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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Ismét jönnek a pletykák az új Tesla Model 3 akkumulátoráról

elektromos autó

Tavaly augusztusban röppent fel először a hír, miszerint a Tesla kaphatja meg elsőként a CATL új M3P akkukémiáját – akkor a hír kapcsán 2023-as Model 3 frissítésre tippeltek sokan, és úgy tűnik igazuk lehetett.

Most koreai források konkrét adatokat is tudni vélnek a Model 3 Highland frissítése kapcsán.

Nem teljesen LFP, nem teljesen LMFP

A Model 3 Kínában készülő változata, és egy ideje már az amerikai gyártású is, a kisebbik akkumulátoros verziónál a CATL LFP akkumulátorait használja. A kezdetben 55, 2022 eleje óta 60 kWh-s akkupakk egyik fő előnye, hogy a cellák gyártásához  nem kell sem nikkel, sem kobalt, és élettartama – állítólag – akár három-négyszerese is lehet a drágább, ám nagyobb energiasűrűségű NMC/NCA megoldásoknak.

Sok akkugyártó dolgozik már az LFP cellák következő generációján is, ám az LMFP kémia egyik problémás pontja pont az az extra M-betű, a mangán, amely ugyan sok tulajdonságon javít, ám más paraméterekben problémásnak mutatkozott.

Highland prototípus tesztelés alatt. Fotó: Twitter / The Kilowatts

Most a 36kr.com, egy ismert koreai híroldal, iparági forrásokra hivatkozva írta meg, hogy a CATL némi nikkel és egyéb anyagok hozzáadásával sikeresen megoldotta a problémát M3P névre keresztelt akkukémiájában.

A híroldal megerősíteni látszik a tavalyi értesülést, mely szerint

az új Model 3 lesz az első autó, amely megkapja az új aksikat, és ezzel párhuzamosan a belépő modell akkukapacitása 60-ról 66 kWh-ra nő, a hatótávja pedig 600 kilométer felett lesz.

Utóbbi adat kapcsán azért megjegyeznénk, hogy ez minden bizonnyal kínai CLTC érték, ami igen megengedő, a WLTP hatótáv érzésünk szerint inkább úgy 540 kilométer környékén lehet majd.

A pletykák szerint egyébként az is lehet, hogy a Long Range változat is M3P cellákra vált, ám ahhoz, hogy ezt elhiggyük kicsit több információ kellene a kémia energiasűrűségéről – az eredeti források szerinti 100 km körüli hatótávkülönbség a kis és nagyakkus változatok között kicsit kevésnek tűnik.

Állítólag a Model Y is megkapja majd az új M3P aksikat, de hogy mikor azt nem tudjuk.

Nagyobb hatótávú, olcsóbb Model 3 érkezhet

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.