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 A globális könnyűgépjármű-piacok ismét zsugorodásnak indultak. A 2020 második félévében és 2021 első félévében tapasztalt rövid fellendülést követően az idei első félévi eladások 8,1%-kal voltak alacsonyabbak, mint tavaly. Bár a 2. félévre várható még egy minimális növekedés, hiszen a számokat a 2021 második félévének nyomott eladásaihoz hasonlítjuk. A 2022-es autóeladások a legtöbb érett piacon egyelőre 20-30%-kal maradtak a 2015-2019-es átlag alatt. Vagyis még mindig nem vagyunk a Covid járvány előtti kánaánban. Kína ugyan a kevés kivételek közé tartozik, de a piaca szélsőségesen volatilis: az előző év azonos hónapjaival összehasonlítva a februári 24%-os növekedést 45%-os zuhanás követte az áprilisi lezárások idején, majd júniusban és júliusban 30%-os fellendülés következett a gyors kormányzati támogatások hatására. Nyugaton az autóeladások a Covid után kettős hatású visszaeséssel küzdenek. A kínálati korlátok mellett hamarosan a keresleti korlátok is megjelennek, mivel a központi bankok kamatemelésekkel próbálnak fellépni a lassan globálissá váló infláció ellen. Az eredmény valószínűleg a piac fellendülésének további késése lesz. Mindeközben az elektromos járművek növekvő értékesítése viszont köszöni jól van: míg a könnyűgépjárművek globális eladásai 8,1%-kal csökkentek, a BEV-ek és PHEV-ek eladásai 62%-kal nőttek az idei első félévben. Ezt a relatív gyengeséget érdemes abból a kontextusból vizsgálni, hogy a 2020/2021-es évben hatalmas robbanás történt a tisztán elektromos járművek piacán, idén pedig kitört az ukrajnai háború, aminek szintén erős a visszahatása a piacra, tehát magas bázishoz viszonyítva kell vizsgálni az idei számokat. 2022 2. félévben is számíthatunk rekordokra az EV-értékesítések tekintetében, de a növekedési ütemek valamivel alacsonyabbak lesznek, mivel az alacsony bázishatás csökken. A konnektoros járművek növekedésének év/év összehasonlítása havi bontásban a könnyű gépjárművek piacán. | forrás: EV-Volumes A globális EV-eladások tehát továbbra is erősek. 2022 első félévében összesen 4,3 millió új BEV és PHEV járművet adtak át, ami 62%-os növekedést jelent 2021 első félévéhez képest. A regionális növekedési mintázat azonban eltolódni látszik. Két év meredek európai értékesítési növekedést követően az EV-k 2021 első félévéhez képest mindössze 9%-kal emelkedtek. Az általánosan gyenge járműpiacok és a tartós alkatrészhiány kíméletlenül szedték áldozatukat az iparágban, amit idén az ukrajnai háború tovább súlyosbított. Az Egyesült Államokban és Kanadában az EV-értékesítések az első félévben 49%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest, annak ellenére, hogy a könnyűgépjárművek piaca összességében eleve gyenge volt, és az első félévben 17%-kal esett vissza éves összehasonlításban. Kínában a NEV-eladások (New Energy Vehicle) erősen dacoltak az országot sújtó kihívásokkal (ingatlanválság, Covid lezárások), és az első félévben elképesztő, 113%-os növekedést értek el. A BYD több mint négyszeresére, 641 000 darabra növelte eladásait, amivel a globális értékesítési rangsor első helyezettje lett, ha a 315 000 db PHEV eladását is beleszámítjuk. Ha csak a BEV-eket vesszük figyelembe, a Tesla még mindig nagy fölénnyel vezet az idei első félévben leszállított 565 000 darab járművel. BEV+PHEV eladások %-os összehasonlítása 2021 és 2022 első félévében | forrás: EV-Volumes A PHEV-ek 2022 első félévében a globális Plug-in eladások 27%-át tették ki, szemben a 2021-es 29%-kal. Miközben értékesítési volumenük még mindig növekszik, a PEV-mixben való részesedésük csökken, mivel az ösztönzők visszavágása és a javuló tisztán elektromos kínálat ellenszelével kell megküzdeniük. Az értékesítés növekedése egyre inkább az elektrifikáció mértékétől függ. Míg a BEV-ek 75%-kal, addig a PHEV-ek 37%-kal, a nem tölthető full hibridek már csak 14%-kal nőttek. Az mild hibridek ugyanakkor visszaestek. Értékesítésük 7%-kal, a kizárólag belső égésű járművek eladásai pedig már 16%-kal csökkentek az előző félévhez képest. Mindezt egy szűkülő piacon, hiszen a könnyűgépjárművek teljes globális értékesítése 2022 első félévében 8%-kal csökkent. A gyenge autópiacokon az elektromos járművek gyors terjedése tovább növelte az EV-k részesedését. A BEV-ek (8,2%) és a PHEV-ek (3,1%) az első félév zárásakor a globális könnyűgépjármű-eladások 11,3%-át tették ki, szemben a 2021. évi 6,3%-kal. Az első félévben Norvégiában volt a legmagasabb az EV-k piaci részesedése (BEV 69% + PHEV 8%), Kínában 21%, Európában 18% és az USA-ban 6,5%. A leggyorsabban növekvő piac India volt, ahol az első félévben 20 700 darab BEV és PHEV volt forgalomban (+273%), valamint Új-Zéland, ahol 8 300 darab közlekedett (+260%). Globális elektromosautó-értékesítés cégcsoportok szerint 2022 első félévében. | forrás: EV-Volumes A 2022-es teljes évre 10,6 millió EV eladása várható, ami 57%-os növekedést jelent 2021-hez képest. A BEV-ek mintegy 8 millió, a PHEV-ek pedig 2,6 millió darabot érhetnek el. A 2022-es év végére közel 27 millió üzemben tartott tisztán elektromos járműre lehet számítani, a könnyű járműveket is beleszámítva. Az arányokat tekintve, ebből 70% BEV és 30% PHEV. Az üzemanyagcellás járművek (FCEV) értékesítése a könnyűgépjármű-ágazatban mindeközben 9%-kal csökkent, és nem éri el az évi 20 000 darabot. A jelenlegi FCEV eladások 5 járműmodellből állnak, és a legtöbbet Dél-Koreában, valamint az Egyesült Államokban értékesítik. Becslések szerint a jelenlegi globális állományuk kb. 55 000 darab. 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 Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!