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 Alternatív hajtásláncokon alapuló zéró emissziós újdonságait, valamint töltőinfrastruktúra koncepcióját is bemutatja a Daimler Buses a 2024 november 19-től Berlinben megrendezett eMobility Days 2.0 rendezvényen. Mercedes Benz eIntouro A gyártásközeli prototípus állapotban kiállított Mercedes Benz eIntouro helyközi és kiránduló forgalomra, valamint iskolabusznak szánt tisztán elektromos busz akár 500 kilométert is képes megtenni. Mercedes Benz eIntouro Az újdonság a dízelmotoros Intouro-ra épül, 320 kW teljesítményű központi elektromotorja számára LFP akkumulátorok biztosítják az energiát, 800 voltos rendszerfeszültségen. Mercedes-Benz eIntouro Az eIntouro egy vagy két akkumulátor-csomaggal rendelhető, tehát az akku kapacitása 207 vagy 414 kWh lehet. Az első akku mindig az első tengely mögött helyezkedik el az optimális tömeg-eloszlás érdekében, az opcionális második akku pedig a hagyományos meghajtású változat motorházába, azaz a busz hátuljára kerül. Mercedes-Benz eIntouro A maximális töltési teljesítmény 300 kW, a lítium-vasfoszfát kémiának köszönhetően az akkumulátorok várható élettartama akár 15 év. A busz 12,18 méteres, valamint 13,09 méteres eIntouro M változatban, azaz kétféle hosszúságban érhető el, 50, valamint 63 üléses kivitelben. Mercedes-Benz eIntouro Az eIntouro az első európai autóbusz, amely műhelylátogatás nélkül is lehetővé teszi szoftverfrissítések telepítését, „over the air” technológiával. A frissítés az Omniplus On Portalon keresztül végezhető el. Mercedes-Benz eCitaro K A kompakt eCitaro K a kanyargós belvárosi utakon is otthon érzi majd magát. Az újdonság 10,63 méteres hosszúságával egészíti ki az eCitaro sorozat eddigi, 12,14, illetve 18,13 méteres változatait. Opcionálisan külső tükrök helyett kamerarendszer is választható. Mercedes-Benz eCitaro K Az eCitaro K akár 84 utas szállítására alkalmas, 4,398 milliméteres tengelytávolsága jó manőverezhetőséget biztosít. A maximális töltési teljesítmény 150 vagy 300 kW lehet attól függően, hogy egy vagy két töltőaljzatot kér a megrendelő. A kérékagy-motorok maximális teljesítménye 2 x 125 kW, a nyomaték pedig 2 x 485 Nm. Mercedes-Benz eCitaro K Az akkumulátorkapacitás maximum 588 kWh, a busz négy, öt vagy hat akkumulátor csomaggal szerelhető fel. A hatótávolság a jelenlegi NMC3 harmadik generációs akkuval 400 km, de az új, 4. generációs NMC4 akkumulátorral 500 kilométerre növekszik. NMC4, új generációs akkumulátor A Daimler új, 4. generációs NMC4 akkumulátora nagyobb kapacitást és hosszabb élettartamot kínál. A nagyobb hatótáv kulcsa a megnövelt teljesítmény-sűrűség. Alapvető változás, hogy míg a 3. generációs NMC3 akkumulátorok hengeres cellákból épültek fel, az újdonságba prizmatikus cellák kerülnek. Egy modult 12 cella alkot, egy akku-csomagba pedig 15 modul épül be. Mercedes-Benz eCitaro K A csomagok kapacitása 111 kWh, szemben az NMC3 akkumulátorok 98 kWh-s kapacitásával. A nagyobb akkuméret nemcsak nagyobb hatótávot, de hosszabb élettartamot is eredményez, hiszen jellemzően a töltést és kisütést a korábbival azonos teljesítményen végzik majd. Így az új akkumulátorokat ritkábban kell majd cserélni, miáltal csökken az elektromos buszok teljes tulajdonlási költsége (TCO – Total Cost of Ownership). Mercedes-Benz eCitaro G fuelcell 4×98 kWh akkumulátorcsomaggal és 6 hidrogéntartállyal Az NMC4 akkumulátor a tervek szerint 2026-ban jelenik meg az eXitaro, eCitaro G, eCitaro K, valamint az üzemanyagcellás eCitaro modellekben. Az eCitaro maximális hatótávolsága az NMC4 akkuval 500 kilométerre növelhető az NMC3-ra jellemző 400 kilométerről, a csuklós eCitaro G pedig 300 km helyett 400 km-es hatótávra lehet képes a 4. generációs akkumulátorral, míg az üzemanyagcellás eCitaro G hatótávja 500 kilométerről 600-ra növekedhet. Mercedes Benz eCitaro üzemanyagcellás változatban Az üzemanyagcellás eCitaro az NMC3 akkumulátor generáció esetén 295 kWh akkukapacitással, valamint a jármű tetején egy 60 kW-os üzemanyag-cellával rendelkezik. A busz alkalmas H2 üzemmódra is, azonban az üzemanyagcellára mégsem fő áramforrásként, hanem hatótávnövelőként érdemes tekinteni. Mercedes-Benz eCitaro fuelcell Az akkumulátor a tisztán elektromos kivitelhez hasonlóan a depóban tölthető, mivel az elektromos energia általában szélesebb körben áll rendelkezésre, mint a hidrogén töltési lehetőség. A nagy akkumulátorkapacitás további előnye a nagyobb regeneratív fékenergia-visszatöltés. A Mercedes Benz eCitaro üzemanyagcellás változata szóló- és csuklós kivitelben egyaránt készül, előbbi akár 600, utóbbi pedig akár 500 km hatótávolsággal rendelkezik. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!