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 Egészen új szintre emelte a Tesla ellen indított gyűlöletkampányát a Nikola Motors: az elektromos- és más alternatív meghajtású teherautókat gyártó amerikai start-up 2 milliárd dollárnyi kártérítést követel Elon Musk vállalatától szabadalomsértésért, amit állítólag a Nikola One üzemanyagcellás kamion formaterveinek ellopásával és a Semi tervezésénél való felhasználásával követett el a Tesla. A Nikola Motors számára egyértelműen nem jelent jót, hogy a kaliforniai villanyautó-gyártó egy tisztán elektromos kamiont fog hamarosan a piacra dobni, mégpedig olyan specifikációkkal, amelyeket a konkurens vállalatok – mint például a Daimler – lehetetlenségnek titulál, éppen ezért a 2014-ben megalakult kamiongyártó mindent megtesz, hogy jobb fényben tüntesse fel magát, mint a Tesla. Nemrég például a Nikola bejelentette, hogy a kamionjára beérkezett összes foglalót visszatéríti, hiszen „más vállalatokkal ellentétben” neki nincs szüksége arra, hogy a befolyt előlegekből működtesse a vállalatot. A start-up továbbá azzal is eldicsekedett, hogy a Nikola One és Two modelljeikre már több, mint 8 milliárd dollár értékű megrendelés érkezett, azaz sokkal nagyobb sikert aratnak a szegmensben, mint amit a Semi valaha is elér. Forrás: Electrek A legújabb eset azonban több, mint a jól megszokott szájkarate. A Nikola szerint a Semi olyan formatervekből épül meg, amik három vonásban is megegyeznek a Nikola One hidrogénes kamionon látottakkal: az ívelt szélvédő, a géptörzs aerodinamikus formája, és a középen elhelyezett ajtó. Mindezekre a Nikola Motors egyik bizonyítéka a két kamion majdnem teljesen megegyező légellenállási tényezője (0,37 a Nikola One-é és 0,36 a Semié), valamint az, hogy a Tesla a Nikola One premierje után nem sokkal megpróbálta magához csábítani a Nikola Motors főtervezőjét. Állítólag a Nikola igyekezett az ügyet már korábban is rendezni a Teslával, és levélben kérte Elon Muskot, hogy halassza el a Semi bemutatóját, amíg nem tisztázzák a hasonlóságok okait, de a Tesla vezérigazgatója nem reagált rá semmit, ezért a Nikola a bíróságra vitte a dolgot. Az ívelt szélvédő a Nikola One és a Tesla Semi esetében Az aerodinamikus test a Nikola One és a Tesla Semi esetében A középre helyezett ajtó a Nikola One és a Tesla Semi esetében, Forrás: Electrek A Nikola által indított perben az olvasható, hogy a Tesla jogsértése zűrzavart okoz a piacon, ami kártékony hatással jár a Nikola márkára nézve. A villanyautó-gyártó ugyanis nem csupán ellopja a Nikola vásárlóit a lekoppintott formaterveket felhasználva, de a két kamion hasonlósága miatt minden problémát, ami a Tesla járműveivel adódik – így például a kigyulladó akkumulátorokat és az Autopilot okozta halálos baleseteket – a Nikola Motorshoz fogják kötni a fogyasztók. „A vásárlók továbbá a Tesla Semi (hatótávjára és töltési idejére vonatkozó) korlátait a Nikolának fogják felróni, aminek következtében a vállalat termékei kevésbé tűnnek vonzónak. A Nikola és a Tesla egymással vetélkedő technológiákat kínál (hibrid a tisztán elektromos ellen). A Nikolától a Teslához átirányuló eladások csökkentik annak az esélyét, hogy a Nikola technológiája lesz a standard az alternatív meghajtású teherautók között” – érvel a Nikola Motors. A szóban forgó kulcselemek más kamionokon is jelen vannak… Forrás: Electrek Az információk szerint a 2 milliárd dolláros kártérítést az alapján határozták meg, hogy a Tesla tőzsdei értéke mennyivel emelkedett a Semi novemberi bemutatása után. A Tesla szóvivője az újságírók kérdésére csupán annyit reagált ez idáig, hogy a vádak teljesen alaptalanok. Bár a két vállalat zéró kibocsátású kamionja valóban hasonlít egymásra, az említett megegyező kulcselemeket kis kutatással könnyedén felfedezhetjük már jóval a Nikola One vagy a Tesla Semi előtt készült teherautókon. Mind az ívelt szélvédő, mind a középre elhelyezett ajtó évtizedek óta használatban van a tehergépjárművek formatervezésénél, így a Nikola vádjai már-már a vicc kategóriájának határát súrolják, vagy legalábbis borzasztóan kétségbe lehetnek esve a vezetők a start-up jövőjét illetően. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!