Mercedes-Benz Vision URBANETIC: ilyen koncepciót sem látni minden nap

Sokan vélik úgy, hogy a fenntartható városi közlekedés a közösségi járműhasználatra épül, ami egy jelentősen olcsóbb és praktikusabb módja az utazásnak, mint amikor mindenki a saját kocsijában próbál átvergődni a dugókon. Ezzel párhuzamosan viszont a városi áruszállítás is gyökeres átalakításra szorul, ugyanis nem kell már sokat várni addig, mikor a hagyományos meghajtású kisteherautók nem hajthatnak be a központba, vagy bizonyos kerületekbe. Éppen ezért manapság nem ritka, hogy egyes vállalatok teljesen önvezető utasszállító járművek koncepcióját mutatják be, míg mások inkább a villanymeghajtású kisméretű tehergépjárművekre koncentrálnak, ám úgy tűnik a Daimler nem tudott dönteni, hogy melyik táborhoz csatlakozzon, így egy olyan tanulmányról rántotta le a leplet a Mercedes-Benz Vans leányvállalatával közösen, amire mindkét leírás igaz. A Vision URBANETIC bátran pályázhatna a legrondább tisztán elektromos koncepció címére, de egyediségét pont az a tulajdonsága adja, aminek következtében a járművet igencsak nehezen lehetett volna ennél esztétikusabbra megoldani: az autó kevesebb mint két perc alatt utasszállító minibuszból áruszállító kisteherautóvá alakítható. Az alábbi videó tökéletesen szemlélteti, hogy miről is van szó:

A jármű alapját az önvezető padlólemez adja, amelynek csupán a kerekekre van szüksége a működéshez, a váz többi részét boldogan nélkülözni tudja. Erre épül rá a Daimler elnevezése szerint az a kétféle modul, ami a kockafejű kisteherautót és a kerekded utasszállítót eredményezi. Ez utóbbi 12 ember utazását teszi lehetővé egyszerre, míg ha áruszállításra akarjuk használni a tanulmányt, összesen 10 EPAL raklapot pakolhatunk bele, mintegy 10 köbméteres csomagtérrel gazdálkodva. Vezetőfülke természetesen egyik modulban sem kapott helyet, mivel a Daimler a teljes önvezetést célozta meg. A Vision URBANETIC ideális célcsoportja azon vállalatok, amelyek vagy flottaüzemeltető logisztikai cégként, vagy tömegközlekedést irányító vállalatként sofőrhiányban szenvednek, és minél hatékonyabban szeretnék kihasználni gépjárműveiket. Az autó teljesen hangtalan működése lehetővé teszi az éjszakai kiszállítást, ezáltal jelentős kereskedelmi potenciált generálva, de percek alatt átalakítható manuálisan és automatikusan is, anélkül, hogy nekünk kellene elvinnünk a karosszériacsere helyszínére. Személyszállító autóként az URBANETIC nem csupán magától megy, de magától is gondolkodik. A fejlett IT rendszernek köszönhetően valós időben érkeznek az információk az utak állapotáról, és a közeli eseményekről, ami annyit tesz, hogy a jármű pontosan tudja, hogy hol lehet rá szükség, és oda hogy jut el a leggyorsabban. Sőt, nem csupán a koncertek helyszínére fog önállóan odamenni és hazahordani a részeg fiatalokat, de bármikor képes felismerni az út mentén egy csapat embert, akik potenciálisan éppen egy fuvarra várnak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Itt a Daimler válasza a Tesla Semire

Bár jelen pillanatban a Mercedes-Benz Vision URBANETIC ismét egy felesleges koncepciónak tűnik, mely a ténylegesen gyártásba kerülő villanyautók elől eszi el a pénzt, nem kizárt, hogy a sofőr nélküli közösségi közlekedés elterjedésével fontos szerepet fog kapni ez az autó is. A Daimler ráadásul komolyan gondolkodik a megvalósításon, melynek lehetséges időpontját a szeptember 20-án kezdődő hannoveri IAA járműkiállításon árulja el.

Elektromos autót használsz?