PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 10. 05. szombat

Megszavazták: jönnek a brutális vámok a kínai autókra

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

Eredetileg novemberre vártuk a végszavazást, pár hete már szeptember végét csiripelték a madarak, ebből pedig végül október eleje lett.

Az eredményen ez mit sem változtat.

Jövő héten szavazhat az EU a kínai autók büntetővámjának ügyében

Kivizsgálták

Tavaly októberben indította az Európai Unió azt a vizsgálatot, amelynek célja volt kivizsgálni, hogy vajon kapnak-e a WTO szabályok szerint tiltott állami támogatást a kínai gyártású villanyautók.

Bár az embernek az első perctől fogva kicsit az volt az érzése, hogy az ítélet már a vizsgálat előtt megszületett, azt valószínűleg mindenki érezte, hogy Kína nem tiszta lapokkal játszik.

Vizsgálatot indít az EU a kínai elektromos autók áradata ellen

A vizsgálat előzetes eredményét már pár hónapja nyilvánosságra hozták, és be is jelentették, melyik gyártó mekkora extra büntetővámot kiegyenlítő vámot kap majd. Voltak, akik sikerrel fellebbeztek és csökkentek a vámtételeik, de ettől függetlenül július elejétől már minden forgalmazónak el kellett kezdenie egy kockás füzetbe írnia, mennyit is kell majd befizetnie az import után az Unió kasszájába, mert az világos volt, hogy ha jóváhagyják a döntést, akkor az visszamenőleg is végrehajtandó lesz.

Így érkeztünk el a mai naphoz, október 4-hez, amikor is az Európai Bizottság szavazásra bocsátotta a javaslatot, és a tagállamok elfogadták az új vámtételeket.

Megszavazták

Persze a döntés nem volt egyhangú, és egyelőre hivatalos számok sincsenek, de az Euronews a következőket tudta meg:

  • 10 ország, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Lengyelország, Dánia, Írország, Bulgária, Észtország, Litvánia és Lettország, azaz az EU lakosságának 46 százalékát képviselő államok támogatták a javaslatot.
  • 12 ország, Belgium, Csehország, Görögország, Spanyolország, Horvátország, Ciprus, Luxemburg, Ausztria, Portugália, Románia, Svédország és Finnország, tehát a lakosság 31 százalékának képviselői tartózkodtak.
  • 5 ország, Magyarország, Németország, Málta, Szlovénia és Szlovákia ellenezték a döntést, ám ezek a nemzetek csak a lakosság 23 százalékát tették ki.

Már pedig a szabályok szerint az EU lakosságának 65 százalékát kitevő ellenszavazat kell ahhoz, hogy egy ilyen döntés elbukjon.

A megosztottság legfőbb oka az ellenlépésektől való félelem volt, amelyek leginkább a német autóipart, illetve azok beszállítóit érinti. Hogy Máltának mi baja volt a döntéssel, azt nem tudjuk, de a többi ellenző gazdasága mind érintett fél, ha a kínaiak kiszabnak valami hasonlóan magas vámot az import autókra. Márpedig ez szinte biztosra vehető.

Egy európai autógyártó jelezte: hatalmas bajba kerülhet az EU büntetővámja miatt

Egy ilyen ellenlépés különösen rosszul érintené a német autógyártókat, amelyek nyereségének nagyobb része Kínából származik, ám már így is csökkenő eladásokkal küzdenek az ázsiai országban, és idei tervezett nyereségüket az elmúlt hetekben jelentősen csökkentették előrejelzéseikben.

Ki mit kap a nyakába?

Az Automobilwoche és az Euronews összeállításai szerint az elmúlt hónapok tárgyalásai, fellebbezése és módosított tarifái után a következő kiegyenlítő vámtételekkel számolhatnak az autógyártók a jelenlegi 10 százalékos vám felett:

  • A BMW csoport három modellje érintett. A BMW iX3, a Mini Cooper és a Mini Countryman – utóbbiakat egy a Geely-vel közös vegyesvállalat gyártja Kínában. Ezek a modellek mind 21,3 százalékos extra vámtételt kapnak.
  • A BYD modelljeire 17 százalék az extra sarc.
  • A Cupra egyetlen, ám annál fontosabb modellje, az új Tavascan szintén 21,3 százalékos tétellel számolhat.
  • A SAIC, azaz annak Európában legnépszerűbb márkája az MG kapta az egyik legmagasabb vámot, 35,5 százalékot fizethetnek.
  • A Smart az elmúlt években teljesen lecserélte modelljeit, az újdonságok pedig, mint például a #1 a Geely műszaki alapjaira, annak kínai gyárában készülnek. Ezek az autók mostantól 18,8 százalékos kiegyenlítő vámot kapnak.
  • A Tesla a Model 3 révén érintett, ám az elmúlt hónapokban sikerült 7,8 százalékra lealkudniuk a kiegyenlítő vámot.
  • A Volvo slágermodellje, az EX30, mint Geely gyártmány 19,9%-os vámtételt kapott.

A fent fel nem sorolt márkák jellemzően 20,7 százalékos kiegyenlítő vámot kaptak, ha a Bizottság úgy ítélte meg, hogy együttműködőek voltak a vizsgálattal, és 35,3 százalék a tarifa, ha kérésre sem nem szolgáltattak adatokat.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.