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
auto

Nagyon erős a közvélekedésben az a narratíva, hogy az elektromos autókat kizárólag állami támogatással lehet eladni. Állandó példaként szokták Németországot felhozni, ahol a támogatási program 2023-as kivezetése után 2024 nem volt túl jó év az elektromos autók piacán (a narratíva földbe álló eladásokról szokott szólni, de a növekedés megtorpanása jobban leírja a helyzetet), de az Energiaügyi Minisztérium Magyarországon is igyekszik kihangsúlyozni a támogatásnak a piac bővülésében betöltött szerepét.

Az biztosnak tűnik, hogy akadnak olyan vevők a piacon, akiknek az állami támogatás milliói hozzák meg a kedvet a vásárláshoz, de a számok alapján nagyon úgy tűnik, hogy nem ők vannak többségben.

Tisztán elektromos személyautók

2022

2023

2024

Új személyautó
(növekedés az előző évhez képes)
(arány az összes új autón belül)

4.707
(7,04%)
(4,22%)

5.797
(+23,3%)
(5,38%)

8.565
(+47,7%)
(7.04%)

Használt import
(növekedés az előző évhez képes)

6.336

6.958
(+9,8%)

11.542
(+65,9%)

Összesen

11.043*

12.755

20.107

* Nem teljesen pontos, minden 5E kategóriát tartalmaz, mert 2022-ben még nem bontották külön járműkategória szerint az adatokat.

Az Energiaügyi Minisztérium 2025. március 20-i Facebook bejegyzése szerint 5400 pályázattal eddig 6700 autót igényeltek, amelyek több mint ötöde kisteherautó volt. Valószínűleg nem lövünk nagyon mellé, ha eddig összesen 5300 támogatással vett személyautóról beszélünk. Hogy ebből mennyit adtak már át tavaly és mennyire kerül majd idén zöld rendszám, azt nem tudjuk, de remélem nem járunk messze az igazságtól ha 3500 darab tavaly átadott támogatásos villanyautóval számolunk.

Tavaly (2024-ben) összesen 20.107 tisztán elektromos személyautóra került zöld rendszám (a közlemények szeretik a 22 ezres, minden járműkategóriát tartalmazó számot idézni, de mi itt most személyautókról beszélünk). Ebből 8565 autót  (42,6%) újként helyeztek forgalomba, 11.542 tisztán elektromos autó (57,4%) pedig használtan került az országba.

Több mint hetvenezer tisztán elektromos gépkocsival zártuk 2024-et

2023-hoz képest tavaly 2768 autóval adtak el többet újként (47,7%-os növekedés), míg használtként 4584 darabbal több (65,9%-os növekedés) tisztán elektromos személyautó került az ország útjaira. 2023-ban a használt import az elektromos személyautóknál az összes forgalomba helyezés 54,6%-át tették ki a 2024-es 57,4%-kal szemben.

Jól látható tehát, hogy az elektromobilitás iránti érdeklődés tavaly a használt importban nagyobb nyomot hagyott, mint az új autó értékesítésben, annak ellenére, hogy az állami támogatás csak ez utóbbit segítette. A számokból kiindulva okkal feltételezhetjük, hogy a 8565 autó nagy részét akár állami támogatás nélkül is megvették volna. De ha 2023-hoz képest a teljes, 2768-as növekményt a támogatás hatásának vesszük, akkor is marad a 3500 darabból ~600 autó, ami valószínűleg támogatás nélkül is gazdára talált volna.

A 3500 támogatással vett villanyautó az összes újként eladott személyautónak nagyjából 40%-a. Az új személyautók 60%-át tehát úgy vették meg, hogy nem igényeltek hozzájuk állami segítséget (vagy mert nem voltak rá jogosultak, vagy mert banki finanszírozást szerették volna igénybe venni, ami a támogatással nehezen volt összeegyeztethető).

Amikor egy nem minden vásárlói körnek járó állami támogatás egy autó vételárának a 20-25%-át fedezi, akkor ne lepődjünk meg, ha 3-4 év múlva ez a kedvezményszint a használt autók árában is megjelenik majd. Így aki most támogatás nélkül vette meg az autóját, az egyből elkönyvelhet egy 2,8-4 millió forintos veszteséget a normál értékvesztésen felül.

Nem meglepő, hogy az autóvásárlók egy részét, akik valami oknál fogva nem tudtak élni a lehetőséggel (nem voltak jogosultak vagy nem tudták a teljes vételárat kifizetni egyben) ez a támogatási program a használt villanyautók irányába terelte. Pláne, hogy 2024-ben rengeteg olyan villanyautó került Nyugat-Európában a használtautó-piacra, amelyet 2019-2021 között lízingeltek az első tulajdonosaik. Ezek ára ma már jelentősen alacsonyabb az állami támogatással csökkentett vételárnál is, így azok a villanyautók sokkal szélesebb kör számára lettek elérhetőek.

2022

2023

2024

Új kishaszonjárművek
(növekedés az előző évhez képes)
(arány az összes új autón belül)

564
(3,2%)
(3,2%)

674
(+19,5%)
(3,25%)

1343
(+99,2%)
(5,42%)

Bár alacsony szintről, de 2024-ben nagyot nőtt az elektromos kishaszonjárművek piaca. 2022 után 2023-ban mindössze 19,5%-os növekedést láttunk, majd 2024-ben lényegében megduplázódott az újként eladott elektromos kisteherautók száma. Bár még mindig nagyon kevés járműről beszélünk, és az elektromos hajtással rendelkezők még mindig csak alig 5%-át teszik ki a teljes kishaszonjármű-piacnak, az irány jónak tűnik. Hogy a növekedésben mekkora szerepe volt az állami támogatásnak, a nagyvállalatokra vonatkozó új ESG szabályoknak és az autógyártók CO2 szabályok miatti értékesítési kényszerének, azt nehéz megmondani, de mindenesetre sok cég flottájában megjelentek az első tisztán elektromos kisteherautók, amik lehetőséget teremtenek az új technológiával való ismerkedésre és az új szokások kialakítására.

Ez a cég már csak elektromos teherautókkal szállít Budapesten

Az vitathatatlan, hogy az állami támogatás megléte egy pozitív üzenet volt az autóvásárlók felé, és a szóbeszéd tárgyává tette az elektromos autókat a céges flották kezelőinél. Az adatok azonban nem támasztják alá, hogy az így elköltött sok milliárd forint állna a tavalyi elektromosautó-állomány drasztikus bővülése mögött. A támogatás jelentős része olyan vásárlókhoz kerül, akik valószínűleg támogatás nélkül is megvették volna az autót, miközben a támogatás által felhajtott átlagárak miatt a támogatásból kiszorulók (magánszemélyek és a teljes autó árával nem rendelkező vállalkozások) közül valószínűleg kevesebben tudtak új elektromos autót venni.

Mindenesetre az állami támogatást ezen a héten még lehet igényelni. Pénz van még a keretből.

Bővült a kör, most még többen tudnak támogatást igényelni elektromos autó vásárlásához

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.