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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A BMW bírálja az EU e-benzin terveit

egyéb
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

Bírálta az EU e-benzinnel kapcsolatosan körvonalazódó terveit Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója.

A német konszern vezetője szerint, amíg nem raknak pénzt is az e-üzemanyag gyártása mögé, addig ez csak egy bújtatott belsőégésű-tiltás.

Show me the money

Zipse a BMW második negyedéves pénzügyi jelentéséhez kapcsolódó telekonferencián beszélt arról, miért elégedetlen az Unió e-benzin terveivel.

Mint ismeretes az EU már korábban elfogadta azt a szabálymódosítást, amely 2035-től csak olyan személyautók és kishaszongépjárművek forgalmazását teszi lehetővé, amelyek helyi károsanyag-kibocsátása nulla. Ez praktikusan a hagyományos belső égésű motorok végét jelenti.

Megint az e-benzin mellett lobbiznak az EU-nál

Egyes autóipari cégek, az Automotive News Europe híre szerint főként a Porsche és a Ferrari, viszont lobbierejüket arra használták, hogy kiskaput nyissanak a belső égésű modelljeik tovább gyártása előtt. Erre az e-benzint találták ki, mint megoldást, és most már ott tartunk, hogy az Európai Parlament legnagyobb frakciója, az Európai Néppárt hivatalos programjának része, hogy a korábbi döntést felpuhítva, 2035 után is lehessen belső égésű motoros autókat eladni, amennyiben azok csak e-benzinnel működnek.

Mi a baj az e-benzinnel?

Az e-benzin, e-üzemanyag, vagy e-fuel egy látszólag remek ötlet, amely potenciálisan a már most és még évtizedekig az utakon lévő hagyományos autók üzemeltetését is tisztábbá teszi. Az elmélet szerint vagy a légkörből kivont, vagy az ipar által megtermelt és begyűjtött felesleges CO2-ből, megújuló energia segítségével olyan nagy tisztaságú üzemanyagot lehet gyártani, amely elégve gyakorlatilag csak annyi szén-dioxidot szabadít fel, amennyi a gyártásánál fel lesz használva.

Mire elég 15 kWh zöld áram? Forrás: Deutsche Welle, Research Center for Energy Networks.

Az elmélet kifogástalan, a probléma a gyakorlattal van. Egyrészt az e-benzin nem oldja meg, sőt egyes labortesztek szerint még enyhén növeli is a nitrogén-oxidok kibocsátását, tovább szennyezve a városok levegőjét. A nagyobb gond az, hogy a gyártáshoz borzasztóan sok zöldenergia kell, mivel a tudomány jelen állása szerint elképesztő veszteségekkel lehet csak e-benzint gyártani, nagyjából ötször annyi kell zöldáramból, mint egy villanyautó esetén.

A döntés állítólag kényes helyzetbe hozta Ursula von der Leyen-t, aki a néppárt frakciójának tagja és az Európai Bizottság frissen újraválasztott elnöke. Von der Leyen eddig a teljes tiltás mellett állt ki, ám frakciója nyomására kénytelen szövetségeseket keresni egy kompromisszumhoz.

Hogy ez végül sikerül-e, vagy sem – egyes országok keményen ellenállnak – az majd elválik, ám Zipse akkor sem lesz elégedett, ha átmegy a változtatás.

Kiszivárgott, hogyan engedélyezné az EU az e-benzint

A BMW vezérigazgatója szerint ugyanis amíg az EU nem ad forrásokat az e-benzin gyártásának felpörgetésére, addig egy ilyen módosítás csak látszatmegoldás, a gyakorlatban nem változik a teljes tiltás.

Oliver Zipse. Forrás: BMW

Környezetvédő szervezetek már eddig is tiltakoztak az e-benzin kiskapuja ellen. A Transport & Environment, amely a fenntartható közlekedés kutatásával foglalkozik, például úgy véli, hogy ez e-üzemanyag az európai akkugyártás felpörgetésére szánt források rovására lenne helyzetbe hozva és ezzel lassítaná az elektromos átállást. Szerintük a német prémiumok által gyakran hangoztatott technológiai nyitottság követelése egy szándékos félrevezető hadművelet.

De az autóiparon belül sincs egyetértés. Az Audi már rendelkezik Chilében egy szélenergiával működtetett tesztüzemmel, ahol e-üzemanyagot gyártanak, de a konszernen belüli testvérmárka a Volkswagen igazgatója, Thomas Schäfer nem sokat kertel a témában. Mint az Automotive News Europe-nak nyilatkozta:

Elég csak a fizika törvényeire pillantani az e-benzin gyártása kapcsán. Amúgy sincs elég megújuló energiánk, akkor pedig miért vesztegessük az e-benzinre? – teszi fel a kérdést a szakember.

Az e-üzemanyagok témájában további anyagunk:

Mi az az e-üzemanyag és mi vele a probléma?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.