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
auto
2024. 09. 16. hétfő

Ismét támogathatják a villanyautókat Németországban

elektromos autó piac

A korábbi kivezetési céldátumot felrúgva, a német kormány tavaly decemberben mindenkit meglepve vezette ki hirtelen a villanyautós állami támogatást. Igaz, ez akkor már csak a magánszemélyeket érintette (kellemetlenül), mivel a cégeknek augusztusban véget ért a program.

Most egy új formában visszatérhet a támogatás.

Adójóváírás

A német sajtó szerint, bár eddig is látványosan csökkentek a villanyautó-eladások az országban, a német politikát most a Volkswagen konszern látványos szenvedése hozta lépéskényszerbe. Az ország gazdaságának egyik pillére, a német ipar büszkesége egyszerűen túl nagy ahhoz, hogy hagyják elbukni, ráadásul a vállalatban az egyik szövetségi államnak is komoly részesedése van, ami további politikai kockázatot jelent az elbocsátások esetén.

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

Legalább egy német gyárát bezárja a Volkswagen

A sajtóhoz eljutott információk szerint a koalíciós partnerek már július elején megállapodtak, hogy 95.000 eurós árplafonig bezárólag a benzineseket sújtó 1 százalék helyett csak havi 0,25 százalék cégautóadót kell fizetniük a vállalkozásoknak az elektromos autóik után. Ez a kedvezmény jelenleg csak 70.000 euróig volt érvényben.

Emellett nagyvonalú adójóváírásra is lehetősége lesz a villanyautót vásárló vállalkozásoknak.

A tervek szerint visszamenőleg, 2024 júliusától egészen 2028-ig az újonnan vásárolt villanyautók bekerülési árának 40 százalékát lehet leírni az adóból a vásárlás évében, majd további 24 százalékot a második és 14 százalékot a harmadik évben.

A fenti kedvezmények annyiban nem mérhetőek a korábbi programhoz, hogy a magánszemélyeknek sokat nem segítenek, maximum annyiban, hogy három év múlva több használt villanyautó lehet majd a piacon, amikor a cégek flottát frissítenek.

Visszaesés

Németországban idén az első nyolc hónapban 32 százalékkal kevesebb villanyautót adtak el, mint tavaly, a visszaesés pedig kiugróan magas, 69 százalékos volt augusztus hónapban.

Ezek a számok azonban részben félrevezetőek, mivel a már korábban is meghirdetett támogatás-kivezetések miatt tavaly az év második felében jelentősen megugrottak a villanyautó eladások.

2023 augusztusában például egészen megdöbbentő, 32 százalékos arányt értek el a tisztán elektromos autók az eladásokban – ma ez 14 százalék körül van – ami annak volt köszönhető, hogy ez volt a vállalkozások által igénybe vehető támogatás utolsó hónapja és mindenki berendelt, amit csak tudott. Így a 69 százalékos visszaesés egy ilyen rendkívül magas, egyszeri értékhez mérten értelmezendő, azzal kiegészítve, hogy a belső égésű motoros autók eladásai is jelentősen estek (benzin -7%, dízel -24%) az elmúlt hónapban az országban.

Magyaros fordulattal szűnt meg a német villanyautós támogatás a hétvégén

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.