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
auto

Mégsem kapnak havi szaldót a nyakukba a régi napelemesek?

energia

Kocsis Máté, a FIDESZ frakcióvezetője pár perccel ezelőtt egy Facebook posztban jelentette be, arra kérik Lantos Csaba energiaminisztert, hogy ne vonják el a szerzett jogokat, a havi szaldós rendszer ne vonatkozzon azokra akik jelenleg éves szaldóban vannak.

Az ajándék ló fogai

A FIDESZ frakcióvezetője a közösségi médián keresztül tudatta, hogy a nagyobbik kormánypárt arra kéri a minisztert, módosítsanak a nemrég bejelentett döntésen. A poszt a háború és a szankciók miatt „rángatott” energiaárakra hivatkozik, és azt mondja, hogy nem fair a jelenlegi napelemesekkel szemben, hogy miközben éves szaldóval számolták a megtérülést, menet közben változnak a szabályok.

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

A frakcióvezető bejegyzésében úgy tesz, mintha a miniszter bejelentésre Brüsszel, az EU előírási miatt került volna sor, és ahogy írja, „nincs helye annak, hogy az unió elvárásai nyomán rosszabb elszámolási feltételeket kapjanak azok a családok, akik az elmúlt években napelem felszerelésével igyekeztek csökkenteni a fogyasztásukat”, továbbá, hogy a jelenleg éves szaldóval rendelkező napelemesek szerződéseit „a brüsszeli direktíva … utólag kívánja megváltoztatni.”

Csakhogy, ahogy azt a napokban már megírtuk, az EU-nak sem ilyen előírása, sem ilyen szándéka soha nem is volt, épp ellenkezőleg.

Bár a 2019/944 irányelv 15. cikk, 4. bekezdése valóban azt követeli meg, hogy 2024.01.01-től ne tegyenek lehetővé a tagállamok új éves szaldós szerződéseket, a meglévő szerződésekről nem rendelkezik, csupán azt kéri, biztosítsák a lehetőséget, hogy aki akar, áttérhessen bruttó elszámolásra. Az Unió egy korábbi, 2013-as iránymutatása ugyanakkor kifejezetten arra kéri a tagállamokat, hogy a szaldós rendszerek átalakításakor figyeljenek arra, hogy a meglévő ügyfelek érdekei ne sérüljenek, ne járjanak rosszabbul mint korábban.

Tényleg Brüsszel miatt kellett eltörölni az éves szaldót?

Bár Kocsis posztja egyelőre csupán egy kérés a miniszterhez, ismerve a kormány döntéshozatali mechanizmusát, elképzelhetetlennek tűnik, hogy ez nem egy előre egyeztetett álláspont a miniszterelnökkel, így, gyakorlatilag azt jelenti, hogy, a felháborodás láttán, a döntéshozók visszatáncolnak a korábbi elképzeléstől.

Ajándék lónak pedig nem nézzük a fogait.

Januártól havi szaldó jön a régi napelemeseknek

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.