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
auto
2024. 11. 22. péntek

2 milliárd dollárra perli a Teslát a Nikola Motors, mert állítólag lekoppintotta a kamionját

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

Egészen új szintre emelte a Tesla ellen indított gyűlöletkampányát a Nikola Motors: az elektromos- és más alternatív meghajtású teherautókat gyártó amerikai start-up 2 milliárd dollárnyi kártérítést követel Elon Musk vállalatától szabadalomsértésért, amit állítólag a Nikola One üzemanyagcellás kamion formaterveinek ellopásával és a Semi tervezésénél való felhasználásával követett el a Tesla. A Nikola Motors számára egyértelműen nem jelent jót, hogy a kaliforniai villanyautó-gyártó egy tisztán elektromos kamiont fog hamarosan a piacra dobni, mégpedig olyan specifikációkkal, amelyeket a konkurens vállalatok – mint például a Daimler – lehetetlenségnek titulál, éppen ezért a 2014-ben megalakult kamiongyártó mindent megtesz, hogy jobb fényben tüntesse fel magát, mint a Tesla. Nemrég például a Nikola bejelentette, hogy a kamionjára beérkezett összes foglalót visszatéríti, hiszen „más vállalatokkal ellentétben” neki nincs szüksége arra, hogy a befolyt előlegekből működtesse a vállalatot. A start-up továbbá azzal is eldicsekedett, hogy a Nikola One és Two modelljeikre már több, mint 8 milliárd dollár értékű megrendelés érkezett, azaz sokkal nagyobb sikert aratnak a szegmensben, mint amit a Semi valaha is elér.

Forrás: Electrek

A legújabb eset azonban több, mint a jól megszokott szájkarate. A Nikola szerint a Semi olyan formatervekből épül meg, amik három vonásban is megegyeznek a Nikola One hidrogénes kamionon látottakkal: az ívelt szélvédő, a géptörzs aerodinamikus formája, és a középen elhelyezett ajtó. Mindezekre a Nikola Motors egyik bizonyítéka a két kamion majdnem teljesen megegyező légellenállási tényezője (0,37 a Nikola One-é és 0,36 a Semié), valamint az, hogy a Tesla a Nikola One premierje után nem sokkal megpróbálta magához csábítani a Nikola Motors főtervezőjét. Állítólag a Nikola igyekezett az ügyet már korábban is rendezni a Teslával, és levélben kérte Elon Muskot, hogy halassza el a Semi bemutatóját, amíg nem tisztázzák a hasonlóságok okait, de a Tesla vezérigazgatója nem reagált rá semmit, ezért a Nikola a bíróságra vitte a dolgot.

Az ívelt szélvédő a Nikola One és a Tesla Semi esetében

Az aerodinamikus test a Nikola One és a Tesla Semi esetében

A középre helyezett ajtó a Nikola One és a Tesla Semi esetében, Forrás: Electrek

A Nikola által indított perben az olvasható, hogy a Tesla jogsértése zűrzavart okoz a piacon, ami kártékony hatással jár a Nikola márkára nézve. A villanyautó-gyártó ugyanis nem csupán ellopja a Nikola vásárlóit a lekoppintott formaterveket felhasználva, de a két kamion hasonlósága miatt minden problémát, ami a Tesla járműveivel adódik – így például a kigyulladó akkumulátorokat és az Autopilot okozta halálos baleseteket – a Nikola Motorshoz fogják kötni a fogyasztók.

„A vásárlók továbbá a Tesla Semi (hatótávjára és töltési idejére vonatkozó) korlátait a Nikolának fogják felróni, aminek következtében a vállalat termékei kevésbé tűnnek vonzónak. A Nikola és a Tesla egymással vetélkedő technológiákat kínál (hibrid a tisztán elektromos ellen). A Nikolától a Teslához átirányuló eladások csökkentik annak az esélyét, hogy a Nikola technológiája lesz a standard az alternatív meghajtású teherautók között” – érvel a Nikola Motors.

A szóban forgó kulcselemek más kamionokon is jelen vannak… Forrás: Electrek

Az információk szerint a 2 milliárd dolláros kártérítést az alapján határozták meg, hogy a Tesla tőzsdei értéke mennyivel emelkedett a Semi novemberi bemutatása után. A Tesla szóvivője az újságírók kérdésére csupán annyit reagált ez idáig, hogy a vádak teljesen alaptalanok. Bár a két vállalat zéró kibocsátású kamionja valóban hasonlít egymásra, az említett megegyező kulcselemeket kis kutatással könnyedén felfedezhetjük már jóval a Nikola One vagy a Tesla Semi előtt készült teherautókon. Mind az ívelt szélvédő, mind a középre elhelyezett ajtó évtizedek óta használatban van a tehergépjárművek formatervezésénél, így a Nikola vádjai már-már a vicc kategóriájának határát súrolják, vagy legalábbis borzasztóan kétségbe lehetnek esve a vezetők a start-up jövőjét illetően.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.