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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A coloradói  Pikes Peak hegyi futamon mutatott lenyűgöző teljesítménye után a Volkswagen által fejlesztett 670 lóerős tisztán elektromos versenyautó azzal a céllal érkezett az európai kontinensre, hogy az idei Goodwood Festival of Speed versenyén is megdöntse az elektromos kategóriában felállított rekordot. Ám bármennyire is veszélyes a mély szakadékokkal határolt 20 kilométer hosszú pálya a Sziklás-hegységben, ahol Romain Dumas a VW I.D. R Pikes Peak versenygépben ülve minden komolyabb probléma nélkül lett győztes, megdöntve a célként kitűzött, és a mindenkori rekordot is, az angliai pályán töltött idő talán még jobban megizzasztotta a francia versenypilótát, ahol a rövidebb, mindössze 2 kilométeres szakaszon sokkal kiélezettebb verseny zajlott az indulók között. A Volkswagen marketingesei talán átaludták a hétvégét, vagy a honlap szerkesztője felejtett el rányomni a frissítés gombra, ugyanis e cikk írásakor a németek még nem dicsekedtek el a hétvégi produkciójukkal, mindenesetre akit az érdekel, hogy sikerült-e Richmond hercegének birtokán is rekordot döntenie a német gyártónak, az a hivatalos sajtóanyag nélkül is rátalálhat az eredményre egy rövid keresés után, sőt, a futamról készült felvételek is megtekinthetőek a goodwoodi rendezvény hivatalos honlapján.

A videókból, és néhány külföldi autós hírportál cikkéből kiderült, hogy bizony Romain Dumas és villanyautója Angliában is túlszárnyalta az elektromos járművek kategóriájában elért legjobb időt: a leggyorsabb futamán 43,05 másodperc alatt teljesítette a távot a pilóta, ezzel több mint 4 szekundumot ráverve a korábbi 47,34-es rekordra, amit Jonny Cocker 2013-as sprintje után mutatott a stopperóra egy Lola-Drayson B12 69/EV-ben ülve. Ezzel az I.D. R Pikes Peak az egész rendezvényen a leggyorsabb volt, maga mögé taszítva minden más villanyautót, és hagyományos meghajtású járművet egyaránt. A korábbi elektromos rekordot azonban egy másik villanyautó is megdöntötte a hétvégén, mégpedig a gyönyörű Nio EP9, mely 44,61 másodperc alatt ért célba, habár biztos nem bánták volna a nézők, ha egy kicsit tovább mutogatja magát az aszfalton.

Nio EP9

Ugyan a Volkswagen versenyautója a többi villanyautóval közösen ismét demonstrálta, hogy a villanymeghajtás nem egyenlő a lassúsággal és az unalommal, a makulátlan amerikai sikert nem tudta megismételni a gyártó, hiszen Nick Heidfeld 1999-es mindenkori rekordjáról egy kevéssel lecsúszott Romain Dumas, jóllehet a német pilótának egy McLaren MP4/13 Formula 1-es autó kellett ahhoz, hogy a 41,6 másodperces sprintidőt magáénak tudhassa. Az I.D. R Pikes Peak végül a második pozícióról is lemaradva csak a harmadik mindenkori leggyorsabb tudott lenni, ám a VW csapata elárulta, hogy jövőre mindenképp szeretnének visszatérni a goodwoodi pályára, az autó ugyanis egy sokkal jobb időt is tudott volna futni, ha lett volna elég idejük az amerikai verseny után a goodwoodi futamra ráhangolni a járművet. „Ezt az autót a Pikes Peak-re terveztük, egy 20 kilométeres versenyre. Túl sok az energia erre a futamra. Az autó nem 1,8 kilométeres pályára van tervezve, de azt hiszem, van pár ötletünk, hogy hogyan tegyük gyorsabbá a jövőben.”   

Az biztos, hogy a VW I.D. R Pikes Peak suhanását látva Nick Heidfeld is nehezen hitte el, hogy továbbra is ő a csúcstartó, ám nem az egykori Formula 1-es pilóta volt az egyetlen, akire Romain Dumas ráhozta a frászt: valószínűleg a Volkswagen csapattagok és a pálya mellett álló nézők szíve egyszerre állt meg egy pillanatra, mikor egy szombati próbafutamon a francia pilóta a füvön megcsúszva majdnem a szénakazalban végezte, amely nem biztos, hogy megmentette volna a nézőket és az autót a komolyabb sérüléstől. A rutin viszont őrangyalként vigyázott minden jelenlévőre, és segített a pilótának egy óriási mentéssel visszakormányozni a versenyautót az aszfaltra, így a jármű teljes épségét megőrizve keresheti következő futamát egy újabb rekord felállításához.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.