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
auto
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

Nem volt könnyű a Toyota első elektromos modelljének az indulása. Elvileg már másfél éve lehet kapni a bZ4X-et, és idehaza is forgalomba helyeztek már néhány példányt, de annyira kevés autó jutott eddig Magyarországnak, hogy a sajtónak szervezett első hivatalos próbára sem került még sor. Idáig. Az eltelt idő miatt nyilván a Toyotánál is érezték, hogy egy 1-2 órás tesztvezetés ebben az esetben már kevés lenne, ezért gondoltak egy merészet, és off-road programot szerveztek az eseményre meghívott újságíróknak.

Megérkezett Magyarországra a Toyota BZ4X

A RAV4 külső és a Highlander belső méreteivel rendelkező autó alapadatait a 2022-es statikus bemutató alkalmával már összeszedtük, akinek már megfakultak az emlékei a típusról, annak érdemes átfutnia a fenti cikket.

A túra az Etyek-Budai borvidéken laza terepezéssel indult. A szőlőtőkék tövében húzódó gazdasági utakat nem személyautóknak alakították ki, ennek ellenére olyan könnyedén mászott fel az összes bZ4X a legmeredekebb kaptatón is, mintha vízszintes aszfalt út lenne. Nem kellett gépészkedni hozzá, vagy érteni a technika működését. Egy-két helyen lehetett hallani, hogy valamelyik kerék egy pillanatra megforgott, de ez az autó mozgásán nem igazán érződött.

A Toyota bZ4X nagyon csendes és kényelmes. Az inkább lágy hangolású futómű már-már prémium autósan simítja ki az úthibákat. A 6,9 mp-es gyorsulás nulláról százra ugyan nem kiemelkedő, de a négykerék-hajtással kombinálva nagyon jó élményt nyújt minden egyes lendületvétel. De ami fontosabb, hogy egy ilyen családi autóba ennél többre semmi szükség.

A programnak ez a része csak bemelegítés volt az igazi off-roadozásra, amihez Tatára kellett mennünk. Egy terepjárók számára kiépített kalandpályát tettek egy kissé barátságosabbá, de az útvonalon így is akadt több olyan pont, amit én bZ4X jellegű SUV-val nem próbáltam volna meg leküzdeni, ha a szervezők nem biztatnak erre.

A Toyota bZ4X specifikációja szerint akár 50 cm mély vízbe is behajthat anélkül, hogy ez akár a motorokban, akár az akkuban kárt tenne. Ennyi víz ugyan nem volt a vizesárokban, de a szűk és meredek gödör így is kihívásnak tűnt. De az autó úgy ment át rajta, mintha ott sem lenne. Mindenesetre a tíz autóból egy sem állt meg, pedig biztosan megmerítettük a meghajtás komponenseit. Az igazi kihívást persze azok az egyenetlenségek jelentették, ahol az autó egy vagy több kereke került egyszerre a levegőbe. Ilyenkor a differenciálmű miatt a hétköznapi autók egy része elakad, de a kétmotoros összkerékhajtásnak köszönhetően a Toyota bZ4X-ben szinte semmi nem volt érzékelhető a nehézségekből. Sosem terepeztem még, de ezzel az autóval ez nem tűnt kihívásnak, ami valószínűleg az ügyes technika érdeme.

@villanyautosok.hu

Terepre vittük a Toyota bZ4x-et! #villanyautosok #toyota #toyotabz4x

♬ Funk It Up – Official Sound Studio

Az akadályok között a szervezők néhány egyenes szakaszt is kijelöltek, ahol ki lehetett próbálni a gyorsulást egyenetlen, laza talajon is. Félelmetes, hogy mennyire tapad és kapaszkodik annak ellenére, hogy alig van mibe.

A legnagyobb csalódást a 360 fokos körkamera jelentette, ami különösen jól jönne, amikor szűk vagy egyenetlen helyen kell manőverezni egy ekkora autóval. Sajnos a kamera minősége annyira gyatra, hogy pont akkor nem volt segítségünkre, amikor a legjobban szükség lett volna rá. Szerencsére az autónk így is megúszta sérülés nélkül, de ebben nagy szerepe volt a szerencsénknek is.

Az időnként előforduló villanyautó tüzek kapcsán már mindenki tudja, hogy az akkumulátorok fizikai sérülés esetén könnyen kigyulladhatnak. Ezért a gyártók rendkívüli módon védik a pakkot a külső sérüléstől, de a felhasználó felelőssége is, hogy ügyeljen erre a kényes alkatrészre. Ennek tudatában először félelmetes volt nézni, hogy a pályán az autó alja több helyen súrolta a bukkanókat, már-már felfeküdt rajtuk. De nagyon úgy tűnik, hogy a Toyotánál biztosak a védelem erejében. Az mindenesetre jó jel, hogy a program végén az összes tesztautó működő állapotban tért vissza a budaörsi központba. Pedig a hazaúton még sikerült egy kicsit megkergetni őket az autópályán.

Reggel a általam kihúzott autó volt az egyetlen, ami nem volt teletöltve (csak 91%-ra) – mintha azt akarták volna üzenni a szervezők, hogy a rutinos villanyautós oldja meg ennyivel (persze ez csak puszta véletlen, hogy az az autó hozzám került). A megtett 184 km-en az akku 70%-át sikerült elhasználni, így a fedélzeti számítógép szerint még 73 km-re elegendő energia volt az autóban, amikor a nap végén kiszálltam belőle. A fogyasztással kapcsolatban viszont ebből messzemenő következtetést még nem vonnék le, mivel közismert tény, hogy a japán villanyautók méretes, kiautózható puffert hagynak a 0%-os szint alatt, hogy még véletlen se lehessen velük váratlanul lemerülni. Ha kapunk tesztautót kicsit hosszabb időre, akkor mindenképpen lemérjük a fogyasztását a megszokott módon is.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás