PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== A Tesla éves/negyedéves pénzügyi jelentése után most is volt szokásos konferenciahívás, amelynek legérdekesebb, a termékekhez kapcsolódó részleteit a szokásos módon alább összefoglaltuk. Megállt a nyereség csökkenése a Teslánál Redwood A jelentést megelőző 24 óra egyik legforróbb témája a Reuters azon értesülése volt, miszerint a Tesla 2025 közepén tervezi beindítani új kisautója gyártását, és ehhez már elkezdte bekérni az árajánlatokat beszállítóitól is. Elon Musk most a konferenciahíváson azt mondta, hogy már nagyon előrehaladott fázisban van a platform/típus fejlesztése, és megerősítette, hogy Austinban, ahogy fogalmazott, 2025 második felében kezdik meg a gyártását, de figyelmeztetett, hogy mint mindig, most is lassan indul majd be a termelés. A cég mérnökeinek idei fő feladata a következő generációs platform gyártásának előkészítése. A cég vezetője kiemelte, hogy nagyon sokat várnak az új unboxed-ként emelgetett gyártástechnológiától, amelyet a kisautó egyik fő előnyének nevezett - az elnevezés arra utal, hogy az autó nem egyben, egy csomagként utazik végig a futószalagon, hanem több fődarabra bontva, több csapat párhuzamosan építi meg a részegységeket, majd ezeket a legvégén szerelik csak össze. Mint elmondta, ez nem egy kész gyártástechnológia, amit leemelnek a polcról. A típust elsőnek az austini üzem kezdi majd el gyártani, és itt tökéletesítik ki a gyártástechnológiát, amelyet aztán duplikálnak a következő üzemekben. 2026 elején a tervek szerint az új mexikói gyár lesz a következő, amely megkezdi a modell gyártását, de még ennek az évnek a végén, vagy a következő év elején eldöntik, mi lesz majd a harmadik helyszín. Ez utóbbi megjegyzés némi változás a novemberben már bejelentettnek tűnt berlini gyártás kapcsán, és valószínűleg arra utalhat, hogy az autógyártó még nem biztos benne, mi készül el előbb, a berlini, vagy a sanghaji gyár bővítése. (Utóbbi még csak elméleti szakaszban van, de tudjuk, Kínában milyen gyorsan építenek gyárat.) FSD A másik a napokban nagyobb figyelmet kapott téma az FSD, az önvezető szoftver 12-es új főváltozata volt, és erről is beszéltek a tegnapi telekonferencián. A v12 egy teljes architektúraváltást jelent, a Tesla szerint 330 ezer sornyi programkódot cseréltek le most mesterséges intelligenciára, ami már a nyomvonaltervezést és az autó irányítását is kezeli. Ezt eddig merev, előre megírt szabályokra bízták. Tényleg nagy ugrásnak tűnik az FSD v12, a Tesla legfrissebb önvezető szoftvere Az első pár, a tesztelés szempontjából kiemelt ügyfél már megkapta a frissítést, és a következő hetekben 400 ezer észak-amerikai autóra küldik ki - ennyi ember vásárolta meg, vagy fizette elő az FSD opciót, de nyilván ez nem jelenti azt, hogy ennyien részt is vesznek a tesztelésben. Musk egyébként arról is beszélt, hogy hamarosan befejezik az FSD hardver ötödik generációjának (HW5) tervezését, de nagyon büszkék rá, hogy milyen sok teljesítményt ki tudtak sajtolni a HW3-ból, amelyen szintén alkalmas a feladat ellátására. A HW5-ról egyelőre csak annyit árultak el, hogy a Tesla saját FSD chipjének harmadik generációját tartalmazza, mi pedig azt tennénk hozzá, hogy még csak most kezdték el a HW4 beépítését a kocsikba, így senki ne számítson gyors verzióváltásra. Optimus A Tesla fejlesztés alatt álló humanoid robotja kapcsán a sorozatgyártás megkezdésére azt a meglepő választ kaptuk, hogy a vállalat célja, hogy már 2025-ben leszállítsanak pár darabot belőle. A robot agyát adó hardver a Tesla autóiban található FSD számítógép, és a tanításához használt stratégia és eszköztár is megegyezik az önvezetés fejlesztésénél alkalmazottal, így a két termékvonal párhuzamosan fejlődik. Műszaki szempontból az egyik kihívás a lokalizáció, mert még a gyártás megkezdése előtt el akarják érni, hogy Optimusra ne lehessen kívülről, egy központi rendszerből malware-t feltölteni. Praktikusan nézve viszont a hasznosság elérése a fő kihívás, tehát az, hogy olyan feladatokat tudjon önállóan végrehajtani, amelyek ténylegesen hasznosak mondjuk egy gyárban. Cybertruck Konkrét számokat most sem árultak el a Cybertruck kapcsán, de azt mondták, hogy nagyon biztató az előrendelések átváltása tényleges megrendelésekké, és ha ez ilyen ütemben halad, akkor hamarosan eladták az egész 2024-s gyártási kapacitást Ez önmagában mondjuk nem mond sokat, hiszen, bár a cég évi 250 ezres gyártási volument célzott meg, nem valószínű, hogy ezt már idén elérik. Így ez jelenthet 50, 100 vagy akár 150 ezer darabot is 2024-re, de nem tudjuk, mik a pontos gyártási tervek. Tesla Energy A korábbi ígéreteknek megfelelően a Tesla Energy üzletág értékesítési adatai a következő negyedéves jelentéstől kezdve már benne lesznek az autóeladásokat is tartalmazó szokásos gyorsjelentésben, azaz nem kell további három hetet, a pénzügyi jelentésre várni ezek kapcsán. Tavaly közel 15 GWh energiatárolót helyeztek üzembe, és még folyik a 20 GWh-ra tervezett egyes számú gyártósor kapacitásának felpörgetése Lathropban, a Megapack-gyárban. Idén év végéig telepítik a második, szintén 20 GWh-s gyártósort is. Az energia üzletág növekedése idén elkezdi felülmúlni majd az autósét. Mexikó és Nevada A telekonferencián megerősítették azt a pár nappal ezelőtti értesülést, hogy nemrég megtörtént a Giga Nevada új épületének alapkőletétele, ahol majd a Semi nagy volumenű gyártása kezdődik meg, illetve 4680-as akkugyártás is folyik majd. Mexikóban folyik a projekt hosszadalmas előkészítése, nem rohannak, mert a Redwood gyártósorát majd úgyis csak akkor telepítik, ha az már Austinban jól működik. (~2026 eleje) Azt is bejelentették, hogy a vállalat egyes számú, fremonti gyára rekord, közel 560 ezer darabos termelést ért el tavaly. 4680 A vállalat vezetői cáfolták azokat a pletykákat, hogy a 4680-as cellák gyártásának üteme korlátozza a Cybertruck felpörgetését. Mint elmondták, annyira nem ez a helyzet, hogy hetekre elég cella van raktárkészleten. A texasi üzem cellagyártó sora. A texasi gyár sikeresen lecserélte a korábbi egyetlen cellagyártó sort az új, továbbfejlesztett második generációs cella gépsorára, és jelenleg egy ilyen, illetve egy összeszerelő sor üzemel. A harmadik negyedév végéig négy továbbit telepítenek. Ez az év nagy ugrást jelent az új akkumulátor gyártásnak volumenében, de növelik megrendeléseiket mind a négy akkuszállító partnerüknél, a Panasonicnál, az LG-nél, a CATL-nél és a BYD-nál is. Reklámok Az eddig folytatott digitális reklámkampányokat sikeresnek ítélik, egy texasi akciójuk például 10 millió felhasználót ért el, és közülük 500 ezer látogatta meg a cég weboldalát. A jövőben is folytatják és bővítik a hasonló marketing akciókat, és a céljuk az edukáció lesz, a villanyautók körüli tévhitek eloszlatása. Az egyik fő célpont Japán lehet, ahol rendkívül alacsony a Tesla ismertsége és forgalma, pedig, ha az országokat nézzük, akkor Kína és az Egyesült Államok után a harmadik legnagyobb autópiac a világon. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!