kedvező árú akkumulátorok . A CTP (cell to pack) beépítésnek köszönhetően csökkentik az LFP akkumulátorok fő hátrányát, az alacsony energiasűrűséget.

Az ICE járművek gyártásának leállítása után az eladott autók fele, nagyjából a korábbi benzines rész PHEV hajtást kap, másik fele akkumulátoros elektromos hajtást.

BYD negyedéves elektromos autó eladás (BEV + PHEV), 2022 Q4 előrejelzés.

A 2010-es években a BYD évi 400-500 ezer autót adott el, bár 4 gyárában jóval nagyobb, mintegy 1,2 milliós gyártókapacitással rendelkezett. 2021-ben azonban már látszott, hogy rövidesen ez a kapacitás is kevés lesz, és 4 új gyár építése mellett a korábbi üzemekből is bővíteni kezdtek kettőt.

BYD Atto 3 (Yuan Plus) – 50 vagy 60,5 kWh akkumulátor, 430-510 km CLTC szerinti hatótáv.

Az új vagy növelt kapacitású üzemek termelésbe lépésével folyamatosan nő a BYD havi gyártása, de a nagy keresletnek köszönhetően, így is 7 hónapos várólista alakult ki. A jelenlegi kapacitás nagyjából évi 1,7 -2 millió személyautó, és ez 2022 végére 3,05 millióra emelkedik.

Az elektromos autók piaca Kínában 2021-ig érdekesen alakult: a két legnépszerűbb szegmens a Wuling Minivel jellemezhető olcsó, 50 ezer jüannál, azaz 3 millió forintnál is olcsóbb elektromos autók szegmense, 22,5% aránnyal. A másik a 250-350 ezer jüan közti ár sáv, a Tesla Model 3 és Model Y vadászterülete, tavaly 24,3% részaránnyal...

A BYD a kettő közt, az U alak közepén lévő kategóriákat célozta meg, főleg 100 és 200 ezer jüan, 6 és 12 millió forint közti autókkal. Néhány hónap alatt átalakította a különböző árkategóriájú NEV autók népszerűségi diagramját. A BYD új vevőinek zöme a Kínában a korábbi előírásoknak megfelelően működő külföldi autógyártók és kínai állami partnereik vegyesvállalatainak nagy, nemzetközi márkáitól érkezik. Kiskereskedelmi értékesítési adatok alapján a tíz legnépszerűbb márka közül a VW eladásai 2022-ben 20,8%-kal, a Honda 15,8%-kal, a Nissan 31,5%-kal, a Kínában egyébként nagyon népszerű Buick 31,8%-kal csökkent. A BYD plug-in hibrid modelljei a globális márkák hasonló méretű hagyományos benzines változataival azonos árban kaphatók.

A kínai NEV piac árkategóriák szerint 2021-ben és 2022 júliusában.

Júliusban a 100-150 ezres (6-9 millió ft) és a 150-200 ezres (9-12 millió ft) kategóriák 22-22%-os részt hasítottak ki a több mint félmilliós NEV tortából: a 100-150 ezres szubkompaktok főleg a Dolphin és a Yuan Plus (Atto 3) jóvoltából, a 150-200 ezres kompaktok a Qin és a Song sikereinek köszönhetően.

Az olcsó 50 ezer alatti minik és a 250-350 ezres Model 3 és Y jellemezte kategóriák aránya csökken, de persze az összességében több mint duplájára növekvő NEV vásárlások mellett ez nem jelent darabszám csökkenést.

BYD Dolphin – 30,7 és 45 kWh akkumulátor, 301-405 km CLTC szerinti hatótáv.

A sikermodellek közül a kínai császári családokról elnevezett második generációs „Dynasty” sorozatba tartozik a Qin és a Song, az árkategória felső határán a Tang, a harmadik generációs teljesen elektromos 3.0 platformra épül a hozzánk Atto 3 néven érkező Yuan Plus és az új „Ocean” sorozatba tartozó Dolphin és a Seal.

A Dynasty sorozatban az egyes modellek rendelkeztek plug-in hibrid és BEV változatokkal is. Az Ocean sorozat esetében a PHEV hibridek hadihajók, a BEV változatok élőlények után kapják a nevüket.

A BYD gyártmánykínálata természetesen bővül: 100 ezer jüan, 6 millió forint alá érkezik rövidesen a Seagull, 300 ezer jüan, 18 millió forint fölé a megújított Denza márka modelljei. A Denza a Mercedes és a BYD 50-50% tulajdonában lévő márka volt, mérsékelt sikerrel. A Mercedes 40%-át a BYD kivásárolta és most prémium márkát farag belőle. De érkezik egy ennél is drágább szuper-prémium márka is a Porsche Taycan árkategóriájába.

Márka nyers-anyag akku. alkatrész akku. cella akku. modul BMS motorok vezérlés szoftver rendszer integráció
Mercedes V V K S S S V S S
Volkswagen K K K S S S V S S
Toyota V V V K S V V S S
SAIC V V V K S S S S S
GAC V V K K S V V S S
Great Wall K V S S S S S S S
BYD K K S S S S S S S
Tesla K V K S S S K S S
Nio V V V S S S V S S

V: külső partnertől vásárolt, K: közös vegyesvállalatban gyártott, S: saját üzemben készül

Autómárkák vertikális értékteremtésének összehasonlítása. Forrás:d1ev.com

A növekvő sorozatnagyság nem minden. A BYD az alkatrész beszállítói láncot is igyekszik saját kezében tartani. Vegyes vállalatokat hozott létre az elektromos autók előállításához szükséges nyersanyagok bányászatára és az alapanyagok előállítására. A legdrágább alkatrész, az akkumulátorok gyártása saját üzemben történik. A BYD komoly küzdelemben áll a koreai LG-vel a kínai CATL mögött a második hely megszerzéséért az akkumulátorgyártók globális rangsorában. Saját üzemben készülnek a motorok, vezérlések, a BMS rendszer, de még a chipek nagy része is. A fenti tálázat alapján a Toyota a villanyautók gyártásához legfontosabb vizsgált 9 területből 5-ben szorul idegen partnerre, a Nio négyben, a Mercedes háromban, a Tesla csak kettőben. A BYD egyben sem – így a Covid zárlatok, a chip-hiány és egyéb ellátási lánc problémák miatti kieséseket minimalizálni tudták.

A csoporthoz tartozó alkatrészgyártók az anyacég ellátásán túl külső partnereknek is szállítanak: BYD akkumulátor kerülhet a Berlinben szerelt Teslák mellett a Toyotákba is, sőt ide a meghajtó villanymotorokat is a BYD szállítja. De komplett plug-in hibrid hajtásrendszereket szállítanak a Dongfeng-nek és a Skywell-nek.  Néhány napja Wang Chuanfu BYD alapító-tulajdonos vezetésével mérnökcsoport járt a FAW-VW Audi üzemében, rögtön megindultak a találgatások arról, hogy az Audi is BYD technológiát vesz...

BYD Han EV – 85 kWh akkumulátor, 610-715 km CLTC szerinti hatótáv két- és összkerék hajtással.

Ezek mellett lényeges, hogy a BYD csökkentette a termékek bruttó haszonkulcsát, így a részben és teljesen elektromos autói olcsóbbak lehetnek. Elemzők az alkatrészgyártás saját kézben tartása és a növekvő sorozatnagyság miatt a közeljövőben a jövedelmezőség emelkedésére számítanak.

Az exponenciálisan növekvő sorozatnagyság miatt az alacsonyabb haszonkulcs eddig sem járt a nyereség csökkenésével:

BYD negyedéves nyereség millió jüan

Ennek megfelelően a BYD tőzsdei értéke a különböző negatív hatások ellenére jól tartja magát, pozíciója emelkedik, először a Mercedes majd a Volkswagen megelőzése után a világ 3. legértékesebb autógyártója címért a VW-ből leválasztott Porsche-val küzd.

Cél, a hazai várólisták leépítésével párhuzamosan az export növelése.  A délkelet-ázsiai térség és a csendes-óceáni régió országaiba indított szállítmányok után Dél-Amerika és Európa következik.

A norvégiai tesztértékesítés után még az idén jön Svédország, Németország, Franciaország, Dánia, Belgium és Hollandia. Jövő év elején remélhetően Magyarország is sorra kerül.

Első körben a Tang és a Han BEV változatai mellett Atto 3 néven a Yuan Plus érkezik kontinensünkre. A Párizsi Autószalonon csatlakozott hozzájuk a Kínában is felfutóban lévő újdonság, a Seal és valószínűleg jön a 3.0-s új platform harmadik autója, az Ausztráliában Atto 2 néven kapható Dolphin is.

BYD Tang EV – 90 és 18,8 kWh-s akkumulátor, 600-700 km CLTC hatótáv.

A BYD év eleji 103 GWh akkumulátor gyártási kapacitása év végére 286 GWh-ra emelkedik, 2023-ban pedig eléri a 396 GWh-t

A BYD további növekedési tervei egészen elképesztőek. Az évi 3 milliót, vagyis havi 250 ezret elérő idei év végi kapacitás után a megkezdett beruházásokkal jövőre 4,7 millióval számolnak. Thaiföldön elkezdődött az első külföldi BYD személyautó gyár építése, és a napokban megállapodást kötöttek egy brazíliai gyár létesítéséről is. Az autohome.com önkormányzatoktól szerzett információi szerint a benyújtott tervek, engedélykérelmek alapján 2024-re a BYD képes lesz 6,2 millió NEV autó gyártására.

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

Nauner Csaba