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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A Toyota perovszkit napelemekkel vonná be az elektromos autóit

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

Az EneCoat Technologies, a Kiotói Egyetem PV-technológiai laborjának kutatói által alapított startup, és a Toyota Motor bejelentette, hogy közösen fejlesztenek perovszkit napelemeket a járművekbe integrált fotovoltaikus alkalmazásokhoz.

A két vállalat az EneCoat perovszkit napelemes technológiájának és a Toyota járműbe épített napelemes technológiájának integrálásával folytatja a gyakorlati alkalmazások fejlesztését, azzal a céllal, hogy elősegítsék a megújuló energiaforrásokon alapuló önellátást, és hozzájáruljanak a karbonsemlegesség eléréséhez” – áll a két vállalat közleményében.

Az EneCoat azt is közölte, hogy a Toyota az általa kifejlesztett és gyártott cellákat fogja felhasználni, amelyek hatásfoka 2023 áprilisára már elérte a 19,4%-ot.

Egy alacsony hőmérsékletet igénylő bevonási technológia segítségével rendkívül egyenletes, ultravékony filmet lehet létrehozni” – mondta a cég szóvivője. „A nedves eljárásnak köszönhetően roll-to-roll nyomtatásra tudunk áttérni, amely a kívánt alkalmazáshoz és felületnagysághoz igazítható.” A roll-to-roll technológia egy olyan eljárást jelent, melynek során az – általában polimerből készült – flexibilis hordozóra hengerek segítségével rányomtatják a félvezető réteget. Az eljárás során nagy hosszúságú szalagok készíthetőek, melyek utólag méretre vághatóak, a darabok összeilleszthetőek.

A perovszkit szerkezet egy úgynevezett ABX3 összetételű kristályos szerkezet, ami nagyjából megegyezik a természetben is előforduló kalcium-titanát (CaTiO3) szerkezetével, és különböző kutatási projektek tárgya volt, mint például a fotonika vagy a szupravezető anyagok. A múltban a perovszkit szerkezetű anyagokat szervetlen anyagok felhasználásával szintetizálták, de az utóbbi években lehetővé vált szerves-szervetlen hibrid perovszkit filmek létrehozása szerves kémián alapuló nedves eljárással. Az EneCoat Technologies is ezt a módszert használja ultravékony perovszkit napelemes filmjeink kifejlesztéséhez és gyártásához – írja a cég a honlapján.

Kép: EneCoat Technologies.

Bár a perovszkit napelemek viszonylag új szereplőnek számítanak, hiszen csak a 2010-es években mutatták be őket, onnantól kezdve gyors fejlődésen mentek keresztül. A fenti ábra a különböző napelemtípusok összehasonlítását mutatja be. A perovszkit napelemeknek közvetlenül a megjelenésük után sikerült átlépniük a 20%-os konverziós hatásfokot, azonnal megelőzve a festékérzékenyített (dye-sensitized) napelemeket, és felvéve a versenyt a többiekkel – igaz, erre egyelőre csak a laboratóriumokban képesek.

A 2018-ban alapított EneCoat a befektetői között tudhatja a sóolvadékos hálózati energiatárolókra szakosodott NGK Insulators, illetve a napelemcellák anyagainak fejlesztésére specializálódott Green Science Alliance nevű japán vállalatokat is, amellett, hogy élvezi a Kiotói Egyetem támogatását, és most már a Toyotáét is persze.

A Toyota az első elektromos modellje, a bZ4X esetében már alkalmaz napelemeket, amelyek a szilíciumkristályos technológián alapulnak. A járművekbe integrált PV-cellák megítélése ma még meglehetősen ellentmondásos, mivel a költségekhez képest túl kevés energiát képesek előállítani. Végső soron azonban minden a fajlagos költségeken múlik: ha a napelem által az autó számára megtermelt energia fajlagos költsége alacsonyabb, mint a hálózatról vásárolt áramé, akkor van létjogosultsága a technológiának. Az árparitás elérése kevéssé valószínű a szilíciumon alapuló cellák esetén, mivel azok előállítása sok energiát igényel. Más a helyzet azonban a perovszkit cellákkal, amelyek egy nagyságrenddel kevesebb energia felhasználásával gyárthatóak le, és a hatásfokuk is magasabb, így a bennük rejlő potenciál jóval nagyobb. Hosszabb távon az sem elképzelhetetlen, hogy olcsó perovszkit alapú festéket fejlesztenek ki, amely a fényezés során könnyen felvihető, és így az autó egész karosszériája egy nagy napelemmé válik majd.

Sikerült az áttörés? Lengyelországban már gyártják a forradalmi technológiájú napelemet

Címlapkép: EneCoat

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.