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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Félezer villanyautó sértetlen a Fremantle Highway fedélzetén

egyéb
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

A Fremantle Highway katasztrófája több, mint két hete foglalkoztatja a közvéleményt, ám a tűz okát még mindig nem derítették ki.

Az viszont egyre valószínűbb, hogy új bűnbak után kell nézni.

Katlan

A Fremanlte Highway július 27-én járt szerencsétlenül nem messze Hollandia partjaitól, az égő hajóról ugyan a 23 fős legénység 22 tagját sikeresen kimentették, de a baleset egy ember életét követelte.

Egy téves médiariport nyomán hamar terjedni kezdett, hogy a tüzet a fedélzeten lévő közel 3800 autó közül egy elektromos okozta, ám nem sokkal később a mentést végző holland partiőrség jelezte, ők soha nem mondtak ilyet, és mivel akkor még tomboltak a lángok, be sem tudtak jutni, nemhogy tudnák a tűz okát.

Forrás: holland vízügyi minisztérium, X

A hajó több napon át égett, amit több újságcikk szintén a fedélzeten lévő 498 elektromos autóra vezetett vissza, emlékeztetve arra, hogy a lítiumion akkumulátorok oltása nehézkes. A tűz végül augusztus elsejére aludt ki, és ekkor a hatóságok úgy döntöttek, hogy a környezeti károk elkerülésének érdekében a holland Eemshaven kikötőjébe vontatják a hajót – az út két napig tartott.

Most a mentést végző cég szóvivője arról is beszámolt, mit találtak az első bejárás alkalmával.

A 12 fedélzet közül a felső négy megsemmisült, nagyon bejutni sem tudnak, a következő négy pedig komolyan megsérült a tűzben. Nagyjából 2700 autó vált a tűz martalékává. A hőhatás akkora volt, hogy a nyolcadik fedélzet be is omlott, de a többin sem sokkal jobb a helyzet, több helyen beleolvadtak az autók a fedélzet borításába, így csak azokat körbevágva lehetne kiemelni őket. Ez viszont egyelőre nem opció, mivel nem akarják kockáztatni a mentést végzők életét, hiszen az egész szerkezet instabil.

Az igazi meglepetés azonban akkor következett, amikor elérték a hajó gyomrát, ugyanis az

alsó négy fedélzetet jó állapotban találták, és mintegy 1000 autó, köztük 500 elektromos, első ránézésre sértetlen – írja a Der Spiegel, a DPA hírügynökség riportjára hivatkozva.

Úgy néz ki, a szerencse az volt, hogy az ötödik fedélzet teljesen üres volt, így a tűz nem tudott tovább terjedni megkímélve nem csak a négy további fedélzet rakományát, de a gépházat is.

Forrás: @alex_avoigt, X

A hivatalos vizsgálatok végéig természetesen minden csak spekuláció, és nem lehet kizárni, hogy egy-egy elektromos, vagy hibrid modell a felsőbb fedélzetek valamelyikére is kerülhetett, ám az a forgatókönyv egyre valószínűtlenebb, hogy a villanyautók aksijai táplálták a tüzet, hiszen azok a hajó gyomrában sértetlenül vészelték át a katasztrófát.

A mentést végző csapat azonban továbbra is aggódik ezen járművek akkumulátorai miatt, ezért a helyszínre hívták a BMW, a Mercedes-Benz és a Volkswagen szakértőit, hogy megállapítsák mennyire kockázatos ezeket a kocsikat tovább szállítani, fennáll-e a veszélye, hogy egy másik hajóra átpakolva őket tűz üt ki.

Jelenleg a hajón található üzemanyag kiszivattyúzása az elsődleges prioritás, hogy, ha mégis elsüllyedne, ne történjen nagyobb szennyezés a kikötőben, de azt is megvizsgálják, hogy működőképes maradt-e a rámpa, hogy a megmaradt 1000 autó saját lábon hagyja el a fedélzetet.

Nem hír

A svéd RI.SE kutatóintézet egy korábbi tanulmánya 2002 és 2019 között 41, ún. RO-RO hajó tüzét jegyezte fel. Ezek az autószállítók jellemzően 4000 jármű befogadására képesek – bár vannak ennél nagyobbak is – nevüket pedig onnan kapták, hogy az autók saját lábon hajtanak be (roll-on), majd le (roll-off) a fedélzetről – innen jön a RO-RO elnevezés. Ez viszont azt is jelenti, hogy minden jármű valamennyi üzemanyaggal a fedélzeten utazik.

Az elmúlt évek autószállító tüzei csak nagyon ritkán kerültek be az általános médiumok híreibe, de ha említették is ezeket, nem volt róluk napokig, hetekig tartó diskurzus. Legutóbb július elején történt ilyen eset, amikor 1200 autót szállító Grande Costa d’Avorio gyulladt ki Newark kikötőjében, miközben a – kizárólag belsőégésű motoros – autókat és teherautókat rakodták be. Elektromos autó nem volt a fedélzeten, így a nemzetközi hírszemlék sem kapták fel az esetet, pedig napokig tombolt a tűz, és az oltás közben sajnos két tűzoltó is életét vesztette.

A Felicity Ace volt az első nagyobb port kavart ilyen tűzeset, ám a márciusi szerencsétlenség is valószínűleg azért lett szenzáció, mert elektromos autók is voltak a fedélzeten. Mivel az a hajó elsüllyedt, valószínűleg soha nem tudjuk meg a tűz okát, de már most is sokan úgy hivatkoznak az év eleji tűzesetre, mint az előző esetre amit égő villanyautók okoztak.

A tüzek sajnos meglepően gyakoriak a nemzetközi hajózásban, csak általában keveset hallunk róluk. Ehhez a cikkhez kutatva találtuk például, hogy augusztus 10-én mentették ki annak a teletankolt White Purl LNG (cseppfolyós gáz) szállítónak a legénységét, amely a Perzsa-öbölben gyulladt ki. Valószínűleg a gépházból indult a tűz. A hajó mindentől távol horgonyoz az öbölbe az esetleges katasztrófa elkerülése végett. Augusztus 12-én gyulladt ki a KMTC Shenzen 8 tengeri mérföldre Kína partjaitól. A hatalmas, 40 ezer tonna szállítására alkalmas konténerhajó oltása még a cikk írásának idején is tart.

Ég az LNG szállító. Forrás: farsnews.ir

Hisztériakeltés helyett

Információink szerint a lítiumion akkumulátorokat, illetve az elektromos autókat jellemzően 30-50 százalékos töltöttséggel szállítják, ami jelentősen csökkentheti a kigyulladás veszélyét.

Egy modern elektromos autó csak úgy magától nem gyullad ki, erre, jelentős baleset kivételével leginkább olyankor volt példa, ha valami gyártási hiba folytán zárlat keletkezett az akkucellákban. Bár valószínűleg mindenre van példa, a hibás LG akkukkal gyártott Kona esetében a Hyundai is azt a megoldást választotta, hogy amíg ki tudták cserélni az aksikat, gyakran 80 százalékra korlátozták az akku töltését, mivel ilyenkor jóval kisebb volt az esély a kigyulladásra. Így a 30-50 százalékos töltöttségen szállított villanyautók még gyári hiba esetén is alacsonyabb kockázatot jelentenek.

A nemzetközi hajózás nagy biztosítótársaságainak szövetsége (IUMI) az eset kapcsán kiadott közleménye felhívja a figyelmet, hogy ők már egy jó ideje szorgalmazzák, hogy az autószállítókat jobb tűzvédelmi és oltóberendezésekkel szereljék fel. Azonban, mint mondják,

bár az elmúlt években több RO-RO hajótűz is volt, egyetlen egy sem volt bizonyítottan visszavezethető gyári-új  elektromos autókra.

A biztosítótársaságok adatai alapján azt mondják, az elektromos autók semmivel sem gyulladnak ki gyakrabban, mint belsőégésű motoros társaik. Egy az EU-val közösen lefolytatott LASHFIRE nevű kutatóprogramjuk eredményeire hivatkozva pedig hozzáteszik, hogy

sem a villanyautó tüzek terjedésének sebessége, sem az elért csúcshőmérsékletek, sem a felszabaduló energia, sem a kiengedett mérgező anyagok mennyisége nem magasabb, mint a hagyományos autók esetén. A kutatók ugyanis arra jutottak, hogy hajtáslánctól függetlenül az autótüzek legfőbb tápláléka a kocsikban található rengeteg gyúlékony anyag, kárpit és műanyag,

míg maga az akku csak kis része az egyenletnek.

Ugyanakkor a kutatásaik azt is alátámasztják, hogy ha a tűz átterjed a lítiumion akkumulátorra, akkor bekövetkezik az ún. thermal runaway nevű jelenség, ami egy öngerjesztő folyamat. Ezért mindenképpen szükséges, hogy új szabályokat alkossanak, és új tűzoltó berendezéseket telepítsenek, amelyek idejekorán észreveszik a hőmérséklet emelkedését, beavatkoznak, és ha szükséges, folyamatosan hűtik az akkumulátorokat.

Mint közleményük végén írják, a hagyományos benzines és dízelautókban tárolt folyékony, gyúlékony üzemanyag potenciálisan rendkívül veszélyes, de a hajózás mint iparág megtanulta ezt a veszélyt kezelni. A lítiumion akkumulátorok még új technológiának számítanak, de már szerves részei lettek hétköznapjainknak. Ezekhez az új kockázatokhoz még alkalmazkodnia kell a hajózásnak, ám fontos, hogy minden döntés tudományos eredményeken alapuljon – zárja sorait az IUMI közleménye.

Újabb részletek derültek ki a kiégett autószállítóról

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.