Még mindig alig reklámozzák elektromos autóikat a gyártók

Bár mostanra majdnem minden nagyobb autógyártó felismerte a szükségét egy elektromobilitási stratégia kidolgozásának és egy tisztán elektromos modell megépítésének, ez sajnos nem jelenti azt, hogy a gyártók ténylegesen el is akarják adni a kibocsátásmentes autójukat. Minden eladott villanyautó ugyanis eggyel kevesebb eladott benzines kocsit jelent, ami pedig ugyebár az elektromos járművek gyors terjedése ellenére is a vállalatok legfőbb bevételét jelenti. Ha vezérigazgatóként olyan helyzetbe kerülnénk, hogy csak dísznek gyártunk egy gépkocsit, akkor választhatjuk a feltűnőbb, extrémebb megoldást, azaz felszólítjuk az embereket, hogy még véletlenül se vegyék meg a villanyos autónkat – ahogyan a Fiat Chrysler főnöke is tette az 500e esetében –, de manapság biztosan nem szeretnénk ily módon a sajtó és a hatóságok figyelmét magunkra vonni. Ennél is egyszerűbb viszont, ha szólunk a marketingeseknek, hogy még véletlenül se kezdjék el reklámozni a kocsit, nehogy megtudják az emberek, hogy környezetszennyezés nélkül is közlekedhetnek. Sajnos ez utóbbi (mármint hogy nem reklámozzák az elektromos autókat) meglehetősen gyakori a gyártók körében, és a statisztikák is azt mutatják, hogy borzasztóan kevés pénz jut a villanyautók hirdetésére. A The Sierra Club and the Northeast States for Coordinated Air Use Management (NESCAUM) minden évben megvizsgálja, hogy egyes vállalatok – jelen esetben a General Motors, Ford, Toyota, Nissan, Volkswagen, és a Fiat Chrysler – mennyit költenek elektromos modelljük reklámozására a hagyományos meghajtásúakhoz képest az Egyesült Államokban, és habár némi javulás tapasztalható az elmúlt évekhez viszonyítva, sajnos az eredmény még mindig elszomorító. A Fiat Chrysler nulla dollárt fordított az 500e népszerűsítésére 2017-ben, de a Volkswagen sem erőltette jobban az eGolf eladását. Nemzeti szinten a Nissan LEAF-re jutott egy csekély összeg, de a leginkább reklámozott villanyautó a Chevy Bolt EV lett, aminek a kerete még mindig a közelébe sem ér a GM Silverado pickupjára szánt összegnek.

„A Chevy minden más vállalatnál több pénzt – durván 16 millió dollárt – fektetett elektromos autó-reklámozásba nemzeti szinten, és specifikusan a kaliforniai és az északkeleti piacokon, ahol érvényben van az a zéró emissziós jármű előírás, ami megköveteli a gyártókat, hogy egyre több elektromos autót adjanak el” – írták a vizsgálat készítői.

A helyzet a plug-in hibridek esetében sem sokkal fényesebb, a Ford Fusion és a C-Max Energi meglehetősen keveset szerepelt a televíziós reklámokban, de még a Toyota Prius Prime értékesítése is csupán közel 4000 dollárt ért meg készítőjének. Hozzá kell tenni, hogy némely villanyautót nem is kell mutogatni, hiszen anélkül is jóval többen akarnak hozzájutni, mint amennyit gyárt a vállalat, ilyenkor azonban felmerül a kérdés, hogy ennek hátterében a hatalmas kereslet áll, vagy pedig az, hogy a gyártó szándékosan alacsony szinten tartja a termelést. És persze arra is akad példa bőven, hogy azért nem kell reklámra költeni, mert ezt megteszi más: hagyományos értelemben véve a Tesla egy centet sem fordít autóinak népszerűsítésére, mégis ott virítanak minden hírportál cikkeiben, és nincs is problémája Elon Musk cégének vásárlót találni. Mindezzel együtt reményre ad okot, hogy akad olyan autógyártó, mely elég komolyan elkezdte népszerűsíteni új elektromos modelljét: a Porsche Mission E koncepció számos videóban jelen van, a Jaguar I-PACE modellje pedig egy híres énekesnő, Dua Lipa társaságában látható egy reklámfilmben. Továbbá a hatóságok szerepe itt sem elhanyagolható: a Volkswagennek épp nemrég kellett elkészíteni egy villanyautó-népszerűsítő videót az amerikai CARB és EPA nyomására.

EZT OLVASTAD MÁR?  Brutálisak a novemberi Tesla eladások Norvégiában

Elektromos autót használsz?