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
auto

Az elektromos sportautók között tavaly november óta a Tesla Roadster a mérce. Valahányszor bejelenti egy-egy autógyártó a legújabb, villanymotorral felszerelt sportautóját, azonnal a kaliforniai vállalat 2020-ban megjelenő villanyautójához hasonlítjuk. Nem véletlenül, hiszen az elmúlt hónapokban egyik gyártó sem tudott olyan elektromos meghajtású sportkocsit felmutatni, mely mind teljesítményben, mind hatótávban, és főleg árban fel tudná venni a versenyt a kétajtós Teslával. Azon vásárlók érdeklődését, akik kifejezetten a sebesség miatt szeretnének beszerezni egy Roadstert, minden bizonnyal az autó gyorsulási adata keltette fel, ami hihetetlen 1,9 másodperc 0-ról 100-ra, s ez a jövőben még javulhat is. Ez egy olyan érték, amivel nemhogy az eddigi elektromos autók, de még a jelenleg fejlesztés alatt állók, valamint a hagyományos meghajtású szuperautók leggyorsabbjai – mint például a Bugatti Chiron – sem tudnak szembeszállni.

Igen ám, azonban egy hónappal a Tesla novemberi eseménye előtt történt egy érdekes kijelentés egy kevésbé ismert japán gyártótól, ami közel sem verte fel annyira a port, mint Elon Musk előadása: az Aspark nevű vállalat azt állítja, hogy villanyautója kevesebb, mint két másodperc alatt felgyorsul 100 km/h-ra. Ez azt jelenti, hogy olyan gyorsan képes kilőni álló helyzetből, mint a páratlannak vélt Roadster, sőt, a gyártó szerint a legutóbbi tesztelések során mindössze 1,6 másodperc alatt lefutotta a sprintet, maga alá taszítva a villámgyors Teslát. A tesztekről itt látható egy rövid videó, egy 0-100-as gyorsulásért pedig 1:06-ig kell tekerni. A gyorsulgatás helyszínéül rövidebb szakaszt amúgy nem is választhatott volna a csapat, ugyanis ha a sofőr milliszekundumokkal később kezd el fékezni, akkor az árokban köt ki, ami igencsak drága mulatság lenne.

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

Az Aspark Owl, azaz Bagoly névre keresztelt szuperautója tehát 0,3 másodpercet vert rá az új Tesla Roadsterre, több, mint fél másodpercet a Model S-re Ludicrous módban, és egy teljes szekundumot a Rimac Concept One-ra. Ráadásul nem is egyszeri véletlenről van szó, az Owl többször is 2 másodperc alatt ért fel 100-ra. Hol van akkor a csalás? Az abroncsokon. Az autó ugyanis kifejezetten gyorsulásra szánt Hoosier versenygumikat viselt a tesztelés alatt jelentősen megnövelve a tapadást, melyeket ráadásul az Aspark munkatársai a Formula 1-ben használt módszerrel előmelegítettek, majd az indulás előtt gyorsan felszereltek a járműre. Bár az Owl kétségtelenül bámulatosan gyorsul, utcai gumikban minden bizonnyal nagyobb számok jöttek volna ki eredményül. Sőt, mitöbb, lítium-ionos akkumulátor helyett az autó energiaellátása szuperkondenzátoros megoldással van biztosítva, ami nagyon rövid időn belül hatalmas löketet eredményez a kocsinak.

A 2014 óta fejlesztett és a 2017-es Frankfurti Autószalonon bemutatott Aspark Owl egyébként kifejezetten a gyorsulásra lett tökéletesítve: 850 kilogrammos súlyával, és 98 centiméteres magasságával a Le Mans-i versenyautókra emlékeztet. A mindössze 435 lóerővel és 280 km/h-s sebességgel bíró villanyautó gyártási változata, ha egyáltalán lesz ilyen, már kapni fog akkumulátort is a szuperkondenzátorok mellé, amivel egy közel 150 kilométeres hatótávra tesz szert az amúgy utcán is legálisan használható sportautó. Ha ezek alapján bárki kedvet kapott megvásárolni a japán baglyot, az gondolja át még egy párszor, ugyanis az autó árát még leírni is fáj: átszámítva körülbelül 1 milliárd 85 millió forint. Hogy jobban gyorsul-e mint a Roadster? Szuperkondenzátorokkal és versenygumival igen. Lehet-e Tesla-gyilkos? Semmiképp.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.