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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Arról már volt szó itt az oldalon, mikor ne vegyél elektromos autót, viszont olyan cikk még nem született, amiben konkrétan leírjuk, szerintünk ki az, akinek ajánlott lenne meghozni ezt a döntést. A következő sorokban olyan élethelyzeteket szeretnék bemutatni, amikben logikus választás az akkumulátoros elektromos jármű vásárlása.

Kertes ház, két autó

Amikor kocsmákban, bárokban az elektromos autózásról beszélgetünk, szinte bárkivel hamar eljuthatunk arra az álláspontra, hogy a villanyautó második autónak való. Ebből a feltételezésből indul a legősibb példa arra vonatkozóan, hogy milyen az ideális élethelyzet, amiben elektromos autót kell venni. A példa szerint van egy család, akik kertes házban élnek, szükségük van két autóra és meg is tehetik, hogy két viszonylag fiatal autót vásároljanak akár 5-10 millió forint értékben. Jellemzően az egyik autó napi szinten mozgásban van, munkába jár vele az egyik családtag vagy a vállalkozását működteti vele, napi 50-100-200 km-t megtéve. A másik autó pedig a család többi tagjának a szállítását hivatott megoldani, heti vagy havi néhány alkalommal. Ha együtt megy a család akkor a nagyobb autóval mennek, amibe mindannyian könnyen elférnek.

2018-09-11_fustos_villanyos_03

Egy hagyományos és egy elektromos autós háztartás (fotó: Antalóczy Tibor)

Ebben a helyzetben az egyik autót, amelyik naponta megy, szinte kötelező elektromosra cserélni. Anyagi megfontolásból mindenképp, mert a magasabb vételárat az alacsonyabb üzemeltetési költség többszörösen kompenzálja. Ilyenkor a család sűrűbben járó tagja élvezheti az elektromos autózás minden előnyét. A példa szerint keret van rá, az otthoni töltés megoldható. Ha olyan típust választanak, amiben mindannyian elférnek, akkor ha a tervezett családi utazás hossza belefér a hatótávba (vagy van útközben megfelelő villámtöltő), akkor a villanyos első számú autóvá is előléphet. Természetesen ha az elektromos mellett a másik autó hibrid, netán hatótáv növelővel ellátott elektromos autó, akkor a család az elektromobilitás magas fokát tudja képviselni úgy, hogy nem változtatnak a korábbi autózási szokásaikon. Valószínűleg sokkal többe sem kerül az elektromos változat, maximum a képviselt presztízsből kell egy picit lejjebb adni. Szerencsére ilyen példa számtalan van a villanyautósok Közösségében. Néhányan első kézből írtak már róla.

Tisztán elektromos és hibrid autós háztartás (fotó: Szűcs Gábor)

Hasonló család egy autóval

Nem minden családi házban élő teheti meg, hogy két autót tartson. Sokaknak talán nincs is rá szüksége vagy azért, mert csak egy családtag vezet vagy mert mindenhová együtt mennek vagy csak azért, mert jó a tömegközlekedés az adott településen. Ha az igényeiket teljes mértékben kiszolgálja egy autó vagy az anyagi körülményeik szűkösebbek, akkor sem kell nélkülözniük a villanyhajtást. Egy PHEV, mint a Toyota Prius plug-in, vagy egy hatótávnövelővel ellátott villanyautó, mint az Opel Ampera, vagy a BMW i3 REX, tökéletesen el tudja látni a családi autó szerepét úgy, hogy közben a munkába járást vagy a nagy bevásárlásokat teljesen elektromosan intézhetik. Használtan már 4 millió forint környékén találhatnak ilyen járművet.

Otthon tölt a Toyota Prius plugin hibrid (fotó: Balla Tibor)

Egy kis kompromisszummal erre a családmodellre is alkalmas lehet egy nagyobb hatótávolságú teljesen elektromos autó. Azok a típusok, amik autópályán is elmennek 150-200 km-t és villámtöltésre alkalmasak, simán használhatók országjárásra vagy tengerpari nyaralásra. A villanyautósok közösségében is sokan így csinálják. Meglepően könnyen, egy pici szemléletváltással, lehet alkalmazkodni ehhez a helyzethez. Sokan vannak már, akik váltottak és nem bánták meg.

Városi polgárok

Magyarország nagyvárosaiban gombamód megszaporodtak az új építésű lakások. Ezek rendkívül népszerűek a tehetősebb családok körében, csak az utóbbi években több ezer ilyen lakás épült országszerte. A legtöbb épület rendelkezik mélygarázzsal vagy zárt felszíni parkolókkal, ahová könnyen felszerelhetők konnektorok mérési lehetőséggel. A legújabb ingatlanoknál az első lakó kérheti a beruházót, hogy alakítson ki parkolója mellett külön mérőórával ellátott töltőpontot, de biztos vagyok benne, hogy néhány vállalkozás már megkezdte a mérőhellyel felszerelt parkolóhelyek létesítését olyan épületekben is, ahol eredetileg nem volt kiépítve.

Elektromos autó töltés társasházban (fotó: Kerpely Ádám)

Ezekben a parkolókban ma jellemzően még nem elektromos autók állnak. Viszont tisztán látszik, hogy az ott lakóknak szükségük van autóra. Egy jelentős részük az autóját lakóhelye környezetének 50-100 km-es környezetében használja. Munkába járnak velük, bevásárlást intéznek, rokont látogatnak. Számukra is ideális választás lehet egy tisztán elektromos vagy egy hibrid jármű. Egy meleg garázs még az akkumulátorokat is kíméli, ezért egy mélygarázsi parkolóhelyen tárolás és töltögetés hosszabb élettartamot biztosít a kocsinak, mint a ház udvarán tartás. Ilyen körülmények között kiváló döntés az akkumulátoros elektromos autó.

Mélygarázzsal nem rendelkező városlakók

A legtöbben azt gondolják, hogy a belvárosi, nagy belmagasságú polgári lakások tulajdonosai és a panelek lakói teljes egészében kimaradnak az elektromobilizációból, de ez nem igaz. Mivel nekik nem opció az otthon töltés, talán valóban nem éri meg elektromos autót venni. Azokban a városokban, ahol elegendő számú nyilvános töltőpont áll rendelkezésre, talán megkockáztatható. Ha a munkahelyen van lehetőség tölteni az autót, akkor is. Viszont a hagyományos, nem tölthető hibridek a töltési lehetőséggel egyáltalán nem rendelkezőket is egy picivel közelebb sodorják ahhoz, hogy megszeressék az elektromos autózást.

2018-07-28_velence_ingyenes_parkolas_02

Utcai töltés Velencén (fotó: Janik Róbert)

Az autókon kívül vannak másféle elektromos közlekedési eszközök. Ne felejtsük el, hogy kiváló elektromos robogók és motorkerékpárok vannak a piacon, amiknek az akkumulátora kivehető és könnyedén felvihető a lakásba, amíg feltöltődik. Aki napi 10-20 km-t tesz meg a városban, annak jó választás lehet egy elektromos robogó, amivel mindennél gyorsabban és olcsóbban közlekedhet a nagyvárosokban. Mi több, ma már olyan kiforrott elektromos biciklik is kaphatók, amik azoknak is meghozhatják a kedvét a tekeréshez, akik évtizedek óta nem ültek kerékpárra. 5-10-20 km-es munkába járásra, városi szaladgálásra aligha van jobb eszköz egy elektromos biciklinél.

Akkor ki vesz még hagyományos autót?

Sajnos egy kilencvenes években készült Opel Corsa, Suzuki Swift vagy Fiat Punto árával még egy elektromos bicikli sem képes versenyezni. A magyar gépjárműpark átlagéletkora 14 év felett van (ksh, 2017), tehát az útjainkon futó autók fele 2004 előtt készült. Sokan vannak, akik az 500.000 Ft alatti árkategóriában kénytelenek nézelődni, amikor autó vásárlásán törik a fejüket. Számukra még nem opció az alternatív hajtás és egy darabig nem is lesz az.

2018-07-02_niu_n1s_robogo_teszt_39

Niu N1S elektromos robogó (fotó: Antalóczy Tibor)

Van azonban egy jelentős réteg, aki megengedheti magának az elektromos közlekedést, de az elvakult márkahűség, az elvek vagy az ismeretek hiánya miatt nem is mérlegeli egy elektromos jármű vásárlásának a lehetőségét. Sokszor az is gond, hogy a gyártók nem képesek lépést tartani a kereslettel, ezért akár fél-egy évet is várni kell mire megérkezik a család új kedvence. Megértem, hogy ezt nem mindenki kívánja kivárni.

Plugin hibrid és tisztán elektromos autó egy háztartásban (fotó: Magyar Mihály)

Ennek ellenére a Villanyautósok Közössége tapasztalatból arra buzdít mindenkit, hogy amikor autó vásárlásán gondolkodik, mindenképpen nézzen meg néhány tisztán elektromos vagy plug-in hibrid autót! Ma már szinte minden méretben és formában létezik ilyen jármű, tehát arra hivatkozni, hogy nincs az ő felhasználási profiljába illeszkedő típus, egyre kevésbé lehet. Aki eltölt néhány napot egy elektromos autóval, az általában nem akar többé visszaülni olyan közlekedési eszközbe, ami füstöl, rezeg és hangos.

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!