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 Az Aldi Magyarország hazánkban elsőként állított forgalomba elektromos nyerges vontatót még 2021 végén. Most tovább bővítenek és kiszámolták, tényleg olcsóbb-e a villanykamion üzemeltetése, mint a dízelé. Megéri A vállalat 2021-ben kezdte meg hazánkban az elektromos kamionok beszerzését, később pedig szóló teherautók is kerültek a villanyflottába. Most egy újabb nyergesvontatót és egy 26 tonnás teherautót állítottak forgalomba, amelyek Pest megyében fognak szolgálatot teljesíteni. A döntést egy komoly adathalmaz elemzése előzte meg, a cég ugyanis 150.000 kilométer futásteljesítményének adatait hasonlította össze a dízel és elektromos flottája kapcsán. A vállalat nem akarta csak a legkedvezőbb szcenáriókat figyelembe venni, így különböző időjárási körülmények és útviszonyok között mérték meg a járművek fogyasztását – mindig azonos útvonalon, hasonló mennyiségű rakománnyal. Az Aldi szerint bebizonyosodott, hogy az elektromos hajtás a nulla lokális emissziója mellett gazdaságosabban működtethető, mint a dízel. Közleményükben egy példát emeltek ki, ez idén tavasszal lett mérve, amikor a biatorbágyi logisztikai központból vittek árut a XIII. kerületi Pannónia utcai üzletükbe. A 117 kilométeres távon a dízel teherautó 28,89 liter gázolajat fogyasztott, ami 64,35 kilogramm CO2 kibocsátásával járt. Ezzel szemben az elektromos teherautójuk ugyanezt az utat 183 kWh-val tette meg. Az eredmények hatására felgyorsították az elektrifikációs programjukat. Kipróbáltuk az Aldi első elektromos kamionját Utánaszámoltunk A cég sajtóközleménye talán az olvasóban is hiányérzetet kelt, olyan mintha a felét lefelejtették volna, ugyanis pont az nem derül ki belőle, hogy mennyivel olcsóbb és mennyivel tisztább az elektromos teherautó üzemeltetése. Megpróbáljuk pótolni ezeket az adatokat, de a feladat nem egyszerű, hiszen nem tudjuk az Aldi mennyiért veszi a gázolajat, illetve az áramot. Ha a lakossági árakkal számolunk, 28,89 liter gázolaj átlagára a holtankoljak.hu weboldal adatai szerint a mai napon bruttó 625,7 Ft/l, azaz a dízel teherautó ezen a távon 18.076 forintnyi üzemanyagot használt el. Persze az Aldi valószínűleg nagyker áron vásárolja a gázolajat, így a valódi üzemanyagköltség ennél valamivel alacsonyabb lehet, de orientációs pontnak megteszi. Ez azt jelenti, hogy amennyiben 100 Ft/kWh körül van az általuk használt áram ára, akkor a töltés ugyanannyiba kerül, mint a tankolás, ez alatt azonban már az elektromos hajtás felé billen a mérleg nyelve. Ehhez hozzájönnek még az alacsonyabb karbantartási költségek, úgy is mint olajcsere, kuplungcsere, ritkább fékbetétcsere, illetve a dízelmotor egyéb kopó alkatrészeinek rendszeres cseréje, amelyek szintén az elektromos felé billentik a mérleg nyelvét. A CO2 kibocsátást is meg tudjuk becsülni. Az electrictymaps.com szerint hazánk elektromos energiájának lábnyoma áprilisban és májusban, azaz a fenti mérés feltételezett idejében, 200g/kWh körül alakult (204g, illetve 193g), ami alapján a 183 kWh fogyasztás 36,6 kg CO2-t jelentett szemben a dízel 64,35 kilogrammjával. A fenti adatokból kiindulva az elektromos változat CO2 előnyét 23,7 kg-ra, azaz 43%-ra becsüljük 100 kilométerenként az üzemeltetés során. Hogy ennek az elektromos kamionnak az akkuja hol készült és ott milyen áramot használtak, azt nem tudjuk, de ekkora előnnyel és a kereskedelmi teherautók magas éves futásával számolva bizonyos, hogy viszonylag hamar megtérül a gyártáskor mérhető deficit. Tízmilliókat spórolnak a Volán villanybuszai Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!