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
auto
2024. 12. 16. hétfő

A vártnál is nagyobbat esett az akkumulátorok ára 2024-ben

üzlet
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

A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) a korábbi évekhez hasonlóan idén is közzétette az akkumulátorok árára vonatkozó globális felmérésének legfőbb számait. A tavalyi előrejelzésükben – reálárakon számolva – még 137 dolláros átlagos kilowattóránkénti árakat jósoltak az idei évre, a valóságban azonban ennél jóval alacsonyabb piaci árak alakultak ki.

A BNEF elemzése szerint 2024-ben a lítiumalapú akkupakkok ára kilowattóránként 115 dolláros szintre csökkent, ami 2023-hoz képest 20%-os esést jelent. Az árak ilyen nagymértékű csökkenésének hátterében többek között a cellagyártási túlkapacitások, a méretgazdaságosság, az alacsony alapanyagárak, az olcsóbb lítium-vasfoszfát (LFP) kémiára történő átállás, valamint az elektromos járművek piacának lassulása áll. Megjegyzendő, hogy ez az adat globális átlagot jelent, melyhez képest az árak országonként és alkalmazási területenként nagymértékben eltérhetnek.

Az elmúlt két évben az akkumulátorgyártók agresszíven bővítették a gyártási kapacitásaikat, amelyek messze meghaladják a valós keresletet (a témával mi is foglalkoztunk ebben a cikkünkben). Jelenleg világszerte 3,1 terawattóra cellagyártó kapacitás működik, ez a BNEF szerint több mint 2,5-szerese a lítiumion-akkumulátorok éves felhasználásának. Bár valamennyi ágazatban növekedett a kereslet az előző évhez képest, az elektromos járművek piaca idén lassabb növekedésre kapcsolt, különösen a korábbi felfokozott várakozásokhoz képest.

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

Az akkumulátorcellák árcsökkenése idén nagyobb mértékű volt, mint az akkumulátorfémeké, ami azt jelzi, hogy a gyártók árrése beszűkült. A kisebb gyártókra különösen nagy nyomás nehezedik, hogy a piaci részesedésért folytatott küzdelemben csökkentsék a cellák árát” – írta kommentárjában Evelina Stoikou, a BNEF egyik vezető elemzője.

A 115 dollár többféle akkumulátoros végfelhasználás átlagát jelenti, beleértve a különböző típusú elektromos járműveket, buszokat és energiatárolási projekteket. Az elektromos járművek akkupakjainak átlagára 97 dollár/kWh-ra csökkent, így ez a szegmens először lépte át a 100 dollár/kWh-s küszöböt. Bár az elektromos járművek Kínában elérték az árparitást, sok piacon még mindig drágábbak, mint a hasonló belső égésű motoros autók. A BNEF várakozásai szerint az elkövetkező években több régió is eléri az árparitást, ahogy az olcsóbb akkumulátorok Kínán kívül is szélesebb körben elérhetővé válnak.

A vásárlóknak a három nagy régió közül Kínában kellett a legkevesebbet fizetniük az akkumulátorokért, kilowattóránként átlagosan 94 dollárt. Az Egyesült Államokban és Európában 31%-kal (123 dollár/kWh), illetve 48%-kal (139 dollár/kWh) magasabbak árak alakultak ki, ami e piacok viszonylagos fejletlenségét, valamint a magasabb gyártási költségeket és az alacsonyabb mennyiségeket tükrözi. Az eltérés most nagyobb mértéket öltött, mint a korábbi években, ami arra utal, hogy Kínában élesebb verseny alakult ki, mint a nyugati országokban. Ez az akkumulátorok árának erőteljesebb csökkenését és kisebb árrések alkalmazását eredményezte, ami számos kínai akkumulátorgyártót arra kényszerített, hogy új területekre lépjen be, beleértve az energiatárolást, és a tengerentúli piacokat, ahol a vásárlók hajlandóak többet fizetni az akkumulátorokért.

Az iparág az alacsony nyersanyagárakból is profitált. Ezek azonban a következő néhány évben emelkedhetnek, mivel a geopolitikai feszültségek, a vámok és az alacsony árak visszafogják az új bányászati és finomítási projekteket – figyelmeztet a kockázatokra az elemzés. Az LFP kémia nagyobb mértékű terjedése, a folyamatos piaci verseny, a technológiai, anyagfeldolgozási és gyártási fejlesztések ugyanakkor továbbra is nyomást gyakorolnak majd az akkumulátorok áraira. A fentiek alapján az elemzők jövő évre további 3 dolláros csökkenést prognosztizálnak.

Hogy ez végül tényleg így lesz-e, majd egy év múlva kiderül, azt azonban már most is meg tudjuk ítélni, hogy a BNEF 2019-es, öt évre szóló prognózisa mennyire állta ki az idők próbáját.

Akkor ugyanis azt írták, hogy 2023-ra megközelíthetjük, 2024-re pedig akár át is léphetjük a 100 dolláros álomhatárt, ami bizonyos régiókban és szegmensekben, árparitást hoz a villanyautók számára a belsőégésű motorral szerelt járművekkel.

2019 óta tetemes infláció volt, a dollár az elmúlt öt évben 23%-ot veszített az értékéből. Ha a különböző évek árait össze akarjuk hasonlítani ilyen körülmények között, akkor a mostani 115 dollárt el kell osztanunk 1,23-mal, hogy 2019-es dollárban is megkapjuk az értékét. Az eredmény 93 dollár lesz, tehát reálértéken valóban beesett 100 dollár/kWh alá az akkumulátorok átlagos ára.

Az elektromos járművekbe szánt akkupakkok 97 dolláros árán pedig már ránézésre is látszik, hogy 100 dollár alatt van, de a rend kedvéért mondjuk el, hogy 2019-es árakon számolva 80 dollár/kWh alatt járunk.

Mindezek alapján tehát nyugodtan kijelenthetjük, hogy a BNEF öt év távlatában sikeresen jósolta meg a trendeket, 2024-re bizonyos régiókban és szegmensekben valóban kialakult a villanyautók árparitása. A dolog szépséghibája, hogy mi itt Európában – egyelőre még – nem tartozunk ezek közé a régiók közé.

Belátható időn belül realitás a 100 dollár/kWh árú akkumulátor

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.