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
auto
2024. 09. 17. kedd

A BMW bírálja az EU e-benzin terveit

egyéb

Bírálta az EU e-benzinnel kapcsolatosan körvonalazódó terveit Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója.

A német konszern vezetője szerint, amíg nem raknak pénzt is az e-üzemanyag gyártása mögé, addig ez csak egy bújtatott belsőégésű-tiltás.

Show me the money

Zipse a BMW második negyedéves pénzügyi jelentéséhez kapcsolódó telekonferencián beszélt arról, miért elégedetlen az Unió e-benzin terveivel.

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

Mint ismeretes az EU már korábban elfogadta azt a szabálymódosítást, amely 2035-től csak olyan személyautók és kishaszongépjárművek forgalmazását teszi lehetővé, amelyek helyi károsanyag-kibocsátása nulla. Ez praktikusan a hagyományos belső égésű motorok végét jelenti.

Megint az e-benzin mellett lobbiznak az EU-nál

Egyes autóipari cégek, az Automotive News Europe híre szerint főként a Porsche és a Ferrari, viszont lobbierejüket arra használták, hogy kiskaput nyissanak a belső égésű modelljeik tovább gyártása előtt. Erre az e-benzint találták ki, mint megoldást, és most már ott tartunk, hogy az Európai Parlament legnagyobb frakciója, az Európai Néppárt hivatalos programjának része, hogy a korábbi döntést felpuhítva, 2035 után is lehessen belső égésű motoros autókat eladni, amennyiben azok csak e-benzinnel működnek.

Mi a baj az e-benzinnel?

Az e-benzin, e-üzemanyag, vagy e-fuel egy látszólag remek ötlet, amely potenciálisan a már most és még évtizedekig az utakon lévő hagyományos autók üzemeltetését is tisztábbá teszi. Az elmélet szerint vagy a légkörből kivont, vagy az ipar által megtermelt és begyűjtött felesleges CO2-ből, megújuló energia segítségével olyan nagy tisztaságú üzemanyagot lehet gyártani, amely elégve gyakorlatilag csak annyi szén-dioxidot szabadít fel, amennyi a gyártásánál fel lesz használva.

Mire elég 15 kWh zöld áram? Forrás: Deutsche Welle, Research Center for Energy Networks.

Az elmélet kifogástalan, a probléma a gyakorlattal van. Egyrészt az e-benzin nem oldja meg, sőt egyes labortesztek szerint még enyhén növeli is a nitrogén-oxidok kibocsátását, tovább szennyezve a városok levegőjét. A nagyobb gond az, hogy a gyártáshoz borzasztóan sok zöldenergia kell, mivel a tudomány jelen állása szerint elképesztő veszteségekkel lehet csak e-benzint gyártani, nagyjából ötször annyi kell zöldáramból, mint egy villanyautó esetén.

A döntés állítólag kényes helyzetbe hozta Ursula von der Leyen-t, aki a néppárt frakciójának tagja és az Európai Bizottság frissen újraválasztott elnöke. Von der Leyen eddig a teljes tiltás mellett állt ki, ám frakciója nyomására kénytelen szövetségeseket keresni egy kompromisszumhoz.

Hogy ez végül sikerül-e, vagy sem – egyes országok keményen ellenállnak – az majd elválik, ám Zipse akkor sem lesz elégedett, ha átmegy a változtatás.

Kiszivárgott, hogyan engedélyezné az EU az e-benzint

A BMW vezérigazgatója szerint ugyanis amíg az EU nem ad forrásokat az e-benzin gyártásának felpörgetésére, addig egy ilyen módosítás csak látszatmegoldás, a gyakorlatban nem változik a teljes tiltás.

Oliver Zipse. Forrás: BMW

Környezetvédő szervezetek már eddig is tiltakoztak az e-benzin kiskapuja ellen. A Transport & Environment, amely a fenntartható közlekedés kutatásával foglalkozik, például úgy véli, hogy ez e-üzemanyag az európai akkugyártás felpörgetésére szánt források rovására lenne helyzetbe hozva és ezzel lassítaná az elektromos átállást. Szerintük a német prémiumok által gyakran hangoztatott technológiai nyitottság követelése egy szándékos félrevezető hadművelet.

De az autóiparon belül sincs egyetértés. Az Audi már rendelkezik Chilében egy szélenergiával működtetett tesztüzemmel, ahol e-üzemanyagot gyártanak, de a konszernen belüli testvérmárka a Volkswagen igazgatója, Thomas Schäfer nem sokat kertel a témában. Mint az Automotive News Europe-nak nyilatkozta:

Elég csak a fizika törvényeire pillantani az e-benzin gyártása kapcsán. Amúgy sincs elég megújuló energiánk, akkor pedig miért vesztegessük az e-benzinre? – teszi fel a kérdést a szakember.

Az e-üzemanyagok témájában további anyagunk:

Mi az az e-üzemanyag és mi vele a probléma?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.