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
auto
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

Ma délelőtt új fejezet nyílt a hazai villanyautózás történelmében. A Nemzeti Közművek (NKM) Mobiliti részlege beüzemelte a Sormás melletti István Parkhotel és Étterem parkolójában a cég első vidéki villámtöltő központját, ahol egyszerre 9 autónak tudnak töltést biztosítani. Az M7-es autópálya lehajtótól mindössze két kilométerre található étterem parkolójába 1-1 Tritium illetve Efacec villámtöltő, és három darab két csatlakozós AC gyorstöltő került.

A villámtöltők mind CHAdeMO, mind pedig CCS csatlakozón keresztül 50 kW teljesítményt tudnak biztosítani (oszloponként természetesen csak egyik vagy másik), míg az AC töltők mindegyike 22 kW-os. Az Efacec töltőn egy 43 kW-os AC csatlakozó is várja azokat az autókat, amelyek képesek ekkora teljesítmény váltakozó áramról való felvételére. A most telepített töltőkkel szemben Tesla Superchargerek állnak, így ez ma Magyarországon az egyetlen olyan helyszín, ahol minden forgalomban lévő autó nagy teljesítménnyel villámtölthető. A négy Supercharger állomást is számolva Sormáson mostantól egyszerre akár 13 autó is töltődhet. A két különálló és egymástól eltérő gyártmányú villámtöltő minimálisra csökkenti annak esélyét, hogy az autós töltés nélkül maradjon, hiszen egy-egy eszköz műszaki hibája esetén legalább egy másik villámtöltő, és három különböző gyártmányú AC töltőoszlop biztosítja a továbbjutáshoz szükséges energiát. A helyszínen rendelkezésre áll a töltések kiszolgálásához szükséges energia (legalább 280 kW csak a Mobiliti töltőkhöz), így az egy-egy töltőfejen elérhető teljesítményt az éppen töltődő autók száma nem befolyásolja. A töltés idejére az autó utasai az István Parkhotel éttermében találnak felfrissülést, és a helyszínen éjjel-nappal nyitva tartó trafik is található.

A sormási töltőközpont ugyan 217 km-re található Budapest belvárosától, de a legújabb, 40 kWh-ás autókkal ez már elérhető távolságnak számít, így nyáron ezt a helyszínt érintve már végre elektromos autóval is el lehet jutni a népszerű horvátországi nyaralóhelyekre, hiszen innen Zágrábi töltőkig már csak 130 km-t kell megtenni. A kisebb hatótávolságú, CHAdeMO töltésű autók a siófoki töltő érintésével teljesíthetik a távot, de a CCS csatlakozós autóknak egyelőre még várniuk kell egy közbülső töltőpont megnyitásáig.

A töltők a Magyarországon megszokott módon működnek. Az AC töltőknél a kábel csatlakoztatása után a folyamat automatikusan elindul, míg a DC töltőknél a kezelőfelületen kell a töltést indítani. Előzetes regisztrációra, foglalásra, applikációra vagy RFID kártyára nincs szükség, és így természetesen a töltés is ingyenes. A töltők állapota (szabad, foglalt, üzemen kívül) holnaptól lesznek elérhetők a TöltőPont applikációban. A Mobiliti töltőközpont szolgáltatása a nap 24 órájában és a hét minden napján elérhető.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás