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
auto
2024. 04. 23. kedd

2030-ra 95%-kal csökkentené az Osloban történő üvegházhatású gáz-kibocsátást a norvég kormány, amihez nem csupán a szennyező benzines és dízeles személyautókat kell eltüntetni az utakról, hanem a tömegközlekedés megtisztítása is elengedhetetlen. A skandináv országok már régóta élen járnak az elektromos buszok alkalmazásában is, így nem okoz meglepetést, hogy a norvég főváros hamarosan Európa egyik legnagyobb villanymeghajtású buszflottájának fog otthont adni, amelynek az Unibuss üzemeltető által rendelt első 40 tagja már jövő tavasszal szolgálatba állhat. A zéró emissziós járművek töltéséhez szükséges infrastruktúra kiépítését a Heliox fogja elvégezni, amelynek már nem újdonság a buszok számára használható töltőhálózat kiépítése: nemrég száz, Amszterdamban működő elektromos busz számára telepített töltőberendezéseket 13 MW-nyi összteljesítménnyel.

Heliox elektromos busz-töltőrendszer Eindhovenben, Forrás: Heliox

Az oslói buszok összesen 9,8 MW-nyi teljesítménnyel gazdálkodhatnak majd, melyhez első lépésben 40 gyorstöltő kerül felállításra a város buszállomásain az elkövetkezendő négy hónap alatt. A töltőhálózat kezdetben 12 darab 300 kW-os Heliox OC, és 28 darab 50 kW-os Heliox FAST DC töltőből fog állni, melyek mindegyike támogatja a Bus-Up rendszert. E töltési megoldás során a buszok a tetőre szerelt áramszedőn keresztül veszik fel az elektromosságot, mely automatikusan csatlakozik a töltőoszlophoz. Az 50 kW-os gyorstöltőkből tíz viszont csak a hagyományos, manuális módon fogja tölteni a járműveket CCS csatlakozón keresztül. A nagyobb teljesítményű berendezéseknek mindössze 2-5 perc szükségeltetik az akkumulátor feltöltéséhez, míg a gyengébb töltőkből 3-4 órán keresztül is szívhatják magukba az áramot a villanybuszok.

2019-ben Oslo lesz Európa Zöld Fővárosa, ami tovább ösztönzi a helyi döntéshozókat, hogy az elektromos buszflotta indításához hasonló törekvésekkel csökkentsék a város szén-dioxid emisszióját.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.