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 Nem volt könnyű a Toyota első elektromos modelljének az indulása. Elvileg már másfél éve lehet kapni a bZ4X-et, és idehaza is forgalomba helyeztek már néhány példányt, de annyira kevés autó jutott eddig Magyarországnak, hogy a sajtónak szervezett első hivatalos próbára sem került még sor. Idáig. Az eltelt idő miatt nyilván a Toyotánál is érezték, hogy egy 1-2 órás tesztvezetés ebben az esetben már kevés lenne, ezért gondoltak egy merészet, és off-road programot szerveztek az eseményre meghívott újságíróknak. Megérkezett Magyarországra a Toyota BZ4X A RAV4 külső és a Highlander belső méreteivel rendelkező autó alapadatait a 2022-es statikus bemutató alkalmával már összeszedtük, akinek már megfakultak az emlékei a típusról, annak érdemes átfutnia a fenti cikket. A túra az Etyek-Budai borvidéken laza terepezéssel indult. A szőlőtőkék tövében húzódó gazdasági utakat nem személyautóknak alakították ki, ennek ellenére olyan könnyedén mászott fel az összes bZ4X a legmeredekebb kaptatón is, mintha vízszintes aszfalt út lenne. Nem kellett gépészkedni hozzá, vagy érteni a technika működését. Egy-két helyen lehetett hallani, hogy valamelyik kerék egy pillanatra megforgott, de ez az autó mozgásán nem igazán érződött. A Toyota bZ4X nagyon csendes és kényelmes. Az inkább lágy hangolású futómű már-már prémium autósan simítja ki az úthibákat. A 6,9 mp-es gyorsulás nulláról százra ugyan nem kiemelkedő, de a négykerék-hajtással kombinálva nagyon jó élményt nyújt minden egyes lendületvétel. De ami fontosabb, hogy egy ilyen családi autóba ennél többre semmi szükség. A programnak ez a része csak bemelegítés volt az igazi off-roadozásra, amihez Tatára kellett mennünk. Egy terepjárók számára kiépített kalandpályát tettek egy kissé barátságosabbá, de az útvonalon így is akadt több olyan pont, amit én bZ4X jellegű SUV-val nem próbáltam volna meg leküzdeni, ha a szervezők nem biztatnak erre. A Toyota bZ4X specifikációja szerint akár 50 cm mély vízbe is behajthat anélkül, hogy ez akár a motorokban, akár az akkuban kárt tenne. Ennyi víz ugyan nem volt a vizesárokban, de a szűk és meredek gödör így is kihívásnak tűnt. De az autó úgy ment át rajta, mintha ott sem lenne. Mindenesetre a tíz autóból egy sem állt meg, pedig biztosan megmerítettük a meghajtás komponenseit. Az igazi kihívást persze azok az egyenetlenségek jelentették, ahol az autó egy vagy több kereke került egyszerre a levegőbe. Ilyenkor a differenciálmű miatt a hétköznapi autók egy része elakad, de a kétmotoros összkerékhajtásnak köszönhetően a Toyota bZ4X-ben szinte semmi nem volt érzékelhető a nehézségekből. Sosem terepeztem még, de ezzel az autóval ez nem tűnt kihívásnak, ami valószínűleg az ügyes technika érdeme. @villanyautosok.hu Terepre vittük a Toyota bZ4x-et! #villanyautosok #toyota #toyotabz4x ♬ Funk It Up – Official Sound Studio Az akadályok között a szervezők néhány egyenes szakaszt is kijelöltek, ahol ki lehetett próbálni a gyorsulást egyenetlen, laza talajon is. Félelmetes, hogy mennyire tapad és kapaszkodik annak ellenére, hogy alig van mibe. A legnagyobb csalódást a 360 fokos körkamera jelentette, ami különösen jól jönne, amikor szűk vagy egyenetlen helyen kell manőverezni egy ekkora autóval. Sajnos a kamera minősége annyira gyatra, hogy pont akkor nem volt segítségünkre, amikor a legjobban szükség lett volna rá. Szerencsére az autónk így is megúszta sérülés nélkül, de ebben nagy szerepe volt a szerencsénknek is. Az időnként előforduló villanyautó tüzek kapcsán már mindenki tudja, hogy az akkumulátorok fizikai sérülés esetén könnyen kigyulladhatnak. Ezért a gyártók rendkívüli módon védik a pakkot a külső sérüléstől, de a felhasználó felelőssége is, hogy ügyeljen erre a kényes alkatrészre. Ennek tudatában először félelmetes volt nézni, hogy a pályán az autó alja több helyen súrolta a bukkanókat, már-már felfeküdt rajtuk. De nagyon úgy tűnik, hogy a Toyotánál biztosak a védelem erejében. Az mindenesetre jó jel, hogy a program végén az összes tesztautó működő állapotban tért vissza a budaörsi központba. Pedig a hazaúton még sikerült egy kicsit megkergetni őket az autópályán. Reggel a általam kihúzott autó volt az egyetlen, ami nem volt teletöltve (csak 91%-ra) – mintha azt akarták volna üzenni a szervezők, hogy a rutinos villanyautós oldja meg ennyivel (persze ez csak puszta véletlen, hogy az az autó hozzám került). A megtett 184 km-en az akku 70%-át sikerült elhasználni, így a fedélzeti számítógép szerint még 73 km-re elegendő energia volt az autóban, amikor a nap végén kiszálltam belőle. A fogyasztással kapcsolatban viszont ebből messzemenő következtetést még nem vonnék le, mivel közismert tény, hogy a japán villanyautók méretes, kiautózható puffert hagynak a 0%-os szint alatt, hogy még véletlen se lehessen velük váratlanul lemerülni. Ha kapunk tesztautót kicsit hosszabb időre, akkor mindenképpen lemérjük a fogyasztását a megszokott módon is. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!