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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Két drága villanyautóval kezdődött meg az EuroNCAP új, frissített törésteszt sorozata

elektromos autó

A NIO ET5 és a NIO EL7 az első két autó, amelyeket már az EuroNCAP új, tovább szigorított tesztjein kínoztak meg, mielőtt totálkárosra törték őket.

Természetesen ötcsillagos az eredmény.

Új követelmények

Az EuroNCAP töréstesztjeit továbbfejlesztették a 2023-as évre, és a tökéletes eredményhez most már az is kell, hogy az autó észrevegye, ha bennfelejtették a gyereket, és mobilján értesítse erről a szülőt.

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

De nem csak a gyermekek védelmének ez a szintje új. Az elektromos ablakok és ajtók korában különösen fontos, hogy árvíz, vagy elmerülés esetén, legalább egy bizonyos ideig működtetni lehessen ezeket a nyílászárókat, így plusz pontot ér, ha a gyártó erre is gondolt.

Az automatikus vészfék (AEB) most már jobban kell, hogy figyeljen a motorosokra is, és többet kell tenni azért is, hogy a kereszteződésekben ne forduljon elő annyi baleset amiatt, hogy valaki előttünk befordul, miközben mi egyenesen haladunk. 

Biztonságos kínai villanyautó

Sokan tartanak a kínai autók biztonságától, mások pedig a villanyautóktól rettegnek – a két halmaz keresztmetszetét valószínűleg azok alkotják, akiket a hideg kiráz a kínai villanyautóktól. Pedig aggodalomra annyira nincs ok, hogy a NIO ET5 és EL7, közép, illetve felsőkategóriás prémium autók kiemelkedő eredménnyel szerepeltek a legújabb európai törésteszten.

Az ET5 egy közepes méretű szedán a felnőtt utasok védelmét példaértékűen látta el, magas, 96 százalékos eredményt elérve – a sérülés kockázata minimális. Az autó rendszerei a kocsiban ülő gyermekek, és az úton haladó gyalogosok és biciklisek védelmét is 80 százalék felett teljesítették, a NIO-nak csak az elé kanyarodó motoros jelent problémát. Az ütközést megelőző, elkerülő asszisztensek is jól vizsgáztak, bár azért a 81 százalék itt már nem annyira kiemelkedő. A fő ludas a frontális ütközéskor életbe lépő vészfékezés, amelynél „a NIO nem tudta bizonyítani az autó teljesítményét”, ezért nem kapott pontot. A kereszteződésben előttünk átvágó autó kapcsán is volt némi levonás, de az eredmény még a „megfelelő” minősítést kapta.

Az EL7 egy nagyobb, sportos SUV, és hasonlóan jól szerepelt a teszten.

A felnőttek védelme 93 százalékos, a gyermekek és az úton kóricáló gyalogosok és biciklisek is megfelelő védelmet kaptak – itt senki rendszere nem tökéletes, a 80+ százalék nem rossz eredmény. Utóbbi tesztben az autó tolatáskor nem jelezte tökéletesen, ha egy gyermek állt a kocsi mögött, de még „megfelelő” volt az eredmény. A parkoló autók közül kifutó gyermeket szimuláló teszten viszont már csak „marginális” volt a védelem, és azt is engedi a rendszer, hogy a velünk szemben érkező motoros előtt beforduljunk. A vezetéstámogató és biztonsági rendszer pedig a kistestvérhez hasonlóan szerepelt, ugyanott hibázott.

A kínaiaknak leginkább még a veszélyforrások azonosításában, és az erre adott reakciókban kell fejlődniük, ám ez szoftverrel remélhetőleg orvosolható, a NIO autói pedig alkalmasak a vezeték nélküli frissítések fogadására.

Európa legbiztonságosabb autói mind elektromosak

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.