PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Csak félkész állapotban érkezik a Volvo EX90 szoftvere

Több mint másfél éve várnak a cég ügyfelei arra, hogy végre elkezdődjön a típus szállítása, és náluk talán csak az autógyártó szeretné jobban, ha most már átadhatnák az első példányokat.

A vicc az, hogy az autó, legalábbis a hardver, már egy jó ideje kész van, de egyszerűen nem boldogulnak a Geely új platformjának szoftverével.

Kompromisszum

Először tavaly májusban írtunk róla, hogy késnek a Geely SPA2 padlólemezére épülő autók, így a Polestar 3 mellett a Volvo EX90 is. A platform hardveresen már egy ideje készen áll a gyártásra, ám a konszern nem tudta befejezni a szoftvert, legalábbis az nem volt olyan állapotban, hogy a vásárlóknak átadhassák az autókat.

Akkor arról volt szó, hogy 2023 vége helyett, 2024 első felében kezdődik meg a sorozatgyártás. Ez így is történt, nagyjából egy hónapja már kattognak a gyártósorok, de a kiszállításokra még egy rövid ideg várni kell.

Késik a legújabb Volvo is

A magyar konfigurátor már 2023 februárjában elindult, és a 32 milliós autót napra pontosan egy évvel ezelőtt be is mutatta a magyar közönségnek a svéd gyártó, ám az átadók csúsztak.

Volvo EX90, a hétszemélyes elektromos

A vállalat vezérigazgatója most a napokban beszélt arról, hogy milyen kompromisszumok árán sikerül végre megkezdeni a kiszállításokat. A cégnél azt a döntést hozták, hogy egyes szoftveres funkciókat majd csak később telepítenek az autókon, mégpedig vezeték nélküli szoftverfrissítéssel.

A vállalat egy listát is összeállított a csak később érkező szolgáltatásokról:

  • LiDAR – kezdetben nem fognak működni az autó lézeres érzékelői, amelyek a sötétben hivatottak segíteni a biztonsági rendszerek munkáját.
  • Keresztforgalom jelző – nem működik a vészfék rendszer az előttünk keresztirányban áthaladó autók esetén.
  • A fentihez kapcsolódóan a kereszteződések veszélyeit figyelő rendszer sincs még kész.
  • Nem készült el a vezetéstámogató azon funkciója, amely a kanyarok előtt csökkenti a sebességet.
  • Az Apple CarPlay nem tudja használni a Siri hangalapú utasításait.
  • A középső képernyő csak sötét (éjszakai) üzemmódban működik.
  • Az autó fedélzeti számítógépe nem kikapcsolható, akkor is üzemel, amikor a kocsi használaton kívül parkol. A gyártó szerint ez 24 óránként 3 százalékos akkuveszteséget produkál, de 72 óra elteltével aktiválódik a mélyalvás funkció és leáll a rendszer.
  • Okostöltés – egy későbbi frissítésig nem működik a funkció, amely automatikusan a legkedvezőbb tarifánál tölti a kocsit.
  • Plug & Charge – kezdetben ez a kényelmi funkció sem megy majd, azaz csak applikációval, RFID kártyával vagy bankkártyával indul a töltés.
  • V2L – eleinte nem lesz aktív az a funkció, amellyel az autó más járműveket, eszközöket tud tölteni.

A fenti funkciók jó része persze nem alapféltele a jármű közlekedésbiztonságának, így a gyártásnak már nem akadálya az autó szoftvere. A számos kényelmi és biztonsági extra későbbi frissítésekkel érkezik majd, ráadásul ezekhez nem kell bemenni majd a szervizbe.

A Volvónak ugyanakkor nem az EX90 szoftverével vannak csak problémái. A vállalat új sikerterméke, az EX30 elektromos crossover felhasználói fórumai, a tulajdonosok közösségi média posztjai is tele vannak idegesítő szoftveres hibákról szóló beszámolókkal, így van, akinek csak hatodjára nyílik az ajtó, mások arra panaszkodnak, hogy napszemüvegben nem lehet vezetni az autót, mert a kamerás éberségfigyelő állandóan sikít és a gyártónak már egy visszahívást is el kellett rendelnie, mert a kocsi sebességmérője hajlamos teszt üzemmódba kapcsolni. A tulajdonosok hibalistája meglehetősen hosszú, de remélhetőleg hamarosan orvosolható.

Az EX90 gyártását június 12-én kezdte meg a Volvo dél-karolinai gyára – nemsokára csatlakozik hozzá itt a Polestar 3 is, amit már pár hónapja a Geely kínai üzeme is készíti. Jelenleg úgy tudjuk, hogy az EX90 viszont csak Charlestonban készül majd az egész világ számára – így viszont legalább a kínai autókat érintő extra EU vámot megússza.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.