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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Készül a Tesla kínai gyára illetve egy nagy meglepetés

Mint már korábban mi is beszámoltunk róla, a Tesla Amerikán kívüli első gyára Kínában lesz, mégpedig a 24 millió lakosú Sanghaj városában. Most újabb részletek derültek ki és kaptunk egy helyi videót is a földmunkákról.

Gigafactory Gigafactory hátán

A Tesla nevadai gyárát hívták először Gigafactorynak, ám ez nem csak egy jól hangzó név, oka is van a keresztségnek. A gyár célja hogy hamarosan 35, teljes kiépítettségében pedig akár évi 105 GWh kapacitásnyi akkumulátort állítson elő évente. Csak összehasonlítás képpen, 2017-ben a világ teljes li-ion aksi termelése volt körülbelül ennyi.

A Tesla Gigafactory 1 eredeti látványterve

A Gigafactory 2 kevésbé ismert, ez a Tesla New York állambeli napelem gyára, ahol szintén a Panasonickal közösen dolgoznak és itt is az éves gyártási kapacitásra utal a név. A Gigafactory 3 a sanghaji üzem lesz ami több szempontból is különleges. Egyrészt ez lesz a Tesla első Amerikán kívüli üzeme, másrészt itt lesz először egy fedél alá hozva az akkumulátor és autó gyártás. A Gigafactory 4 várhatóan az első európai gyár lesz.

Tesla Gigafactory 2 a New York állambeli Buffalo városában. Forrás: Teslarati

GF3

A tervek szerint a sanghaji üzem 2 év múlva nyitja meg a kapuját és eleinte évi 250 ezer autót fognak itt gyártani. A teljes végső kapacitás ennek a duplája lesz.

Körülbelül 1 hete írták alá a szerződést, amelynek értelmében hivatalosan is a cég tulajdonába került a föld – egészen pontosan 865 ezer négyzetmétert vásároltak meg 150 millió dolláros áron. A gyár teljes költsége nagyjából 2 milliárd dollár lesz. A terület egészen konkrétan a Shanghai Lingang Equipment Industrial Zone-ban azaz ipari parkban lesz, valahol itt:

A Tesla sanghaji gyárának elhelyezkedése.

Egy mai hivatalos dokumentumban, amelyet a kínai hatóságok weboldalára tettek ki már konkrétan az szerepel, hogy kezdetben évi 250 ezer Model 3 és Model Y gyártását tervezik. Hogy ez akár már 2 év múlva megkezdődhessen nem is vesztegetik az időt: egy helyi Youtube csatorna tanúsága szerint a földmunkák már javában zajlanak a területen. A videóhoz lehet automatikusan generált angol vagy magyar feliratot is kapcsolni, de azért a Google fordító mandarinja még nem tökéletes. Mindenkit megnyugtatnék nem szemetet, port, vagy egyéb más anyagot, mindössze a földet egyengetik a munkagépek – bármit is írjon a képernyőre az automata fordító.

Tűzijáték holnap reggel

Végül egy gyors emlékeztető: a Tesla ma este adja ki a 3. negyedéves pénzügyi jelentését, amely a legfontosabb lehet a cég eddigi történetében. Az eddigi gyakorlattól eltérően nem hetekkel korábban, hanem csak hétfőn jelentették be az időpontot ami miatt rögtön meg is indult a találgatás, hogy valami meglepetésre készül a cég.

Azután tényleg meglepődtünk, de erre senki nem számított: tegnap a cég eddigi egyik legnagyobb ellenlábasa, a Tesla bukására fogadó (short) Citron befektetési alap 180 fokos fordulatot vett: bejelentették, hogy mostantól nem shortolják a céget, mert szerintük az jó hosszútávú befektetés, így mostantól long pozíciót vettek fel.  Csak, hogy érthető legyen ez olyan mintha Orbán Viktor bejelentette volna, hogy holnaptól az MSZP padsoraiba ül át. A legnagyobb Tesla rajongókat is pironkodásra késztető, már-már ömlengő jelentésükben azt írják, hogy a Tesla megsemmisítette a versenytársait és több éves előnye van. A Model 3 egy hatalmas siker és már most profitot fog felmutatni a cég. Jó reggelt.

Hüpp hüpp hüpp barba trükk: látszik hol engedte le a mentőcsónakot a Citron vezetője Andrew Left. A többi shortnak azért jó szórakozást kíván amíg a zenekar még játszik.

A történet azért ennél egy kicsit komplikáltabb, hiszen a Citron minden valószínűség szerint az elmúlt hetek nyomott árfolyama árnyékában szépen csendben zárta short pozícióit és minimalizálta veszteségét. Majd 1 nappal a hivatalos negyedéves jelentés előtt jött a hirtelen megvilágosodás, amikor is nyilvánosságra hozták véleményüket, amire a részvények 13% emelkedéssel zártak. Persze azok az amatőr shortolók akik a Citront követték eddig, most ott állnak leforrázva és próbálják menteni ami menthető. Ezért nem jó  skorpióval barátkozni.

Ma este 10 óra után várható a Tesla hivatalos  közleménye, majd 0:30-kor egy 1 órás telekonferencián fog a cég vezetősége részt venni. A Villanyautósok olvasói azonban nyugodtan alhatnak, holnap a reggeli mellé tálalunk minden fontos információt.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.