PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8xMC9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8xMC9raWEtZXYzLTEzMDB4NjAwLXYyLnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMTAva2lhLWV2My0xMzAweDYwMC12Mi5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) a korábbi évekhez hasonlóan idén is közzétette az akkumulátorok árára vonatkozó globális felmérésének legfőbb számait. A tavalyi előrejelzésükben – reálárakon számolva – még 137 dolláros átlagos kilowattóránkénti árakat jósoltak az idei évre, a valóságban azonban ennél jóval alacsonyabb piaci árak alakultak ki. A BNEF elemzése szerint 2024-ben a lítiumalapú akkupakkok ára kilowattóránként 115 dolláros szintre csökkent, ami 2023-hoz képest 20%-os esést jelent. Az árak ilyen nagymértékű csökkenésének hátterében többek között a cellagyártási túlkapacitások, a méretgazdaságosság, az alacsony alapanyagárak, az olcsóbb lítium-vasfoszfát (LFP) kémiára történő átállás, valamint az elektromos járművek piacának lassulása áll. Megjegyzendő, hogy ez az adat globális átlagot jelent, melyhez képest az árak országonként és alkalmazási területenként nagymértékben eltérhetnek.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 Az elmúlt két évben az akkumulátorgyártók agresszíven bővítették a gyártási kapacitásaikat, amelyek messze meghaladják a valós keresletet (a témával mi is foglalkoztunk ebben a cikkünkben). Jelenleg világszerte 3,1 terawattóra cellagyártó kapacitás működik, ez a BNEF szerint több mint 2,5-szerese a lítiumion-akkumulátorok éves felhasználásának. Bár valamennyi ágazatban növekedett a kereslet az előző évhez képest, az elektromos járművek piaca idén lassabb növekedésre kapcsolt, különösen a korábbi felfokozott várakozásokhoz képest. „Az akkumulátorcellák árcsökkenése idén nagyobb mértékű volt, mint az akkumulátorfémeké, ami azt jelzi, hogy a gyártók árrése beszűkült. A kisebb gyártókra különösen nagy nyomás nehezedik, hogy a piaci részesedésért folytatott küzdelemben csökkentsék a cellák árát” – írta kommentárjában Evelina Stoikou, a BNEF egyik vezető elemzője. A 115 dollár többféle akkumulátoros végfelhasználás átlagát jelenti, beleértve a különböző típusú elektromos járműveket, buszokat és energiatárolási projekteket. Az elektromos járművek akkupakjainak átlagára 97 dollár/kWh-ra csökkent, így ez a szegmens először lépte át a 100 dollár/kWh-s küszöböt. Bár az elektromos járművek Kínában elérték az árparitást, sok piacon még mindig drágábbak, mint a hasonló belső égésű motoros autók. A BNEF várakozásai szerint az elkövetkező években több régió is eléri az árparitást, ahogy az olcsóbb akkumulátorok Kínán kívül is szélesebb körben elérhetővé válnak. A vásárlóknak a három nagy régió közül Kínában kellett a legkevesebbet fizetniük az akkumulátorokért, kilowattóránként átlagosan 94 dollárt. Az Egyesült Államokban és Európában 31%-kal (123 dollár/kWh), illetve 48%-kal (139 dollár/kWh) magasabbak árak alakultak ki, ami e piacok viszonylagos fejletlenségét, valamint a magasabb gyártási költségeket és az alacsonyabb mennyiségeket tükrözi. Az eltérés most nagyobb mértéket öltött, mint a korábbi években, ami arra utal, hogy Kínában élesebb verseny alakult ki, mint a nyugati országokban. Ez az akkumulátorok árának erőteljesebb csökkenését és kisebb árrések alkalmazását eredményezte, ami számos kínai akkumulátorgyártót arra kényszerített, hogy új területekre lépjen be, beleértve az energiatárolást, és a tengerentúli piacokat, ahol a vásárlók hajlandóak többet fizetni az akkumulátorokért. Az iparág az alacsony nyersanyagárakból is profitált. Ezek azonban a következő néhány évben emelkedhetnek, mivel a geopolitikai feszültségek, a vámok és az alacsony árak visszafogják az új bányászati és finomítási projekteket – figyelmeztet a kockázatokra az elemzés. Az LFP kémia nagyobb mértékű terjedése, a folyamatos piaci verseny, a technológiai, anyagfeldolgozási és gyártási fejlesztések ugyanakkor továbbra is nyomást gyakorolnak majd az akkumulátorok áraira. A fentiek alapján az elemzők jövő évre további 3 dolláros csökkenést prognosztizálnak. Hogy ez végül tényleg így lesz-e, majd egy év múlva kiderül, azt azonban már most is meg tudjuk ítélni, hogy a BNEF 2019-es, öt évre szóló prognózisa mennyire állta ki az idők próbáját. Akkor ugyanis azt írták, hogy 2023-ra megközelíthetjük, 2024-re pedig akár át is léphetjük a 100 dolláros álomhatárt, ami bizonyos régiókban és szegmensekben, árparitást hoz a villanyautók számára a belsőégésű motorral szerelt járművekkel. 2019 óta tetemes infláció volt, a dollár az elmúlt öt évben 23%-ot veszített az értékéből. Ha a különböző évek árait össze akarjuk hasonlítani ilyen körülmények között, akkor a mostani 115 dollárt el kell osztanunk 1,23-mal, hogy 2019-es dollárban is megkapjuk az értékét. Az eredmény 93 dollár lesz, tehát reálértéken valóban beesett 100 dollár/kWh alá az akkumulátorok átlagos ára. Az elektromos járművekbe szánt akkupakkok 97 dolláros árán pedig már ránézésre is látszik, hogy 100 dollár alatt van, de a rend kedvéért mondjuk el, hogy 2019-es árakon számolva 80 dollár/kWh alatt járunk. Mindezek alapján tehát nyugodtan kijelenthetjük, hogy a BNEF öt év távlatában sikeresen jósolta meg a trendeket, 2024-re bizonyos régiókban és szegmensekben valóban kialakult a villanyautók árparitása. A dolog szépséghibája, hogy mi itt Európában – egyelőre még – nem tartozunk ezek közé a régiók közé. Belátható időn belül realitás a 100 dollár/kWh árú akkumulátor dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!