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 Az elektromos autókban nem csak az a nagyszerű, hogy a mozgást elektromos áram segítségével oldják meg, hanem hogy szinte mindent elektronikus rendszerek felügyelnek bennük. Ahhoz, hogy ezek gond nélkül (majdnem azt írtam, hogy olajozottan) tudjanak együttműködni egymással, meg kell osszák a saját adataikat a többi komponenssel. Mivel ezt az adatmegosztást a szabványos CAN buszon keresztül intézik, az adatforgalomba belehallgató külső szemlélő olyan adatokhoz is hozzájuthat, amit a gyártó a hagyományos kijelzőkön és megjelenítőkön nem köt a sofőr vagy a tulajdonos orrára. Nem meglepő, hogy a technológiai világban eleve járatosabb, a villanyautókat is elsők között megvásárló autósok között bőven akadtak olyanok, akiknek nem csak az igénye, de a tudása is megvolt ahhoz, hogy ebből az egyébként nem dokumentált adathalmazból kinyerjék a legértékesebb adatokat. A mi legnagyobb szerencsénkre ezek a mérnök zsenik rendszerint nem tartják meg maguknak az információkat, hanem egy applikáció formájában más számára is elérhetővé teszik. Így ma már a legnépszerűbb elektromos autókhoz léteznek speciális alkalmazások, amelyekkel az autósok rengeteg érdekes és hasznos információhoz juthatnak hozzá. Közös jellemzőjük, hogy használatukhoz szükség van egy OBDII adapterre, ami Bluetooth vagy Wi-Fi kapcsolaton keresztül kommunikál a telefonnal. Az adaptert az autó műszerfala alá elrejtett OBDII rendszerű szervizcsatlakozójába kell bedugni, ahonnan az az adatokon túl energiaellátást is kap. Fontos tudni, hogy a filléres, Kínából megrendelhető OBDII olvasók a legritkább esetben alkalmasak az elektromos autókkal való kommunikációra, mert a szoftverük csak egy szűkített, a hagyományos autókkal való alap kommunikációra elegendő parancsot tartalmazó utasításkészlettel rendelkezik. Sajnos az idehaza árult olcsóbb adapterek többsége is ugyanilyen butított változat, ezért érdemes az itt említett, bevált darabokat választani. Fontos tudni, hogy a CAN Busz az autó elsődleges kommunikációs eszköze, ezek az appok és adapterek pedig közvetlenül csatlakoznak ehhez a rendszerhez. Bár nyilván erősen hibatűrő a rendszer, az appok pedig alapvetően óvatosak, az ilyen jellegű beavatkozásnak akár nagyon negatív eredménye is lehet (ebbe beletartozik egy-egy részegység meghibásodása vagy extrém esetben egy hibás utasítás esetén a mozgásban lévő autó irányíthatatlanná válása is). Éppen ezért nem bíztatok senkit ezeknek az applikációknak a használatára, inkább csak bemutatom a lehetőségeket. Aki sokunkhoz hasonlóan használni szeretné őket, az tegye saját felelősségére! Nissan LEAF, Nissan e-NV200 – Leaf Spy A legismertebb és legnépszerűbb ezek közül a Nissan LEAF-ekhez készített Leaf Spy, ami mind androidos, mind pedig iOS rendszerű mobiltelefonokhoz és tabletekhez elérhető. Az app leghasznosabb funkciója, hogy százalékos értékben megmondja a Nissan LEAF akkumulátorának állapotát SOH (State of Health, vagyis egészségügyi állapot) jelöléssel. Bár az autó is jelöl hasonlót a 12 pálcikával, az applikációban látható adat sokkal precízebb. Az autó az első pálcikát 85%-os akkuállapotnál veszíti el, így az összes egységet mutató autóknál csak ezzel az applikációval lehet megállapítani, hogy a 85-100% tartományon belül hol is áll az akku. Persze fontos tudni, hogy a SOH érték néhány egymást követő villámtöltéssel és azonnali intenzív merítéssel (autópályázás) akár jelentősen fel is tornázható, ez az érték előbb utóbb visszaesik a reális érték közelébe. Így ha egy LEAF műszerfalán már hiányzik egy pálcika, de 90%-ot mutat a SOH érték, ott valószínűleg ez utóbbi adat egy kicsit pontatlan. Leaf Spy Pro: Cella feszültségek, akku állapota (SOH), AC (L1/L2s) és DC (QCs) töltések száma, töltöttségi szint (SOC), 12 V-os rendszer pillanatnyi feszültsége egy képernyőn A másik fontos lehetőség az egyes cellák feszültségszintjének ellenőrzése, amire mV pontossággal van lehetőség. Egy jól működő, feltöltött akkumulátorú autónál a legkisebb és legnagyobb feszültségű cella között az eltérés 12-15 mV körül alakul, míg lemerült állapotban akár 30-40 mV is lehet az eltérés. Ha valamelyik cella ebből a tartományból lefelé kilóg, és több töltés-merítés ciklus alatt sem áll helyre, akkor azt a cellát érdemes mielőbb cseréltetni, mert az jelentősen csökkenti a teljes akkucsomag használható kapacitását. Leaf Spy Pro: aktuális menetadatok és hőmérsékletek A Leaf Spy ezen felül folyamatosan képes mutatni az aktuális fogyasztást, az akkucsomagok hőmérsékletét, menet közben naplózza a sebességet és a tengerszint feletti magasságot, a pillanatnyi energiafelvételt és visszatöltést, és akár az is szemmel tartható, hogy mikor melyik részegység mennyi energiát igényel. Töltéskor természetesen lehetőség van a töltöttségi szint alakulása mellett a töltő teljesítményének és az akku hőmérsékletének követésére is. Vásárlásnál jöhet még jól az eddigi AC és DC töltések száma, amit az app szintén képes kiolvasni. Lehetőség van az összes kiolvasott adat szinte valós idejű rögzítésére, így aki szeret óriási adathalmokban kutakodni, az utólag ezt könnyedén megteheti. Az adatokat net kapcsolat esetén folyamatosan tudja szinkronizálni például egy Dropbox mappába is. A Nissan LEAF egyik bosszantó hibája, hogy amikor az akkumulátor töltöttsége 6% alá esik, akkor a műszerfalon semmit nem ír már ki az akku állapotáról (ekkor az autóban még kb. 1,2-1,8 kWh használható energia van). Pedig a hazai rendkívül fejletlen töltőhálózat mellett gyakran szükség van az utolsó wattokra is, hogy elérjük a következő töltőt. A Leaf Spy ilyenkor is nagyon hasznos segítség, hiszen végig követhető az akkuból még kivehető energia mennyisége, így némi gyakorlattal pontosan beosztható az utolsó 1 kWh energia is. Ettől nem fog többet menni az autó, de a pontos adatot látó sofőr sokkal nyugodtabban vezethet. A LEAFSpy működéséhez az OBDII protokoll 1.5-ös verziójának támogatása szükséges. Bár az összes kínai klón azt állítja magáról, hogy ismeri ezt a protokollt, sőt a 2.0-ás és 2.1-est is, a gyakorlatban ez nagyon ritkán igaz. Érdemes az alábbi termékek valamelyikét választani. Fontos tudni, hogy iOS alatt a sima Bluetooth-os verziók nem használhatók, csak a Bluetooth LE változatok. A Wi-Fi-s verziók hátránya, hogy amíg a telefon az OBDII olvasó Wi-Fi hálózatára van kapcsolódva, addig nem lát ki az internetre (frissítés 2018-02-04: ha nincs átjáró beállítva, akkor kiláthat; köszönjük NLQ-nak a kiegészítést), így állandó használatra kevésbé alkalmasak. Az Android, mint rendszer kevésbé finnyás a Bluetooth kapcsolatot illetően, mind Bluetooth LE, mind pedig normál Bluetooth megfelelő neki. A Leaf Spy Androidon normál, Lite és Pro verzióban is elérhető. A Lite verzió ingyenes, és ahogy sejteni lehet, csak a legfontosabb alap információkat írja ki. Autóvásárlásnál való ellenőrzéshez már ez is elegendő, illetve érdemes a normál vagy a Pro verzió megvásárlása előtt ezzel kipróbálni a kiválasztott adaptert. A Normál verzió 3899, a Pro pedig 5600 forint. Véleményem szerint a Pro verzió bőven megéri az árát, hiszen azzal nem csak adatot kiolvasni, de egyes beállításokat módosítani, illetve hibakódokat kiütni is lehet az autón. iPhone-ra csak a Pro verzió kapható, ára ugyanúgy 5600 forint körül alakul. Az applikációnak nincs hivatalos weboldala, de a készítő kérésre e-mailben küld részletes használati útmutatót. Egy korábbi verzióról itt olvasható részletes bemutató. A Nissan LEAF-hez iOS rendszeren elérhető egy LEAF Stat nevű applikáció is, de azzal nem érdemes foglalkozni, mert lassan 4 éve nem fejlesztik, és semmi olyan információt nem tud megmondani az autóról, amit a Leaf Spy ne tudna. Ajánlott OBDII olvasó Androidhoz: OBDLink LX (Bluetooth) Ajánlott OBDII olvasó iOS-hez: LELink (Bluetooth LE) Opel Ampera, Chevrolet Volt – MyGreenVolt (Android), MyGreenVolt Connect (iOS) Az idehaza is méltán népszerű Opel Ampera a LEAF-hez hasonlóan sokat elárul magáról a műszerfalán, de nem eleget. Éppen ezért érdemes ehhez az autóhoz is beszerezni a megfelelő applikációt és a szükséges OBDII olvasót. Az Androdidra elérhető egyetlen ilyen applikáció a MyGreenVolt szerencsére ingyenes, és letölthető a Google Play áruházból. A MyGreenVolt Wi-Fi-s vagy Bluetooth-os OBDII adaptert igényel, de a Bluetooth LE kapcsolatra nincs felkészülve. Az iOS-es verzió három dollárral egyenértékű forintért tölthető le az App Store-ból és csak WiFi-s OBD adapterrel használható. MyGreenVolt alap képernyő hőmérsékletekkel és fogyasztási adatokkal A MyGreenVolt messze nem annyira sokrétű, mint a Leaf Spy, de a legérdekesebb adatokat ez is elárulja az autóról. Elsősorban vezetés közbeni használatra tervezték, így folyamatosan mutatja a pillanatnyi és a hosszú távú átlagfogyasztást, az energiakivétel és töltés pillanatnyi teljesítményét, a fékezésnél visszanyert energia mennyiségét, az energiafogyasztás összetételét (hajtás, akkufűtés, utastérfűtés, stb.), az akku töltöttségét (használható és abszolút egyaránt), és még egy sor egyéb adatot. MyGreenVolt (Opel Ampera app) naplózott adatok grafikonokon ábrázolva Ajánlott OBDII olvasó: OBDLink LX (Bluetooth) vagy OBDLink MX Wi-Fi Opel Ampera, Chevrolet Volt – EngineLink (iOS) iOS-en kisebb tudású alternatívát jelent az ingyenes EngineLink applikáció, ami Bluetooth LE és Wi-Fi-s adapteren keresztül képes az autóból információt kiolvasni. A program ráadásul GM Volt néven beépítve tartalmazza az Ampera által biztosított extra adatokat, amikből a felhasználó szabadon összeválogathatja a számára fontosakat a lapozható képernyők valamelyikére. A konkrét típusokhoz gyártott alkalmazásokhoz képest nagyon fapados, de a semminél jóval több. Ajánlott OBDII olvasó iOS-hez: LELink (Bluetooth LE) Mitsubishi i-MiEV (Peugeot iOn / Citroen C-Zero) – CaniOn A Mitsubishi i-MiEV, de főleg annak európai ikertestvérei szintén nagyon népszerűek idehaza. Bár külsőre elég furcsa szerzetek ezek a japán kei kategóriába szánt járművek, használtan ma már 2,5-3 millió forintért megvásárolhatók és városi használatra nagyon ideálisak. A többi autóhoz hasonlóan azonban az i-MiEV sem árul el sokat magáról a műszerfalra tett apró kijelzőkön, de a lelkes rajongók szerencsére ehhez is készítettek megfelelő alkalmazást. Az ingyenesen letölthető CaniOn az előző applikációhoz hasonlóan sajnos csak Androidon érhető el, cserébe viszont rengeteg információt ad az autóról. Elsősorban a CaniOn is műszerfal kiterjesztésnek készült, így menet közben biztosít hasznos információkat. A telefon GPS-e által mért sebesség és magasság mellett látható az akkumulátor töltöttsége 0,5%-os precizitással, az akkucsomag feszültsége, a pillanatnyi áramfelvétel Amperben és kWh-ban kifejezve, a pillanatnyi fogyasztás a megtett útra vetítve (Wh/km) és az akkucsomag hőmérséklete. CaniOn: oszlopdiagramon ábrázolt fogyasztási és visszatöltési adatok Menet közben az app grafikonon is ábrázolja a különböző értékeket, így például jól nyomon követhető a visszatöltések aránya a fékezésekkor, a menetpedál állása (százalékosan), a fogyasztás, a sebesség és a tengerszint feletti magasságának alakulása az utazás során. Persze lehetőség van az egyes akkucellák feszültségszintjének és a különböző akkucsomagok hőmérsékletének a követésére is. Nagy segítség a CanIon, amikor az akku töltöttsége az autó műszerfala szerint nullán van, és a kocsi teknős módba vált. Az i-MiEV ugyanis szokatlanul nagy tartalékkal számol. Amikor a teknős mód megjelenik, akkor az akkumulátor még 10%-os töltöttségen áll, így ideális esetben akár még 10-12 km is megtehető az autóval ilyenkor. Ehhez azonban a műszerfalon már semmi visszajelzést nem kapunk. Szerencsére a CanIon ilyenkor is 0,5%-os lépésekben mutatja a töltöttséget, így az utolsó wattok is jól beoszthatók. Amit sajnos a CanIon nem tud, az az akku aktuális állapotának kiolvasása (vagyis hogy eredeti állapotához képest mennyit romlott), így az autóvásárlásnál maximum a cellák kiegyensúlyozottságát lehet vele ellenőrizni. CaniOn: akku celláinak feszültségszintje szintén oszlopdiagramon Az OBDII olvasóra ez az app is kényes, ráadásul olyanról is lehet hallani, hogy ha a telefon az autó kihangosítójára is rá van csatlakoztatva Bluetooth-szal, akkor az OBD-s kapcsolat szakadozhat, bár ez valószínűleg inkább az OBDII olvasó és/vagy a telefon hibája, mint az applikációé. Ajánlott OBDII olvasó: OBDLink LX (Bluetooth) Mitsubishi i-MiEV (Peugeot iOn / Citroen C-Zero) – EVBatMon for i-MiEV A CaniOn mellett létezik még egy EVBatMon nevű applikáció is, ami ugyan fizetős, de elvileg képes az akkumulátor állapotának kijelzésére is. (Azért elvileg, mert a kijelzett érték pontosságáról nincs információm.) Ezen felül mutatja az akkumulátor feszültségét, a legmagasabb és legalacsonyabb feszültségű cellákat és feszültségüket, a legmagasabb és legalacsonyabb hőmérsékletű akkucsomagokat és azok hőmérsékletét, a motor fordulatszámát és nyomatékát, illetve az akkuból kivett és abba töltött legnagyobb teljesítményt. Az applikáció Androidra 6599 forint, iOS-re 30,99 dollár. EVBatMon for i-MiEV: Fizetős ugyan, de valamivel többet is tud, mint az ingenes CaniOn Ajánlott OBDII olvasó Androidra: OBDLink LX (Bluetooth) Ajánlott OBDII olvasó iOS-re: OBDLink MX Wi-Fi Mitsubishi Outlander PHEV – EVBatMon for PHEV Relatíve nagy, tisztán elektromos hatótávja és villámtölthetősége miatt Magyarországon is népszerű a Mitsubishi plugin hibrid hobbiterepjárója, az Outlander PHEV. A rendkívül okos elektronikával felvértezett és nagyon kellemes autó szintén keveset és azt is néhol kaotikusan árulja el magáról a műszerfalon, de az i-MiEV-hez létező EVBatMon appnak szerencsére létezik PHEV-hez készült változata is. Tudásban nagyon hasonló az i-MiEV verzióhoz, de itt már lehetőség van az egyes cellák monitorozására is. A másik verzióhoz hasonlóan ez az EVBatMon is fizetős, de az egyszeri 6599 forint (Android) illetve 30,99 dollár (iOS) nem olyan vészes összeg egy ilyen applikációért. Ajánlott OBDII olvasó Androidra: OBDLink LX (Bluetooth) Ajánlott OBDII olvasó iOS-re: OBDLink MX Wi-Fi Mitsubishi Outlander PHEV – PHEV Watchdog Ez a Google Play áruházban nem elérhető app leginkább a valós idejű adatok megjelenítésében jeleskedik. Az alap képernyőn a km óra állása, a sebesség, az irány, a tengerszint feletti magasság, az üzemanyag mennyiség a motor fordulatszáma és az éppen használt teljesítmény látható. Egy másik képernyőn az első és hátsó motorok közötti teljesítmény megosztás látható, illetve itt jelenik meg a visszatöltés teljesítménye is. A harmadik képernyőn látható az akkumulátor állapota (eredetihez képest százalékosan), a töltöttsége, az akkucsomag feszültsége, visszatáplálással és töltéssel bevitt áram mennyisége, a kivett energia mennyisége illetve a legnagyobb teljesítményű energia kivétel és visszatöltés értéke. Egy következő képernyőn az aktuális utazás tisztán elektromos részéről kapunk némi statisztikát. Az applikáció képes az összegyűjtött adatok naplózására, így később visszanézhetők az egyes utazások adatai, illetve a vezetési jellemzők szezonális változásai. Az applikáció ezen felül figyeli és naplózza az akku állapotának változásait is, így később visszanézhető, hogy mikor mennyit változott. A PHEV Watchdog elérhető a készítő weboldaláról. Renault Zoe, Renault Fluance, Renault Twizy, Renault Kangoo – CanZE A Can ZE a Leaf Spy-hoz hasonlóan nagyon átfogó applikáció, ami Android mellett iOS-re is elérhető. Nem csak a népszerű Zoe, de lényegében az összes villany Renault adatainak kiolvasásához használható, így igazán univerzális eszköz. Androidon Wi-Fi, Bluetooth és Bluetooth LE, míg iOS-en Wi-Fi és Bluetooth LE adaptereket támogatja, de a többi autóhoz és applikációhoz hasonlóan ez esetben is érdemes minőségi adaptert választani. Természetesen ez az applikáció is képes az akkumulátor állapotának kiolvasására. CanZE: Kiváló app a Renault összes típusához teljesen ingyen. A CanZE természetesen egy sor információt biztosít az akkumulátorról, a töltésről, a gumik nyomásáról, a vezetési stílusunkról, a fogyasztásról, a fékezés jellegéről, az egyes cellák töltöttségéről és hőmérsékletéről. Az applikációval még a rendszerbe beírt hibajelzések is kiolvashatók. CanZE: Rengeteg adatot grafikonon is tud ábrázolni. Hasznos, és egyedülálló funkció, hogy a CanZE le tudja kérni az autó különböző egységeinek firmware verziószámait, amit össze tud hasonlítani az általa az adott típushoz ismert legfrissebb firmware verziószámával. Ha létezik az autónkénál frissebb verziójú szoftver az autóhoz, akkor a frissítést a Renault szervizekben tudják feltenni. A legjobb az egészben, hogy a CanZE mindkét platformra teljesen ingyenes. Ajánlott OBDII olvasó Androidhoz: OBDLink LX (Bluetooth) Ajánlott OBDII olvasó iOS-hez: LELink (Bluetooth LE) Tesla Model S és Tesla Model X – TM Spy A Tesla kezelőfelülete és kijelzője alapvetően eléggé átgondolt és jól szervezett, de azért azon is lehetne még csiszolni. És persze nem is árul el mindent magáról. Ezért aki mindent tudni akar az autójáról, annak szüksége lesz a TM Spy applikációra is. A szintén csak Androidra elérhető app megmutatja az egyes cellák feszültségét, az akkupakkok hőmérsékletét a hűtőkör bemeneti és kimeneti ágán, a cellák eloszlását feszültségszint szerint (mennyire jól vannak kiegyensúlyozva a cellák), a még elérhető energiamennyiséget és az akkumulátor kapacitását (kWh-ában), az akkupakkal megtett távolságot és az akkumulátorba betöltött és onnan kivett teljes energiamennyiséget. Ha egy adott típusnál ismert, hogy mennyi az újkori akkukapacitása (legalábbis amit ez az app az adott típusnál új állapotnál kiír), akkor az aktuális akkukapacitás alapján lehet akkuromlást számolni, de ezt az applikáció nem teszi meg nekünk. A TM Spy egyébként szinte teljesen ugyanúgy néz ki, mint a Leaf Spy, ami sajnos nem egy pozitív tulajdonság. A TM Spy applikáció ára 2669 forint. Tesla Model S és Tesla Model X – Dashboard for Tesla (Android) Ez az app kicsit kilóg a sorból, mert nem plusz adatok kiolvasására, hanem az eredeti távvezérlő applikáció leváltására készült. Lehet, hogy nem tud mindent, amit az eredeti applikáció (bár ahogy nézem nem sok minden maradhatott ki), de van néhány nagyon hasznos kiegészítése is. Ilyen például az okos töltés, aminél különböző töltőhöz különböző töltési szabályok állíthatók be. Megadható például, hogy otthon mindig úgy töltsön, hogy a reggeli indulás időpontjára érje csak el az előre meghatározott töltöttségi szintet, de beállítható az is, hogy a töltés vége előtt egy kicsivel indítsa el az autó klímáját is az utastér előhűtéséhez és fűtéséhez. Minden egyes töltőhöz akár többféle szabály is megadható, így lehetőség van a hét napjainak a különálló programozására is. A Dashboard for Tesla olyan apró figyelmességre is képes, hogy figyelmeztet egy megadott időpontban, ha az autó nincs töltőre csatlakoztatva, így a feledékeny tulajdonosok nem reggel szembesülnek az üres akkus autóval. Az applikációban a távvezérelhető funkciók szinte mindegyike programozható valami eseményhez, és lehetőség van az automatikus hűtésre és fűtésre is, ha a kabin hőmérséklet elér egy megadott szintet (az autó gyárilag csak hűteni tud). Az applikáció bizonyos információkat widgetként a főképernyőre is ki tud tenni, és külön kiegészítő applikációval lehetőség van az Android Wear kompatibilis okosórákon való vezérlésre is. Dashboard for Tesla Az applikáció sajnos csak Androidon érhető el, és egy kipróbálás erejéig ingyenes. A teljesen funkcionális alap verzió ára 15 dollár, de a különböző extra funkcióknak külön néhány dolláros ára van. Mivel ez az applikáció a Tesla szerverein keresztül kommunikál az autóval, nincs szükség OBDII csatlakozóra. Tesla – Remote S (iOS) Az előzőhöz nagyon hasonló applikáció iPhone-ra a Remote S, ami szintén a Tesla saját applikációja által is használt API-n keresztül tudja vezérelni az autót. A Remote S azonban olyan funkciókat is megvalósít, amit a gyártó kihagyott a saját programjából, mint például a számított, gyári és tipikus hatótáv egyidejű kijelzése (igen, ezeket együtt nem tudja mutatni a Tesla), az autó pozíciójának követése vezérlés nélkül (ha egy családtagnak akarjuk megengedni, hogy kövesse a helyzetünket), figyelmeztetés előre beállított töltöttségi szintnél (kWh vagy %), vagy az autó mozgatása úgy, hogy nem vagyunk mellette (ez elég veszélyesnek hangzik). Lehetőség van a különböző időponthoz vagy lokációhoz kötött feladatok automatikus indítására is, de ez némileg macerásabb, mint a Dashboard for Tesla esetén. A Remote S applikáció teljeskörű Apple Watch támogatást is kínál, ára mindössze 9,99 dollár. BMW i3 A német autók nem sokat árulnak el saját magukról, legalábbis nem igazán léteznek külsős applikációk hozzájuk. A BMW-n szerencsére van egy rejtett menü, amiben egy-két dolgot be is lehet állítani, de sok olyan adatot elárul magáról az autó, ami érdekes lehet mondjuk egy vásárlásnál. A menüről Horváth András készített egy informatív videót: Kia Soul / Hyundai Ioniq – Torque Pro + plugin A koreai autókhoz egyelőre még nem készítettek egyedi appokat, de a CAN buszon lévő adatokat már elkezdték visszafejteni. Ezeket a hagyományos autóknál is népszerű Torque Pro applikációban lehet életre kelteni, amihez itt talható némi útmutatás. A különböző típusokhoz elérhető adatokat a lelkes közönség Githubon gyűjti. A koreai típusokhoz szintén nem minden OBD olvasó jó, ezért érdemes vásárlás előtt ezt az oldalt átböngészni. A Kia és Hyundai tulajdonosoknak egyelőre a szokásosnál egy kicsit jobban meg kell küzdeniük az adatokért, de remélhetőleg hamarosan készül azokhoz az autókhoz is konkrét applikáció. Torque Pro alternatívája iOS-en az EngineLink, amibe szintén beírhatók a Githubról letöltött egyedi PID-ek. Toyota PHEV – Hybrid Assistant A legnagyobb példányszámban értékesített elektromos meghajtással is rendelkező autó természetesen nem a Nissan LEAF, hanem a Toyota valamelyik hibrid változata. Ezekhez is készült remek applikáció, amivel folyamatosan nyomon lehet követni, hogy épp mi történik az autóval. Az Androidra elérhető Hybrid Assistant ingyenes és a Toyota illetve Lexus hibridek többségével kompatibilis (teljes lista a honlapon elérhető). Az apphoz készült egy profi, három nyelvű használati is, de a megismeréséhez egy komplett videósorozat is elérhető. Ajánlott OBDII olvasó: OBDLink LX (Bluetooth) A Hybrid Assistant a mért adatok naplózására is képes, amit később a külön letölthető Hybrid Reporter segítségével lehet feldolgozni és megjeleníteni. OBDII adapterek A legtöbb villanyautós a számára szükséges applikáció kiválasztása után beleesik ugyanabba a hibába: megrendeli az első útjába eső, a specifikációk alapján megfelelőnek tűnő kínai adaptert (akár külföldről, akár belföldről). Előfordul, hogy az az adapter működni fog, de sokkal nagyobb annak a valószínűsége, hogy nem. Érdemes az így elvesztegetett heteket és dollárokat/forintokat megspórolni és egyből kipróbált adaptert választani. Ezek nem csak hogy működnek, de a működőképes kínai klónoknál sokkal gyorsabbak és stabilabbak is. LELink Bluetooth LE OBD II adapter iOS rendszerű készülékekhez (iPhone, iPad) tulajdonképpen ez az egyetlen jó minőségű megoldás (leszámítva a Wi-Fi adaptereket). Szinte nulla fogyasztású, bátran az OBDII csatlakozóban hagyható, külön párosítás nélkül csatlakoztatható a telefonhoz, gyors adatkiolvasású és rendkívül stabil működésű. Sok esetben Androiddon futó applikációkkal is használható, de nem minden telefon és nem minden app képes Bluetooth LE (Low Energy) kapcsolatot kezelni. OBDLink LX Bluetooth OBD II adapter Androidon a legtöbb applikációhoz ajánlott modell az OBDLink LX, ami Bluetooth-on kommunikál a telefonal. Az egyik leggyorsabb és legstabilabb ilyen jellegű adapter. Nem olcsó, de cserébe nem zsákbamacska, és nincs vele bosszankodás sem. Ahogy a fenti képernyőképeken és videókon is látható, ezeket az applikációkat mérnökök és programozók készítik elsősorban saját maguknak. A külső megjelenés másodlagos, sokszor a kezelőfelület is épp csak annyira működik, hogy használható legyen. A cél a lehető legtöbb adat megismerése és monitorozása. Egy kis gyakorlás után a legtöbb applikáció sok segítséget tud adni ahhoz, hogy a mai, viszonylag limitált kapacitású akkumulátorral szerelt villanyautókból a lehető legtöbbet hozhassuk ki. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!