Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
Az Aldi Magyarország hazánkban elsőként állított forgalomba elektromos nyerges vontatót még 2021 végén. Most tovább bővítenek és kiszámolták, tényleg olcsóbb-e a villanykamion üzemeltetése, mint a dízelé.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 Megéri A vállalat 2021-ben kezdte meg hazánkban az elektromos kamionok beszerzését, később pedig szóló teherautók is kerültek a villanyflottába. Most egy újabb nyergesvontatót és egy 26 tonnás teherautót állítottak forgalomba, amelyek Pest megyében fognak szolgálatot teljesíteni. A döntést egy komoly adathalmaz elemzése előzte meg, a cég ugyanis 150.000 kilométer futásteljesítményének adatait hasonlította össze a dízel és elektromos flottája kapcsán. A vállalat nem akarta csak a legkedvezőbb szcenáriókat figyelembe venni, így különböző időjárási körülmények és útviszonyok között mérték meg a járművek fogyasztását – mindig azonos útvonalon, hasonló mennyiségű rakománnyal. Az Aldi szerint bebizonyosodott, hogy az elektromos hajtás a nulla lokális emissziója mellett gazdaságosabban működtethető, mint a dízel. Közleményükben egy példát emeltek ki, ez idén tavasszal lett mérve, amikor a biatorbágyi logisztikai központból vittek árut a XIII. kerületi Pannónia utcai üzletükbe. A 117 kilométeres távon a dízel teherautó 28,89 liter gázolajat fogyasztott, ami 64,35 kilogramm CO2 kibocsátásával járt. Ezzel szemben az elektromos teherautójuk ugyanezt az utat 183 kWh-val tette meg. Az eredmények hatására felgyorsították az elektrifikációs programjukat. Kipróbáltuk az Aldi első elektromos kamionját Utánaszámoltunk A cég sajtóközleménye talán az olvasóban is hiányérzetet kelt, olyan mintha a felét lefelejtették volna, ugyanis pont az nem derül ki belőle, hogy mennyivel olcsóbb és mennyivel tisztább az elektromos teherautó üzemeltetése. Megpróbáljuk pótolni ezeket az adatokat, de a feladat nem egyszerű, hiszen nem tudjuk az Aldi mennyiért veszi a gázolajat, illetve az áramot. Ha a lakossági árakkal számolunk, 28,89 liter gázolaj átlagára a holtankoljak.hu weboldal adatai szerint a mai napon bruttó 625,7 Ft/l, azaz a dízel teherautó ezen a távon 18.076 forintnyi üzemanyagot használt el. Persze az Aldi valószínűleg nagyker áron vásárolja a gázolajat, így a valódi üzemanyagköltség ennél valamivel alacsonyabb lehet, de orientációs pontnak megteszi. Ez azt jelenti, hogy amennyiben 100 Ft/kWh körül van az általuk használt áram ára, akkor a töltés ugyanannyiba kerül, mint a tankolás, ez alatt azonban már az elektromos hajtás felé billen a mérleg nyelve. Ehhez hozzájönnek még az alacsonyabb karbantartási költségek, úgy is mint olajcsere, kuplungcsere, ritkább fékbetétcsere, illetve a dízelmotor egyéb kopó alkatrészeinek rendszeres cseréje, amelyek szintén az elektromos felé billentik a mérleg nyelvét. A CO2 kibocsátást is meg tudjuk becsülni. Az electrictymaps.com szerint hazánk elektromos energiájának lábnyoma áprilisban és májusban, azaz a fenti mérés feltételezett idejében, 200g/kWh körül alakult (204g, illetve 193g), ami alapján a 183 kWh fogyasztás 36,6 kg CO2-t jelentett szemben a dízel 64,35 kilogrammjával. A fenti adatokból kiindulva az elektromos változat CO2 előnyét 23,7 kg-ra, azaz 43%-ra becsüljük 100 kilométerenként az üzemeltetés során. Hogy ennek az elektromos kamionnak az akkuja hol készült és ott milyen áramot használtak, azt nem tudjuk, de ekkora előnnyel és a kereskedelmi teherautók magas éves futásával számolva bizonyos, hogy viszonylag hamar megtérül a gyártáskor mérhető deficit. Tízmilliókat spórolnak a Volán villanybuszai Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!