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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Bővít az Aldi: valóban olcsóbb az elektromos flotta üzemeltetése

elektromos teherautó
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

Az Aldi Magyarország hazánkban elsőként állított forgalomba elektromos nyerges vontatót még 2021 végén.

Most tovább bővítenek és kiszámolták, tényleg olcsóbb-e a villanykamion üzemeltetése, mint a dízelé.

Megéri

A vállalat 2021-ben kezdte meg hazánkban az elektromos kamionok beszerzését, később pedig szóló teherautók is kerültek a villanyflottába.

Most egy újabb nyergesvontatót és egy 26 tonnás teherautót állítottak forgalomba, amelyek Pest megyében fognak szolgálatot teljesíteni.

A döntést egy komoly adathalmaz elemzése előzte meg, a cég ugyanis 150.000 kilométer futásteljesítményének adatait hasonlította össze a dízel és elektromos flottája kapcsán. A vállalat nem akarta csak a legkedvezőbb szcenáriókat figyelembe venni, így különböző időjárási körülmények és útviszonyok között mérték meg a járművek fogyasztását – mindig azonos útvonalon, hasonló mennyiségű rakománnyal.

Az Aldi szerint bebizonyosodott, hogy az elektromos hajtás a nulla lokális emissziója mellett gazdaságosabban működtethető, mint a dízel.

Közleményükben egy példát emeltek ki, ez idén tavasszal lett mérve, amikor a biatorbágyi logisztikai központból vittek árut a XIII. kerületi Pannónia utcai üzletükbe. A 117 kilométeres távon a dízel teherautó 28,89 liter gázolajat fogyasztott, ami 64,35 kilogramm CO2 kibocsátásával járt. Ezzel szemben az elektromos teherautójuk ugyanezt az utat 183 kWh-val tette meg.

Az eredmények hatására felgyorsították az elektrifikációs programjukat.

Kipróbáltuk az Aldi első elektromos kamionját

Utánaszámoltunk

A cég sajtóközleménye talán az olvasóban is hiányérzetet kelt, olyan mintha a felét lefelejtették volna, ugyanis pont az nem derül ki belőle, hogy mennyivel olcsóbb és mennyivel tisztább az elektromos teherautó üzemeltetése.

Megpróbáljuk pótolni ezeket az adatokat, de a feladat nem egyszerű, hiszen nem tudjuk az Aldi mennyiért veszi a gázolajat, illetve az áramot.

Ha a lakossági árakkal számolunk, 28,89 liter gázolaj átlagára a holtankoljak.hu weboldal adatai szerint a mai napon bruttó 625,7 Ft/l, azaz a dízel teherautó ezen a távon 18.076 forintnyi üzemanyagot használt el. Persze az Aldi valószínűleg nagyker áron vásárolja a gázolajat, így a valódi üzemanyagköltség ennél valamivel alacsonyabb lehet, de orientációs pontnak megteszi.

Ez azt jelenti, hogy amennyiben 100 Ft/kWh körül van az általuk használt áram ára, akkor a töltés ugyanannyiba kerül, mint a tankolás, ez alatt azonban már az elektromos hajtás felé billen a mérleg nyelve.

Ehhez hozzájönnek még az alacsonyabb karbantartási költségek, úgy is mint olajcsere, kuplungcsere, ritkább fékbetétcsere, illetve a dízelmotor egyéb kopó alkatrészeinek rendszeres cseréje, amelyek szintén az elektromos felé billentik a mérleg nyelvét.

A CO2 kibocsátást is meg tudjuk becsülni.

Az electrictymaps.com szerint hazánk elektromos energiájának lábnyoma áprilisban és májusban, azaz a fenti mérés feltételezett idejében, 200g/kWh körül alakult (204g, illetve 193g), ami alapján a 183 kWh fogyasztás 36,6 kg CO2-t jelentett szemben a dízel 64,35 kilogrammjával.

A fenti adatokból kiindulva az elektromos változat CO2 előnyét 23,7 kg-ra, azaz 43%-ra becsüljük 100 kilométerenként az üzemeltetés során.

Hogy ennek az elektromos kamionnak az akkuja hol készült és ott milyen áramot használtak, azt nem tudjuk, de ekkora előnnyel és a kereskedelmi teherautók magas éves futásával számolva bizonyos, hogy viszonylag hamar megtérül a gyártáskor mérhető deficit.

Tízmilliókat spórolnak a Volán villanybuszai

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.