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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Napjaink egyik legfontosabb tudományos kihívása az energiarendszer átállítása megújuló energiaforrásokra, melyhez azonban a termelés időszakossága miatt az elektromos áramot tárolni tudó berendezések, azaz akkumulátorok szükségesek. Igen ám, de mindeközben a közlekedési szektorban is kirobbant egy forradalom, melynek eredményeképpen egyre több és több ember vált a hagyományos, belsőégésű motorral felszerelt autómodellekről tisztább, elektromos energia által meghajtott kocsikra. Mivelhogy a villanyautók egyik legfontosabb alkatrésze az akkumulátor, aminek mérete ráadásul a vásárlók igényeinek kielégítése végett az idő előrehaladtával egyre növekszik, nem kellett sokat várni a tízmilliós kérdésre: mi lenne, ha az autónkat használnánk energiatároló egységként a lakásban?

Ez a kérdés az alapja a V2G (Vehicle-to-Grid) technológiának, amely lehetővé teszi, hogy ne csupán elvegyük az elektromos energiát a rendszerből, és feltöltsük vele autónk aksiját, hanem vissza is tudjuk azt tölteni a hálózatba, amiért természetesen pénzt kapunk. Számos kutató és energetikai vállalat kezdett el dolgozni ezen ötlet gyakorlati megvalósításán, és mára több országban, például az Egyesült Államokban és Dániában is sikerült ilyen rendszert létrehozni. Az igazi áttörést viszont az jelentené, ha a V2G kivitelezhető lenne bármelyik háztartás számára, amelynek lehetősége van otthon hálózatra csatlakoztatni a villanyautót. Az elmúlt években a Nissan vált az egyik főszereplőjévé e technológia fejlődésének, ugyanis a japán autógyártó 2016-ban az Enel energetikai vállalattal, 2017-ben pedig az OVO-val társulva egy nagyszabású projektet indított el az Egyesült Királyságban, amelynek keretében 100 helyszínen tette lehetővé a LEAF és e-NV200 tulajdonosoknak, hogy áramot töltsenek fel a rendszerbe az akkumulátorukból.

„Ha jelenleg mind a 20 000 Nissan elektromos autó a villamosenergia-hálózatra lenne kötve az Egyesült Királyságban, akkor körülbelül egy 200 MW-os erőmű áramtermelésével egyenértékű energiát biztosítanának. Egy olyan jövőben, ahol az ország minden autója elektromos, a V2G technológia egy akár 200 GW-os virtuális erőművet is eredményezne” – olvasható az OVO 2017 októberi sajtóközleményében.

OVO V2G Charger

A napokban megrendezett londoni Energy Technology Product Showcase rendezvényen az OVO több olyan berendezést is bemutatott, mely a V2G technológiát viszi közelebb a fogyasztók otthonához, köztük azt a 6 kW-os kétirányú fali töltőt, mely az energiaszolgáltató szerint a legelső otthoni, bárki számára elérhető ilyen berendezés a világon. A vállalat applikáció-alapú intelligens VCharge platformjával közösen a V2G töltő lehetővé teszi az autósok számára, hogy a járműben tárolt energiát akkor töltsék vissza a rendszerbe, amikor az a nagy kereslet miatt drága, és akkor vegyék ki onnan, amikor olcsó, ezáltal nem csupán a hálózatot szabadítják meg a hatalmas tehertől, de jelentős pénzösszegeket is tudnak vele keresni.

„A megújuló energia és az elektromos járművek tökéletes partnerek a 21. század számára. Ma elindítjuk a világ legelső, széles körben elérhető vehicle-to-grid töltőjét, segítve az energiaszektor egyik legnagyobb kihívásának megoldását. Több ezer EV akkumulátor számára tesszük lehetővé, hogy a hálózat kiegyenlítésében segédkezzenek a csúcsidőszakok alatt, valamint hogy még több megújuló energia érkezzen a rendszerbe, és alacsonyabb legyen a háztartások villanyszámlája” – mondta el Stephen Fitzpatrick, a vállalat alapítója vezérigazgatója.

https://youtu.be/VkfMeb8L1cU

Az Egyesült Királyságban tervezett és gyártott OVO V2G töltő most egy kétéves próbaidőszakon fog átesni, amely során a nyár kezdetével 1000 felhasználó juthat hozzá ingyenesen a berendezéshez, mielőtt árat is rendelnek hozzá és értékesíteni kezdik. Ugyan a töltő kizárólag a Nissan LEAF és az e-NV200 modellekkel működik, a jövőben várhatóan több gyártó is lehetővé fogja tenni e rendszer alkalmazását. Az OVO ezért egy 7 kW-os Smart Charger készüléket is bemutatott, mely márkától függetlenül minden elektromos autóval kompatibilis, és a VCharge használata mellett szintén az elektromos áram keresletéhez igazítja a töltés/visszatöltés időpontját.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.