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 Megkapta az EU-s engedélyeket a Mobileye táblafelismerő rendszere, ami térképek nélkül, csak a látottak alapján képes az adott útszakaszon érvényes sebességhatárok felismerésére. A Mobileye állítása szerint ez az első tisztán kamera alapú sebességfelismerő rendszer, ami az autógyártók számára elérhető és megfelel az EU Általános Biztonsági Előírások (General Safety Regulation – GSR) követelményeinek. Ez a már életben lévő szabályozás előírja, hogy minden 2024. július 7. után értékesített személyautónak rendelkeznie kell egyebek mellett intelligens sebesség asszisztenssel (ISA) is. A vezető által kikapcsolható, de az induláskor mindig aktív rendszernek segítenie kell a sofőrt az adott útszakaszon érvényes sebességhatár felismerésében és betartásában. Ezt a feladatot jelenleg szinte minden ilyen rendszer elsősorban térképadatok, másodsorban a kamera által látott (és jó esetben felismert) korlátozó táblák alapján oldja meg, ami rengeteg hibára ad lehetőséget. Ennek a kihívásnak a Mobileye saját EyeQ platformjára tervezett rendszere egyedül a kamera képére hagyatkozva is képes megfelelni. Az EU 27 országán túl Izraelben, Norvégiában, Svájcban és Törökországban is engedélyeztetett funkció a cég EyeQ4 és EyeQ6 rendszereivel kompatibilis, így az autógyártók egy szoftverfrissítéssel akár a már vevőknél lévő autókban, hardvermódosítás nélkül is frissíthetik a sebességhatár-felismerő rendszert. Bár a Mobileye hivatalosan nem publikálja, hogy mely autókba milyen rendszert szállít, az interneten fellelhető adatok szerint EyeQ4 fut többek között a BMW Driving Assistant Professional, a Nio Pilot, a Nissan ProPilot 2.0 (Ariya), a VW Travel Assist rendszerek mögött, illetve a Ford Mustang Mach-e vezetői asszisztens rendszerében. „A Mobileye 400 petabyte-os, a világ minden tájáról összegyűjtött vezetési felvételekből álló adatbázisa lehetővé teszi számunkra, hogy a meglévő vezetéstámogató platformjainkhoz tervezett új szoftverekkel gyorsan teljesítsük a gépjármű-biztonsági szabályozó hatóságok növekvő követelményeit.” – emelte ki Dr. Gaby Hayon, a Mobileye kutatásért és fejlesztésért felelős ügyvezető alelnöke. A feladat megoldásához nem elég számokat felismerni az út szélén lévő táblákról, azok adott járműre vetített relevanciája is fontos. Az autó a látottak alapján fel kell ismerje az út típusát és az egyéb sebességmódosító jelöléseket is. A Mobileye új ISA (Intelligens Speed Assist) rendszere ezekre mind képes, mint ahogy tudja értelmezni a ritkább, egyedi jelöléseket is. A már legyártott autókba beépített rendszerek adatbázisa a jövőben megjelenő új jelöléseket leíró aláírásokkal is bővíthető. A Mobileye közleménye azt sugallja, hogy az új rendszer elboldogul a digitálisan kiírt, az ideiglenesen elhelyezett limitekkel, illetve az olyan implicit módosításokkal, mint amilyen a településhatárt jelző tábla vagy a lakóövezetek behajtási pontjain elhelyezett táblák. A rendszer először 2023 negyedik negyedévében jelenhet meg a sorozatgyártott autókban, de azt, hogy ez a képesség a korábban legyártott illetve bemutatott autók közül melyikben és mikor lesz elérhető majd autógyártók döntik el. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!